به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۸ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۱۸۶۴۶۱

نرخ سفر با آمبولانس: ۲۵۰هزار تومان!

گروه جامعه: یکی از شرکت‌های آمبولانس خصوصی می‌گوید: نرخ هر سفر ۲۵۰ هزار تومان و توقف هر ساعت برابر با ۶۰ هزار تومان است، فرقی هم نمی‌کند که مسافر بیمار باشد یا رئیس یک شرکت!
نرخ سفر با آمبولانس: ۲۵۰هزار تومان!
فرض کنید با یکی از اپلیکیشن‌های تاکسی آنلاین یا از آژانس محل‌تان، درخواست خودرویی می‌کنید، اما هنگامی که برای سوار شدن جلوی در می‌روید، با صحنه عجیبی روبه‌رو می‌شوید. آمبولانسی انتظار شما را می‌کشد. این پدیده آن قدرها هم دور از ذهن نیست. امروز با پدیده‌ای مواجه هستیم که ثروتمندان جامعه، سفرهای درون‌شهری خود را باآمبولانس‌های خصوصی انجام می‌دهند. آمبولانس‌هایی که باید مخصوص بیماران باشند، اما سلبریتی جابه‌جا می‌کنند.تا قبل از حادثه پلاسکو خبری از اعتماد برخی مردم به آمبولانس‌ها نبود. از آن‌ جا که برخی به آژیرها بی‌اعتنایی می‌کردند و همه این‌ها را بازی آمبولانس‌های خالی برای عبور از ترافیک می‌دانستند. حادثه پلاسکو اما باور آن عده از مردم را نسبت به خودروهای اورژانس تغییر داد. آن‌ها دیگر هنگام شنیدن صدای آمبولانس بی‌توجه نیستند که مگر فرجی شود و آمبولانس رد شود، بلکه راه را برای عبور باز می‌کنند.ریشه این بی‌اعتمادی هنوز کاملا خشک نشده بود که خبر جدیدی طی چند هفته گذشته باعث شد که شاید شاهد بازگشت دوباره موج بی‌اعتمادی‌ها باشیم: «تردد سلبریتی‌ها و استادان کنکور با آمبولانس خصوصی.»

چه کسی آمبولانس‌های مجرم را لو داد؟
ماجرای این سوءاستفاده از جایی شروع شد که علی عبدالعالی، استاد دانشگاه، گفت: «عده‌ای از معلمان خصوصی با آمبولانس رفت و آمد می‌کنند. این معلم‌های کنکور به آمبولانس خصوصی پول می‌دهند که آنها را از خط ویژه از کلاس اول به کلاس بعدی برساند.» عده‌ای دیگر این نظر را داشتند که نه تنها معلمان کنکور بلکه ثروتمدان دیگری چون بازاریان و سلبریتی‌ها از آمبولانس خصوصی برای تردد در شهر استفاده می‌کنند.پخش شدن این خبر متعاقبا واکنش‌هایی را در پی داشت. رئیس آمبولانس‌های پایتخت از این قضیه اظهار اطلاع کرد و گفت حتما کنترل خواهد شد. رئیس سزمان اورژانس کشور هم گفت: این موضوع پیگیری شده و در حال بررسی است که در صورت اثبات تخلف، مجازات توبیخ تا لغو پروانه کاری برای متخلفان اعمال می‌شود.

نظر قانون در این باره چیست؟
بر اساس ماده ۳ آئین‌نامه‌ آمبولانس‌های خصوصی، خروج آمبولانس از مراکز خدمات آمبولانس خصوصی و تردد در سطح شهر باید بر اساس ماموریت حمل بیمار و برگه ماموریت با زمان مشخص باشد و در غیر این صورت تردد آمبولانس‌های خصوصی در موارد دیگر ممنوع است. علیرغم قانون موجود، عده‌ای تلاش بر نقض آن دارند.

پیگیری‌ها به کجا رسید؟
پیگیری‌ها اما نتایج دیگری در پی داشت. خبرآنلاین طی گفت‌وگویی با یکی از شرکت‌های آمبولانس خصوصی تهران، توانست صحت قضیه را کشف کند.در ابتدای مکالمه از ما خواستند تا با شماره دیگری تماس بگیریم و پس از چند دقیقه، مسئولی با یک شماره دیگر تماس گرفت و اطلاعات جزئی‌تری خواست مبنی بر این که آمبولانس را برای چه زمان و برای چه مسیری می‌خواهیم. مسئول یاد شده حتی این سوال را پرسید که ماشین را برای بیمار می‌خواهیم یا خیر. با شنیدن جواب منفی اما سوال خاصی نپرسید و قرار بر این شد که آمبولانس‌ را به مدت هشت ساعت در اختیار ما قرار دهد تا رئیس یک شرکت(عنوان شد که از یک شرکت خصوصی تماس گرفته و خواهان جابه‌جایی رئیس شرکت هستیم) را به سه نقطه مختلف در تهران ببرد.

نرخ جابه‌جایی با آژانس‌های آمبولانس‌نما عجیب‌تر از وجود همچین آمبولانس‌هایی است. به طوری که این شرکت آمبولانس خصوصی هزینه هر مسیر را ۲۵۰ هزار تومان و توقف هر ساعت را ۶۰ هزار تومان برآورد کرد.اما به همین یک جا اکتفا نکردیم و با دیگر شرکت‌های آمبولانس خصوصی نیز تماس گرفت. ظاهرا افشاگری‌ای که در این مورد انجام شد باعث شده برخی از این شرکت‌ها به خودشان بیایند یا حداقل برای کوتاه زمانی دست از قانون‌شکنی بردارند. این شرکت‌ها آن چنان در نقش خود فرو رفته بودند که حتی باب نصیحت را باز کردند و یکی از آن‌ها به خبرآنلاین گفت:«حتی کسانی که از آمبولانس‌ها این طور سواستفاده می‌کنند باید دست از این کار بکشند چون موج بی‌اعتمادی را دوباره روانه جامعه می‌کنند.»

مسئولان پاسخگو نیستند
تلاش ما برای تماس با سخنگوی اورژانس کشور و همچنین رئیس آمبولانس خصوصی کشور بی‌نتیجه ماند اما قطعا توقع بررسی‌های بیشتر و توقف این قانون‌شکنی محرز از سوی وزارت بهداشت و نهادهای ناظر انتظار می‌رود.
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: آمبولانس