به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۴ ساعت ۰۲:۲۴
کد مطلب : ۱۸۷۰۰۰

تاخیر در اجرای سیاست مهاجرپذیری دولت آلمان

گروه بین‌الملل: موضوع بر سر پذیرش و اسکان برنامه‌ریزی شده پناهجویان است. هدف مانع شدن از سفر خطرناک پناهجویان و آوارگان جنگی است. آلمان و سایر کشورهای اروپایی در اجرای این سیاست طبق زمان‌بندی تعیین شده موفق نبوده‌اند.
تاخیر در اجرای سیاست مهاجرپذیری دولت آلمان
برنامه پذیرش و اسکان پناهجویان از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) و در هماهنگی با دولت‌های اروپایی تنظیم شده است. وزارت کشور آلمان در پاسخ به پرسشی که از سوی خبرگزاری آلمان درباره اجرای سیاست مهاجر‌پذیری آلمان مطرح شده، از بروز تاخیر در سقف زمانی تعیین شده خبر داده است. سایت "تاگس‌شاو" وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان روز چهارشنبه ۱۳ شهریور (چهارم سپتامبر) با انتشار گزارشی به چند و چون اجرای سیاست مهاجرپذیری آلمان و همچنین برنامه پذیرش و اسکان هدفمند آوارگان واجد شرایط پرداخته است. هدف از اجرای این سیاست کاستن از خطرات ناشی از فرار پناهجویان از مناطق بحرانی است. طبق تصمیم دولت آلمان این کشور می‌بایست ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر را تا آغاز پائیز سال جاری در چارچوب اجرای این سیاست اسکان دهد. حال آنکه بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت کشور آلمان، تنها ۴۸۰۰ نفر اسکان داده شده‌اند.

دولت آلمان اعلام کرده است که یکی از علت‌های اصلی بروز این تاخیر در اجرای سیاست یاد شده، شکل‌گیری توام با تاخیر دولت ائتلافی آلمان بوده است. دولت ائتلافی آلمان عملا شش ماه پس از پایان انتخابات پارلمانی کار خود را رسما آغاز کرد. افزون بر آن، سازماندهی پذیرش و اسکان این دسته از پناهجویان نیز با دشواری‌ها و پیچیدگی‌های بسیاری همراه است که می‌توانند در اجرای این سیاست ایجاد اختلال کنند. دیگر کشورهای اروپایی نیز که در هماهنگی با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در این برنامه مشارکت دارند نیز، در اجرای این سیاست تاخیر داشته‌اند.

آلمان و شماری از کشورهای اروپایی عضو اتحادیه اروپا پذیرفته بودند که در بازه زمانی بین دسامبر ۲۰۱۷ تا اکتبر ۲۰۱۹ مجموعا ۵۰ هزار پناهجو را در کشورهای خود اسکان دهند. این در حالی است که تا کنون تنها ۷۰ درصد این برنامه اجرا شده است. به این ترتیب، آلمان و این دسته از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ظرف این مدت موفق به اسکان ۳۴ هزار و ۷۰۰ نفر شده‌اند. بر اساس این برنامه برای اسکان هر پناهجو مبلغی حدود ۱۰ هزار یورو در بودجه اتحادیه اروپا پیش بینی شده است. آمار منتشر شده حکایت از آن دارند که از سال ۲۰۱۵ تا کنون حدود ۶۰ هزار پناهجو در کشورهای اروپایی اسکان داده‌ شده‌اند. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان شمار افرادی که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ اسکان داده‌ شده‌اند را در سطح جهانی حدود ۳۲۹ هزار نفر اعلام کرده است. این تعداد حدود یک چهارم شمار کسانی است که باید اسکان داده شوند.