به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۰۳ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۱۸۸۴۲۲

باد گرانی، ارزانی را از سر چادر انداخت

گروه اقتصادی: اگرچه استقبال بالای بانوان از چادر به عنوان یکی از کالاهای فرهنگی کشور، می‌تواند به فرصتی بی‌نظیر برای اشتغال جوانان تبدیل شود، اما کشور طی چند دهه اخیر در تولید این محصول بسیار ضعیف عمل کرده است و باوجودی که چند کارخانه از جمله حجاب شهرکرد در تولید چادر پیش‌قدم شد، اما در عمل ظرفیت تولید آن بسیار پایین‌تر از نیاز بانوان کشور به چادر است.
باد گرانی، ارزانی را از سر چادر انداخت
یکی از پارچه‌فروشان اصفهان به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: سال گذشته قیمت پارچه چادری در محدوده ۸۰ یا ۹۰ هزار تومان بود، اما امسال نرخ پارچه‌های تولیدی کشور کمتر از ۱۵۰ هزار تومان نیست. او ادامه می‌دهد: از زمانی که قیمت‌ها افزایش یافت، دیگر پارچه چادری برای فروش به مغازه نیاورده‌ایم زیرا مشتریان توان خرید ندارند. به‌طور معمول بیشتر پارچه‌های چادری موجود در مغازه تولید کره است، البته چادرهای مشکی کشورهای دیگر مثل ویتنام باوجود قیمت کمتری که دارند، به همان نسبت از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند.

فروشنده دیگری که بخشی از مغازه‌اش پارچه‌های چادر مشکی است، می‌گوید: قیمت چادر مشکی ساده در این مغازه از متری ۱۲۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان است، اما سقف قیمت پارچه چادر مشکی به نرخ یک میلیون تومان هم می‌رسد. او در مورد تولید پارچه چادر مشکی در کشور، توضیح می‌دهد: در ایران تنها یک کارخانه در شهرکرد تولید پارچه چادر مشکی دارد، اما بخش عمده چادر مشکی موجود در بازار، وارداتی است. پارچه‌های چادر مشکی این مغازه نیز از این قاعده مستثنا نیست و تولید کشورهای کره و اندونزی است. پارچه‌فروش دیگری، می‌گوید: هر فروشگاهی مشتری ثابت خود را دارد. ممکن است خریداری با توان خرید پایین از قیمت چادرمشکی گلایه کند، اما فرد دیگری با توان مالی بالا نسبت به گرانی قیمت پارچه چادر مشکی اعتراضی ندارد.

برابری پارچه چادر مشکی تولید داخل و وارداتی
فروشنده دیگری می‌گوید: بیشتر پارچه‌های این مغازه تولید کشور است. در شهرکرد یک کارخانه تولید چادر مشکی در حال فعالیت است که ما پارچه مورد نیاز خود را از این مجموعه تهیه می‌کنیم. قبلاً قیمت این پارچه‌ها کمتر از خارجی بود اما اکنون قیمت آن با پارچه چادر مشکی وارداتی برابر است. او توضیح می‌دهد: هزینه زیاد واردات مواد اولیه همچون نخ مورد نیاز چادر مشکی باعث افزایش قیمت شده است. چادرهای کره‌ای از کیفیت بهتری برخوردار بود و ابریشم تولید چین از کیفیت کمتری برخوردار است.

فروشنده یکی از مغازه‌های عفاف و حجاب که عرضه‌کننده چادر مشکی دوخته شده است نیز به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: قیمت‌های چادر مشکی کِرِپ و کَن‌کَن از ۱۵۵ هزار تا ۲۶۵ هزار تومان است. درحالی‌که تابستان گذشته چادر ۱۰۰ هزارتومانی نداشتیم، اما امسال چادر کمتر از ۱۰۰ هزار تومان نداریم.

او با بیان اینکه قیمت برخی جنس‌های چادر مشکی حتی بیش از دو برابر شده است، تأکید می‌کند: البته برخی مغازه‌ها چادر مشکی را حتی با بیش از یک میلیون تومان عرضه می‌کنند. متاسفانه از زمان افزایش نرخ ارز، قیمت پارچه و به‌خصوص چادر مشکی حتی روزانه افزایش می‌یابد. فروشنده دیگری با تأکید بر اینکه قیمت چادر مشکی بسته به کیفیت و محل مغازه در اصفهان متفاوت است، می‌گوید: به‌عنوان مثال قیمت چادر عبای ساده‌ در این مغازه ۲۰۰ هزار تومان است، اما همین چادر در مناطق بالای شهر بیش از ۵۰۰ هزار تومان است، همچنین هر چه چادر مشکی مدل دار باشد، قیمت آن بالاتر است.

البته رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان اصفهان، معتقد است که قیمت چادر مشکی مانند دیگر کالاها بسیار افزایش یافته است. در بازار اصفهان دو نوع پارچه برای چادر مشکی داریم، چادرهای تولید داخل و پارچه‌هایی که از کره، اندونزی و ژاپن وارد کشور می‌شود.
احمد تقی زاده در خصوص تولید چادر مشکی در کشور به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: در ایران تنها یک کارخانه تولید چادر مشکی آن هم با ظرفیت پایین وجود دارد.

او توضیح می‌دهد: از دلایل ظرفیت پایین تولید این کارخانه می‌توان به نداشتن تجهیزات کافی و نبود مواد اولیه برای تولید اشاره کرد، درنتیجه این کارخانه نمی‌تواند نیاز کل بازار داخل به چادر مشکی را تأمین کند. در گذشته ۱۵۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شد، اما امروز به واسطه دور شدن مردم از مصرف‌گرایی این رقم بر اثر افزایش قیمت‌ها، کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان ادامه می دهد: بخشی از نیاز بازار به چادر مشکی از سوی کارخانه‌ای در شهرکرد تأمین می‌شود که در حال بهبود کیفیت پارچه تولیدی خود است، با این وجود هنوز از نظر کیفیت و به خصوص کمّیت جوابگوی بازار نیست. به عنوان مثال اگر در گذشته به ۷۵ میلیون مترمربع پارچه مشکی نیاز داشتیم که تنها ۳ میلیون متر آن در داخل کشور تولید می‌شد. با گذشت زمان این عدد به ۱۰ و امروز به حدود ۲۰ میلیون مترمربع رسیده است که همچنان یک چهارم نیاز بازار هم نیست.

تقی زاده می‌گوید: برای تولید پارچه‌های دیگر مخصوصاً پارچه‌های مورد استفاده بانوان با مشکل مواد اولیه ازجمله نخ، الیاف، پنبه و الیاف مصنوعی مواجه هستیم و به دلیل ضعف در تجهیزات و تکنولوژی، توان تولید کالای باکیفیت را نداریم. زمانی که شرکت پلی اکریل در خاورمیانه تنها تولیدکننده مواد اولیه و الیاف مصنوعی بود، اما امروز این شرکت‌ها ظرفیت پایینی در تولید دارد. بنابراین برای تولید مواد اولیه در داخل کشور نیازمند بسترسازی هستیم، اما واردات آن از نظر اقتصادی به صرفه‌ است با این وجود کالای نهایی را باید در کشور تولید کنیم.

آسیب فرهنگی افزایش قیمت‌ها
رئیس اتحادیه صنف پارچه فروشان اصفهان با بیان اینکه جامعه ایران از نظر اقتصادی به چند دسته تقسیم می‌شود، می‌گوید: یک دسته‌ از مردم همچنان توانایی خرید چادر مشکی تولید ژاپن با توجه به اینکه از چند صد هزار تومان به بالای یک میلیون تومان رسیده، را دارند، اما درصد زیادی از مردم از چادرمشکی کره استفاده می‌کنند. اجناس این کشور قبلاً با نرخ ۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسید، اما امروز قیمت این چادرها بین ۱۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است، در نتیجه خرید مردم کاهش یافته است.

او ادامه می‌دهد: چادرهای مشکی با قیمت بالای یک میلیون تومان برند و تولید ژاپن است که به دلیل جنس، شفافیت و کیفیت خوب رنگرزی، گران است. پارچه‌های تولید اندونزی نیز دست کمی از تولید ژاپن ندارد، در صورتی که یک چهارم قیمت پارچه چادری تولید ژاپن است.
تقی زاده اضافه می‌کند: برخی افراد در مواجه با معضل گرانی چادر مشکی، از چادرهای قبلی خود نهایت استفاده را می‌برند تا جایی که دیگر امکان استفاده وجود نداشته باشد و البته زمانی که دیگر توانی برای خرید چادر با قیمت‌های موجود بازار را نداشته باشند از خرید آن صرف‌نظر می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه حذف تعرفه‌ چادر مشکی واقعاً به بازار مصرف آسیب رسانده است، می‌گوید: اصفهان ۱۲۰ سال پیش در تولید پارچه در دنیا حرف اول را می‌زد و به منچستر ایران معروف بود، همچنین در عرصه پارچه در رقابت با انگلستان پیروز شده شد، اما امروز از آن شرایط خبری نیست.
برچسب ها: چادر