به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۷ ساعت ۰۰:۳۷
کد مطلب : ۱۸۶۳۷۴
پمپئو: اگر ایران مانند یک کشور عادی رفتار کند، رسیدن به توافق امکان‌پذیر است

معاون ترامپ: به سواستفاده ایران از آمریکا پایان دادیم

گروه بین‌الملل: معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت: دونالد ترامپ برای پیش بردن راهبرد قرار دادن آمریکا در اولویت، از توافق هسته‌ای سال 2015 ایران با قدرت‌های جهان خارج شده است.
معاون ترامپ: به سواستفاده ایران از آمریکا پایان دادیم
به نقل از صدای امریکا، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در سخنرانی در همایش ملی لژیون آمریکا مدعی شد: واشنگتن در دوران دونالد ترامپ و به دنبال اجرای راهبرد قرار دادن آمریکا در اولویت، از توافق فاجعه‌بار هسته‌ای خارج شد. پرزیدنت ترامپ این اقدام را در راستای پایان دادن به سواستفاده از آمریکا انجام داد. دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد و با ادعای این که ایران در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای بوده و از تروریسم حمایت می‌کند، تا کنون تحریم‌های متعددی بر ایران اعمال کرده است.
 
پمپئو: اگر ایران شرایط ما را بپذیرد و مانند یک کشور عادی رفتار کند، رسیدن به توافق امکان‌پذیر است
وزیر خارجه آمریکا هم در دو مصاحبه جداگانه که روز سه شنبه انجام داد، جزئیات بیشتری را درباره احتمال توافق احتمالی با ایران بیان کرد. مایک پمپئو در این گفتگوها گفت که رسیدن توافق با ایران در آینده نزدیک، در گرو پذیرفتن شروط تعیین شده آمریکا از سوی جمهوری اسلامی است.
مایک پمپئو در پاسخ به پرسش خبرنگار کانال فاکس ۵۹ مبنی بر این که با توجه به اجلاس گروه هفت، آیا احتمال دارد که توافق جدیدی صورت بگیرد، گفت که این موضوع تنها در صورت تغییر رفتار رهبران ایران رخ خواهد داد.
 پمپئو گفت: «ما چند هدف ساده را در مورد ایران دنبال می کنیم. اول اینکه بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان دیگر دست به ترور نزند. دیگر اینکه نمی‌خواهیم به سلاح هسته‌ای دست یابند. ما فشار زیادی اعمال کردیم تا ایرانیان قادر شوند رهبرانشان را به تغییر رفتار وادار کنند. وقتی چنین شد، یک درک متقابل برای رسیدن به یک توافق وجود خواهد داشت.»
در یک گفتگوی دیگر که وزیر خارجه آمریکا با «ان بی سی» انجام داد، خبرنگار از پمپئو پرسید: «پرزیدنت ترامپ ایران را بزرگترین حامی تروریسم خواند، اما نسبت به رسیدن به یک توافق با ایران نیز امیدوار به نظر می رسد. به نظر شما دو طرف برای یافتن راه حل مقابل هم خواهند نشست؟» وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت: «وقتی پرزیدنت ترامپ دولت را به دست گرفت، ایران در مسیر تولید بمب هسته ای بود، سامانه موشکی خود را ارتقا می داد و کارزار ترور در سراسر جهان به راه انداخته بود و پولی که دولت پرزیدنت اوباما به آن داده بود را هم داشت. ما شرایط را معکوس کردیم. از توافق اتمی که ایران را در مسیر تولید سلاح هسته ای قرار می داد خارج شدیم و منابع ایران را رای راه انداختن کارزار ترور قطع کردیم.»
او گفت که دولت پرزیدنت ترامپ می‌خواهد که ایران مانند یک کشور عادی رفتار کند و مردم ایران در وادار کردن رهبرانشان به تغییر رفتار موفق شوند. آقای پمپئو اضافه کرد: «وقتی چنین شد، ما می‌توانیم با آنها سر میز مذاکره بنشینیم. این ممکن نیست مگر اینکه آنها دست از اقدامات انقلابی بردارند. ما شرایطی را مشخص کردیم و وقتی آن شرایط از سوی ایران رعایت شد، ما امنیت بیشتری برای آمریکائیان فراهم کرده ایم و در آن صورت آماده‌ایم که سر میز مذاکره بنشینیم و منابع لازم به ایران ارائه کنیم تا به کشوری موفق تبدیل شود.»
در پی میانجیگری فرانسه برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا، وزیر خارجه ایران در جریان اجلاس گروه هفت به محل برگزاری این اجلاس سفر کرد و مذاکراتی با مقامات فرانسه داشت. پرزیدنت ترامپ نیز گفت که احتمال توافق با ایران وجود دارد. وزیر خارجه آمریکا اول خرداد سال گذشته با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، ۱۲ شرط ایالات متحده برای توافق با جمهوری اسلامی را برشمرد که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده از جمهوری اسلامی یا به عبارتی جزئیات تغییر رفتار رژیم ایران است. برخی از این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه نظیر حمایت از حزب الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.
مایک پمپئو،  اواخر تیرماه گفته بود که پرزیدنت ترامپ در رسیدن به هدف تعیین شده مبنی بر تغییر دادن رفتار رهبران جمهوری اسلامی ایران، مصمم و جدی است و ایران باید بسیار مراقب باشد.

سناتور تیلیس: آمریکا خواهان یک ایران غیرهسته‌ای است
«تام تیلیس» سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای شمالی ضمن بیان این مطلب که از رهبری پرزیدنت ترامپ برای برقراری گفت‌وگو و تلاش برای عادی‌سازی روابط با برخی حکومت‌‌های سرکش حمایت می‌کند، تاکید کرد که آمریکا خواهان ایرانی است که هسته‌ای نباشد، در زمینه تروریسم سرمایه‌گذاری نکند، و در سوریه و کشورهای دیگر اقدامات خلاف منافع آمریکا انجام ندهد. سناتور تیلیس که عضو کمیته نیروهای نظامی سنای آمریکا است، شامگاه سه‌شنبه پنجم شهریور در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: «راهبرد کارزار فشار حداکثری [بر ایران] راهبرد مهمی است؛ چرا که ایران هیچ نشانه‌ای از پایان دادن به سرمایه‌گذاری ادامه‌دارشان در ترور بروز نداده است. صحبت از ارسال دلارهای دولت ایران به سازمان‌‌های تروریستی در سراسر جهان است. من فکر می‌‌کنم پرزیدنت [ترامپ] در حال اعمال فشار و همزمان تشویق گفتمان است.» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در جریان کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهوری فرانسه و در پایان اجلاس سران گروه هفت، گفته‌ بود: «می‌توان زود به توافق رسید و ایران می‌تواند کشور موفقی باشد. ولی نمی‌تواند بمب اتمی داشته باشد.»