به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۰ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۱۸۶۶۴۰

شیخ پناهیان از چه کسی شاکی است؟

گروه سیاسی: ایرناپلاس نوشت: شیخ علیرضا پناهیان می‌گوید: «خبرگزاری دولتی عین بی‌بی‌سی عمل کرده، برداشته صحبت من را این‌طور کرده، فلانی گفت ملعون است هرکس حرف زنش را گوش دهد. عجبا به خدا… همین‌طوری‌ها، خبرگزاری دولتی! رئیس دولتشان هم با همین دروغ ها رأی آورده است»؛ اما ماجرا از چه قرار است و این واعظ و خطیب مشهور از چه چیز و چه کسی شاکی است؟
طی روزهای اخیر، عبارتی به نقل از علیرضا پناهیان، در شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و رسانه‌ها، جنجالی شده و فعالان حقوق زنان نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند؛ خبری که همه جا به نقل از ایرنا منتشر شده است. بسیاری از کانال‌های تلگرامی و فعالان شبکه‌های اجتماعی که موضوعات مربوط به زنان را با حساسیت بالایی دنبال می‌کنند، به نقل از ایرنا نوشته بودند: «علیرضا پناهیان گفته: مردی که مطیع زن خود شود و از ترس از او فرمانبرداری کند، ملعون است.» حالا پناهیان، در واکنشی تند به این فضای رسانه‌ای، آنچه در نقد او گفته شده را ابتدا به گردن خبرگزاری دولتی انداخته و سپس هجمه‌ای هم به شخص رئیس‌جمهوری کرده است.
او در نشستی گفته است: «من هفته گذشته در مشهد، همایش بوده در رابطه با خانواده، من فکر می‌کردم همه کارشناس هستند، من که نمی‌دانستم جلسه خبری می‌شود. تازه در آن جلسه من گفته بودم آقا باید حرف خانم را گوش کند، روایتش را هم خواندم. تا بتواند دل خانمش را به‌دست بیاورد، این را صریح گفتم بعد گفتم این که در روایت داریم که ملعون است مردی که حرف زنش را گوش کند، این ملعون کسی است که از سر ترس و ضعف حرف زنش را گوش بکند که خانم هم هیچ‌وقت دوست ندارد مردش آنقدر ضعیف باشد. خبرگزاری دولتی عین بی‌بی‌سی عمل کرده، برداشته صحبت من را این‌طور کرده، فلانی گفت ملعون است هر کس حرف زنش را گوش دهد. عجبا به خدا، یعنی یک ذره وجدان! ایمان! من این را گفتم؟ من با روایتش خواندم و دارم می‌گویم مرد باید حرف زنش را گوش کند، تا بتواند از او دلبری کند، این‌طور نیست که حالا اگر مرد فرمانده خانه شد، نباید حرف زنش را گوش کند. روایت خواندم که مرد منافق آن است که خانواده شبیه او غذا بخورند، مرد مؤمن کسی است که او شبیه خانواده غذا بخورد و بگوید هرچه شما دوست دارید. اینها را گذاشتند کنار. همین‌طوری ‌ها! این خبرگزاری دولتی! رئیس دولتشان هم با همین دروغ‌ها رأی آورده است.»
پناهیان چه گفته و ایرنا چه نوشته بود؟
خبرگزاری ایرنا روز ۲۷ مرداد در گزارشی مختصر و کوتاه از سخنرانی پناهیان ذیل تیتر «زنان مسئولیت‌پذیرتر از مردان هستند»، نوشت: «حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان شنبه‌شب در نخستین نشست از سلسله نشست‌های «زنان و خانواده در اندیشه رهبر معظم انقلاب» در مشهد افزود: وقتی انسان از پذیرش مسئولیت‌ها و انجام درست آنها لذت می‌برد، احساس شادمانی و قدرت می‌کند و این احساس را می‌توان در زنان حس کرد. وی اظهار داشت: درباره قدرت و توانایی‌های زن باید مطالعه کرد و آن را در برابر قدرت و توانایی‌های مردان سنجید، البته معنای این حرف این نیست که زنان را در رنج‌ها رها کنیم. وی گفت: انعطاف‌پذیری شوهر نسبت به همسر خود امری ضروری است، اما در مقابل مردی که مطیع زن خود شود و از ترس از او فرمانبرداری کند، ملعون است و خود زن نیز از چنین مردی لذت نمی‌برد».
طبق فیلم منتشر شده از سخنرانی پناهیان در مشهد، او گفته بود: در روایت هست حرف دل زنت را گوش بده تا او به تو علاقه پیدا کند، البته در همین روایات هم هست مردی که مطیع زنش باشد، ملعون است. ما هر دو روایت را داریم شنونده باید عاقل باشد. آنجایی که زن جای مرد را بگیرد و بخواهد بر مرد فرماندهی کند و مرد از سر عجز و ترس و فرار از دردسر بخواهد اطاعت از زن کند، مرد ملعون است. نه که خدا فقط از او بدش بیاید، نه؛ او پیش زن خود نیز محبوب نخواهد بود و فرزندان بدی هم بار خواهد آورد. نظام اجتماعی به هم می‌ریزد. خود زن از چنین مرد مطیعی لذت نمی‌برد…»
پناهیان خبر ایرنا را خوانده است؟
بی‌تردید خبر خبرگزاری ایرنا از سخنرانی علیرضا پناهیان که در مجموع از ۶۰۰ کلمه تجاوز نمی‌کند، نمی‌تواند عین تمام اظهارات او در یک سخنرانی باشد که احتمالاً حدود یک ساعت بوده است. هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند در یک خبر مختصر و موجز، واو به واو سخنان یک سخنران را در خبر خود منتشر کند. ضمن اینکه اصول حرفه‌ای به‌ویژه در فضای رسانه‌ای کنونی با شناخت از مخاطب، مختصرنویسی در عین رعایت فحوای کلی کلام را ایجاب می‌کند؛ اصولی که در خبر خبرگزاری ایرنا، به آن توجه شده است. بررسی اصل خبر نشان می دهد برخلاف ادعای این خطیب، منظور ایشان در ایرنا به طور کامل منعکس شده؛ اما از سخنان پناهیان که به راحتی دیگران را به دروغگویی متهم می‌کند، این گونه برمی‌آید که به اصل خبر در ایرنا رجوع نکرده است. ایرنا براساس اصول حرفه ای خود را ملزم به انعکاس دقیق اخبار می داند و در این مورد هم رجوع به اصل خبر نشان می دهد ایرنا به اصول اطلاع رسانی پایبند بوده است.