به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۰ ساعت ۱۸:۵۹
کد مطلب : ۱۸۷۴۲۵

مرکل: برای حفظ برجام تلاش می‌کنیم

گروه بین الملل: صدراعظم آلمان ضمن تأکید بر پایبندی به برجام گفت تلاش برای کاهش تنش در خاورمیانه یکی از دستورکارهای اصلی کشورهای اروپایی است.
مرکل: برای حفظ برجام تلاش می‌کنیم
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اعلام کرد اروپا تصمیم دارد نسبت به برجام پایبند بماند و برای یافتن راه‌حلی جهت جلوگیری از تشدید تنش دست از تلاش بر ندارد.به نوشته خبرگزاری «رویترز»‌، مرکل روز چهارشنبه در جلسه پارلمان آلمان گفت: «گام به گام به تلاش جهت یافتن راه‌حلی با ایران که از تشدید تنش در منطقه‌‌ای که دارای حساسیت بین‌المللی است، ادامه می‌دهیم. این کار [در دستورکار] ما است».جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشورهای باقی مانده در توافق هسته‌ای برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

ایران در گام نخست، پایبندی به سقف‌های معین در برجام برای ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین را به حالت تعلیق درآورده و اعلام کرد که دیگر اورانیوم مازاد خود را به خارج از کشور صادر نخواهد کرد. دو ماه بعد، در گام دوم، تهران پایبندی به میزان خلوص غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق کرده و میزان غنای اورانیوم تولیدی در سایت نطنز را از ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد ارتقاء داد.«بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، روز شنبه در مراسم اعلام گام سوم کاهش تعهد ایران به برجام گفت که راه‌اندازی زنجیره‌ای از ۱۶۴ دستگاه نسل دوم، یکی از اقداماتی است که به زودی در دستور کار ایران قرار می‌گیرد.یک سخنگوی اتحادیه اروپا در این رابطه گفت: «اعلامیه ایران در مورد توسعه فعالیت‌های تحقیق و توسعه سانتریفیوژ را با نگرانی بسیار دنبال می‌کنیم. این کاهشی دیگر در تعهد [ایران] ذیل برجام است»
مرجع : فارس
برچسب ها: برجام