به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۵۸
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ساعت ۱۹:۲۰
کد مطلب : ۱۸۸۲۸

عضومجلس‌خبرگان: کسی حق‌ندارد خانواده‌ دلشکسته‌زندانیان‌را مورداهانت قرار دهد

گروه سياسي: عضو مجلس خبرگان رهبری بر برخورد مناسب و رعایت عدالت در مورد زندانیان و خانواده‌های آنها تاکید و بیان کرد: خانواده فرد مجرم و زندانی، آسیب دیده است و مرتکب گناهی نشده است. اگر آنها در ملاقات با زندانی خود، تحقیر شوند خلاف عدالت اسلامی است و لازم است با مسببان این بی عدالتی برخورد قانونی صورت گیرد.
آیت الله هاشم هاشم‌زاده هریسی در گفت‌وگو با شفقنا، درباره آموزه های اسلامی درخصوص رفتار زندانبان با زندانیان و محصورین و خانواده های آنان بیان کرد: از نظر حقوق جزای اسلام و فقه اسلامی، وقتی یک انسان گنهکار یا متهم در دادگاه اسلامی قرار می گیرد، از شروع دادرسی تا پایان دادرسی و صدور حکم و اجرای مجازات و پایان یافتن مجازات نباید با متهم، مجرم و خصوصا خانواده های آنها برخورد نامتعارف و غیرانسانی از سوی زندانبانان صورت گیرد.

او افزود: خانواده فرد زندانی، آسیب دیده است و فردی از خانواده به زندان رفته است و در اثر جرم او خانواده بدون اینکه گناهی مرتکب شود آسیب دیده است. یعنی باید در جبران و ترمیم وضعیت روحی و روانی خانواده های زندانی و رسیدگی به آنها عمل شود تا آسیب غیرمستقیمی متوجه کسانی که گناهی انجام ندادند، نشود و عدالت اسلامی برقرار شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خانواده های زندانیان نباید دوبار مجازات شوند، گفت: برای مثال سرپرست خانواده در زندان است، در این شرایط آسیب‌های تبعی آن شامل خانواده می شود بدون اینکه آنها گناهی کرده باشند. اگر آنها در ملاقات با زندانی خود، تحقیر شوند خلاف عدالت اسلامی است و برای آنها مجازات دوم است. جرم اول خانواده‌های زندانیان تبعی است و چاره ای از آن نیست که در نتیجه همین جرم تبعی که از سرپرست به آنها رسیده است باید از نظر اسلام حمایت شوند و روحیه آنها ترمیم شود.

او ادامه داد: هیچکس حق ندارد خانواده دلشکسته زندانیان را مورد اهانت قرار دهد. آنها باید حرمت ببینند تا احساس کنند زندانی شان در مکان امنی قرار دارد. اینها نکاتی است که باید رعایت شود و مسوولان نظام و قوه فضاییه موظف هستند انسان های جاهل و نادان را در پست زندانبانی قرار ندهند، بلکه انسان های خویشتن دار و باتقوا باید در این مناصب قرار بگیرند و باید به آنها آموزش حقوق بدهند زیرا حقوق خانواده های آسیب دیده در اسلام مورد توجه است و خانواده زندانی خانواده آسیب دیده است و حق و حقوقی دارد.

هاشم زاده هریسی با اشاره به اینکه جز مجازاتی که به تناسب جرم زندانی برای او صادر شده است هیچ کس حق آزار و و اذیت زندانی را ندارد، گفت: باید بر رعایت این موارد نظارت باشد، کسانی که این موارد را رعایت نمی کنند باید از پست خود عزل شوند و با آنها برخورد قانونی صورت بگیرد و تادیب شوند تا برای ماموران دیگر عبرت شود و الا همان ماموران اگر به کار خود ادامه دهند این برخورد توسعه می یابد و عدالت اسلامی مخدوش می شود و به شورش و نارضایتی منتهی می‌شود و اینگونه شورش ها و ناپایداری ها از یک نقطه کوچک شروع می‌شود. ما در برابر این برخوردها مسوولیم.

میثم از بام تهران
Japan
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۱۹:۲۸
قبلاً به صورت سیدها در این عید بوسه میردند ولی امروز!!!!!!!!!!!!!!!! (154254)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۲۰:۱۵
اون قدیما گذشت باید جلوی آینده این شکلی را گرفت (154303)
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۲۰:۴۱
ظاهرا خبری از اعتراض دولت مردان نیست!!!!!!!!!!!!!! (154343)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۱۹:۳۷
اینو به دوستات بگو (154261)
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۱۹:۴۵
دمت گرمممممممممممم
آقای روحانی یاد بگیره!!!! (154274)
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۱۹:۴۶
دورد بر آیت ا.. هاشم زاده هریسی و تمام کسانی نسبت به پبرامون بی تفاوت نیستند و بدور از بی تفاوتی و عافیت طلبی که خصلت شیعه اثنی عشری نیست غیرتمند و مسئولیت پذیر هستند. (154276)
میرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۱۹:۵۴
بعضی رفتارها را که می بینم به مسلمان بودن که هیچی ، به انسان بودنمان شک می کنم.
با دیدن رفتارهای این مدلی و واکنش بعضیها و مقایسه آن با رفتار مولا علی فقط باید آه بکشیم. . . . (154284)
کوهدشت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۲۰:۱۲
چون داد عادلان به جهان دراثرنکرد/بیداد ظالمان شما نیز بگذرد
خواهر سیلی خورده ام خدا میداند از وقتی این خبر رو شنیدم نخوابیدم حضرت زهرا اجرت بده که خودشون هم سیلی خورده افراط بوده.خواهرم شرمنده ام و روم سیاه که از شرمندگی نمیمیرم. (154301)
هرچی
United States
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۲۰:۳۴
حاج اقا این چه حرفیه ،اینا نیروهای ارزشی هستن اینا امید های جبهه پایداری ، اینا همین ها هستن که کفش پرتاب کردن ، اینا همون هایی که بعد از نماز میگفتن مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی میزنیم ولی اشتباهی به زیر چانه مردم ایران خورد ، . . . (154322)
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۲۰:۳۵
طبق گفته ايشان، اول بايد دادگاهي برگزار كرد و سپس شخص مجرم را زنداني و حصركرد. علاوه بر اين حالا حصر شدند ديگه سيلي زدن و گاز گرفتن در روز عيد و هنگام ملاقات به دختران يك مخالف سياسي در كدام قاموس بشري مي گنجد؟ مدعيان عدالت علوي لطفا پاسخ دهند. (154329)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۲۲:۰۷
آقا بیا تا زندگی معنا بگیرد

شاید دعای مادرت زهرا بگیرد

آقا بیا تا با ظهور چشمهایت

این چشمهای ما کمی تقوا بگیرد

آقا بیا تا این شکسته کشتی ما

آرام راه ساحل دریا بگیرد

آقا بیا تا کی دو چشم انتظارم

شبهای جمعه تا سحر احیا بگیرد

پایین بیا، خورشید پشت ابر غیبت

تا قبل از آن که کار ما بالا بگیرد

آقا خلاصه یک نفر باید بیاید

تا انتقام سیلی زهرا بگیرد (154425)
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۲۲:۴۱
سیلی به صورت سادات در روز عید غدیر (154459)
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۲۳:۱۰
جناب هاشم زاده هریسی طالقانی دوم است زبان گویایش چون شمشیر مالک اشتر .تیز و برنده است. انسانهای عدالت محور تا ابد در دلها خواهند بود. (154478)