به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۶ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۱۸۶۳۳۲

پیش‌بینی بیماری قلبی تنها با یک کیت تست بزاق

گروه علمی: محققان استرالیایی موفق به ساخت وسیله‌ای مانند "بیبی چک" شده‌اند که با همان روش کار می‌کند اما به جای تایید یا رد بارداری به ارزیابی احتمال ابتلای فرد به بیماری قلبی می‌پردازد.
پیش‌بینی بیماری قلبی تنها با یک کیت تست بزاق
ما از قبل کاملا با کیت‌های تست بارداری که از طریق ادرار باردار بودن شخص را مشخص می‌کند، آشنا هستیم. دانشمندان استرالیایی اکنون یک دستگاه مشابه را توسعه داده‌اند که به جای تعیین بارداری از روی ادرار، به کشف خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی با تحلیل بزاق می‌پردازد.این وسیله با همکاری بین استارتاپ "ESN Cleer"، محققان موسسه سلطنتی فناوری ملبورن(RMIT) و مرکز تحقیقاتی تعاونی تولید نوآورانه ساخته شده است.این ابزار دارای یک بدنه اصلی چوب‌مانند حاوی قطعات الکترونیکی به همراه یک سر قابل جدا شدن شامل نانوحسگرها است که کاربر نمونه بزاق خود را روی آن می‌اندازد.مانند بسیاری دیگر از وسایل امروزی، این وسیله نیز با یک برنامه در تلفن هوشمند کاربر ارتباط برقرار می‌کند.پروفسور "شرات سریرام" استاد موسسه فناوری ملبورن گفت: حسگرهای دستگاه شش نشانگر زیستی مختلف را که از نظر پزشکی به عنوان نشانه‌های اولیه تضعیف سلامت قلب شناخته می‌شوند، اندازه‌گیری می‌کنند.وی افزود: اندازه‌گیری‌های حسگر به قطعات الکترونیکی منتقل می‌شود و این اطلاعات از طریق بلوتوث به تلفن همراه کاربر ارسال می‌شود. یک الگوریتم مبتنی بر یادگیری ماشین با استفاده از تطبیق نشانه‌ها با روند سلامت قلب به پیش‌بینی خطر نارسایی قلبی می‌پردازد.

سریرام که سرپرست این تحقیق است، همچنین اظهار کرد که این دستگاه اولین کیت آزمایش قابل حمل برای تشخیص بیماری قلبی با چنین دقت و صحت بالایی است. در حقیقت این دستگاه غلظت نشانگرهای زیستی را هزار برابر با دقت بیشتری نسبت به آزمایش معمولی سایر مایعات بدن مانند خون اندازه‌گیری می‌کند.وی ادامه داد: آزمایش خون اغلب پس از رخ دادن یک نارسایی قلبی انجام می‌شود. چنین آزمایشی واکنشی خیلی دیر است و در واقع فرد به بیماری قلبی مبتلا شده است. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و این فناوری برای پیش بینی و پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی ساخته شده است.امید است تا سال 2021 این محصول به صورت تجاری در دسترس عموم قرار گیرد.محققان می‌گویند این دستگاه همچنین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در آینده نه چندان دور ارزیابی کند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بیماری قلبی