به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۱۸۷۶۶

اعمال‌دوباره تحریم‌های اروپا علیه کشتیرانی؟

گروه اقتصادي: منابع دیپلماتیک کشورهای عضو اتحادیه اروپا خبر دادند، علی‌رغم حکم دادگاه عمومی اروپا مبنی بر لغو تحریم‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این دولت‌ها گام‌های اولیه برای اعمال مجدد این تحریم‌ها را برداشته‌اند.
اعمال‌دوباره تحریم‌های اروپا علیه کشتیرانی؟
به نقل از رویترز، کشورهای اروپایی قدم‌های اولیه برای اعمال مجدد تحریم علیه خط اصلی حمل و نقل دریایی ایران را برداشته‌اند که این اقدام مذاکرات دیپلماتیک رو به جلو در مورد برنامه هسته‌ای ایران را پیچیده می‌کند.منابع دیپلماتیک گفتند: دولت‌های اروپایی هفته جاری بر سر ارسال نامه‌هایی به خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) و برخی از شعبه‌های آن به منظور آگاه کردن آنها از تصمیم این کشورها به توافق رسیده‌اند. این تصمیم که هنوز نهایی نشده است، بخشی از تلاش های گسترده اتحادیه اروپا در جهت مخالفت با تعدادی از احکام لغو تحریم های علیه ایران توسط دادگاه عمومی اروپا است. پیش از این، این دادگاه تحریم های چند بانک ایرانی را نیز لغو کرده بود.

یک منبع آگاه در اتحادیه اروپا با شرط عدم افشای نامش گفت: ما به این شرکت های اخطار می دهیم که اگر اطلاعاتی دارند که بر این تصمیم تاثیر خواهد گذاشت، باید اطلاعات را ارائه دهند، این یک اخطار است.وی افزود: اتحادیه اروپا هر پاسخی از سوی شرکت های مورد هدف دریافت کند از آنها برای تنظیم تحریم های جدید استفاده خواهد کرد. این تحریم ها دارایی های این شرکت ها در اتحادیه اروپا را بلوکه خواهد کرد.

اتحادیه اروپا و آمریکا بسیاری از شرکت های ایرانی را مورد تحریم قرار داده اند، اما دادگاه عمومی اروپا دومین جایگاه در این اتحادیه را دارد، برخی از موارد را چالش کشیده است؛ نظیر موردی که به خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باز می‌گردد. در این مورد اتحادیه اروپا نتوانست مدارک لازم و کافی برای اثبات رابط این شرکت با فعالیت های هسته ای ایران ارائه دهد و دادگاه عمومی اروپا دستور داد، تا این تحریم ها لغو شوند. ایران هرگونه فعالیت هسته ای برای اهداف نظامی را رد می کند و می گوید که این فعالیت‌ها برای مقاصد صلح آمیز، تولید برق و مواد دارویی صورت می گیرد.یک دیپلمات اتحادیه اروپا در مورد فرجام خواهی های این اتحادیه علیه احکام لغو تحریم های ایران گفت: هیچ شانسی برای موفقیت در این فرجام خواهی ها وجود ندارد.
مرجع : فارس