به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۸ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب : ۱۸۶۴۸۷

گزارش خبرگزاری فرانسه از فرار روزنامه‌نگار ایرانی

مترجم: علیرضا طالب‌زاده
گروه سیاسی: خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: روزنامه‌نگار ایرانی برای درخواست پناهندگی و اقامت در سوئد از هیئت همراه ظریف در سوئد فرار کرد. مقامات سوئدی روز سه‌شنبه اعلام کردند که یک روزنامه‌نگار ایرانی که تور اسکاندیناوی (اروپای شمالی) محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه را پوشش می‌داد هیئت رسمی ایرانی را‌ ترک و تقاضای اقامت در سوئد را داده است. آژانس مهاجرت سوئد اعلام کرد که در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ امیرتوحید فاضل گزارشگر سیاسی خبرگزاری اصولگرایان تندرو، (موج) تقاضای مجوز اقامت در سوئد را داده است اما این اداره جزئیات بیشتری در این مورد نداد.

فاضل با هیئت همراه ظریف سفر می‌کرد. این سفر بخشی از تور بین‌المللی ظریف به فنلاند، سوئد و نروژ و دیگر کشورها بود. فاضل در ۲۹ مرداد در مصاحبه با کانال تلویزیونی سوئدی SVT گفت: «وقتی در سوئد بودم یکی از همکارانم در تهران از طریق اینترنت با من تماس گرفت و گفت که چهار نفر لباس شخصی‌ با حکمی در دست برای دستگیری‌ات به خبرگزاری مراجعه کردند.» فاضل اخیرا لیستی از اسامی مقامات دولتی را منتشر کرده بود که ادعا می‌شود دارای شهروند دوتابعیتی کشورهایی هستند که دولت ایران آنها را «دول متخاصم» تلقی می‌کند. ایران شهروندی دوتابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسد و از ارائه کمک کنسولی به افراد دوتابعیتی اجتناب می‌کند. فاضل به تلویزیون سوئدی SVT گفت: «دولت ایران رسما اعلام کرد که از او شکایت خواهد کرد.»

فردای روزی که همکارش به او خبر داد که برای دستگیری‌اش آمدند او هنوز در سوئد بود و موفق شد از هیئت ایرانی بگریزد. فاضل گفت: «کار سختی بود چرا که ۴۸ بادیگارد وظیفه حفاظت از دکتر ظریف را در آنجا بر عهده داشتند و مواظب خبرنگاران بودند و مدام آنها را زیرنظر داشتند.»
این روزنامه نگار از وابستگی و گرایشات سیاسی خود سخنی به میان نیاورد. ظریف قبل از دیدار از کشورهای اسکاندیناوی و فرانسه که در آن در حاشیه اجلاس سران گروه ۷ (G7) در شهر بیاریتس فرانسه نشست‌هایی را برگزار کرد تور دیپلماتیک بین المللی خود را از ۲۶ مرداد از کویت شروع کرده بود. ایران در رتبه‌بندی گزارشگران بدون مرز جایگاه ۱۷۰ را بین ۱۸۰ کشور در آزادی‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی دارد. این کشور تعدادی از ایرانیان با ملیت دوگانه را دستگیر و زندانی کرده است، اقدامی که دولت‌های غربی آن را به عنوان یک سیاست سرکوبگرانه جهت اعمال فشار دیپلماتیک تقبیح کرده‌اند.