به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۱۸۸۱۸۳

وضع اسفبار گیشه سینما‌ها در تابستان

گروه فرهنگ و هنر: رییس انجمن سینماداران ضمن انتقاد از شرایط اسف‌بار فروش فیلم‌ها در تابستان، از چالش‌های مالی پیش روی سینماداران گفت.
وضع اسفبار گیشه سینما‌ها در تابستان
محمدقاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران و مدیر سینما ماندانا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اکران تابستان گفت: متاسفانه تابستان امسال شاهد فروش ناامیدکننده و ضعیف بودیم چراکه از فیلم‌ها استقبال نشد؛ این یک خبر بد است اما ما باید واقعیت‌ها را اعلام کنیم چون وضعیت سینماها بسیار اسف‌بار است ضمن اینکه من فکر می‌کنم این وضعیت فروش ادامه داشته باشد.وی افزود: در تابستان که دانش‌آموزان و دانشجویان تعطیل هستند می‌توانستیم شاهد اکران یک فیلم کودک خوب باشیم تا خانواده‌ها در کنار بچه‌های خود بتوانند به تماشای چنین فیلمی بنشینند اما برای این امر برنامه‌ریزی بدی صورت گرفت. ما چند فیلم خوب و پرفروش داشتیم که این فیلم‌ها در عید نوروز و عید فطر به نمایش درآمد و حالا فیلم خوبی نداریم تا مردم از آن‌ها بهره ببرند.این سینمادار معتقد است: البته اگر فیلم خوبی هم وجود داشت، صاحبان آثار به دلیل تقارن با ماه محرم و صفر حاضر به اکران فیلم‌هایشان نمی‌شدند. این وضعیت نابه‌سامان سینما باعث می‌شود سرمایه‌گذاران و صاحبان آثار نگران باشند که اگر فیلمشان اکران شود، با استقبال مواجه نشود و سرمایه خود را از دست بدهند.

سالن‌هایی که به‌دلیل نبود تماشاگر تعطیل شدند!
قاصد اشرفی عنوان کرد: ۲۵ شهریورماه با مدیران پردیس‌های سینمایی جلسه‌ای در انجمن داشتیم که نگرانی‌های دوستان درباره اکران عنوان شد و برخی از آن‌ها اعلام کردند که چند سالن پردیس‌های خوبمان را به دلیل نداشتن تماشاچی تعطیل کرده‌اند.این مدیر سینما بیان کرد: خواسته ما از وزارت ارشاد این است که قدم جلو بگذارد و وارد این مساله شود؛ برای مثال درخواست کرده‌ایم که در مهرماه چند فیلم پرفروش اکران شود تا وضعیت سینماها تغییر پیدا کند که البته قول‌های مساعدی در این باره داده و قرار شده است از سوم مهر فیلم‌های پرفروش به جدول اکران سینماها تزریق شوند.

قاصد اشرفی افزود: این را هم باید بیان کنم که هزینه سینماها بسیار بالاست به طوری که این هزینه‌های جاری ما ۷، ۸ برابر شده و از همین رو بحث نفروختن فیلم‌ها از یک طرف و افزایش هزینه‌های سینماها از سوی دیگر، سینماداران را با یک چالش جدی مواجه کرده است. برای مثال سیستم صوتی و تصویری، صندلی‌ها و حتی مواد شوینده هزینه‌های زیادی دارند که چند برابر شده‌است. این موضوعات ما را در شرایط دشوار و سختی قراری داده است.

سینما از ابتدا هم صنعت سوددهی نبود!
وی با تاکید بر اینکه سینما ضررده شده است، اظهار کرد: سینما از ابتدا هم برای ما صنعت سوددهی نبود، وقتی فیلم‌های پرفروش اکران می‌شوند ما تنها از شرایط بسیار سخت بیرون می‌آییم و این شرایط سخت کمی سهل می‌شود، ولی در مجموع واقعا این فروش‌ها حتی پاسخگوی هزینه‌های جاری سینما هم نمی‌شوند. دوستان می‌توانند کارشناسانی را برای ارزیابی به بهترین سینماهای کشور بفرستند تا ببینند آیا سینماداری سوددهی دارد یا نه.رییس انجمن سینماداران توضیح داد: در سینماهای مدرن بلیت سینما ۱۵ هزارتومان است اما ما سینماهایی داریم که بلیت‌های ۸ هزار تومانی عرضه می‌کنند، با این قیمت‌ها چه می‌شود کرد؟ از سوی دیگر باید شرایط مردم را هم در نظر گرفت. این روزها سینماداران خودشان سوبسیدی را که دولت باید بدهد، تقبل می‌کنند و حتی به دولت سوبسید می‌دهند! برای مثال در حال حاضر قبض آب سینما ماندانا ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قبض برق این سینما ۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان شده است؛ همین ارقام وضعیت هزینه سالن سینماها را نشان می‌دهد!قاصد اشرفی در پایان بیان کرد: این روزها هزینه تولید فیلم‌ها چند برابر شده اما کسی نمی‌گوید که هزینه سینماداری هم چندین برابر بیشتر از تولید فیلم شده است، چرا که هزینه همه اقلام آن از کوچک‌ترین مورد تا بالاترین افزایش پیدا کرده است.
مرجع : مهر
برچسب ها: فروش فیلم