به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۴۹
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ساعت ۲۲:۵۹
کد مطلب : ۱۸۸۵۲
در مناظره با «تئوریسین یارانه‌ای احمدی‌نژاد»

راغفر: یارانه نقدی بدترین شیوه هدفمندی بود

گروه اقتصادي: حسین راغفر در مناظره با جمشید پژویان با اعلام اینکه در گزارش جامعی فقرای کشور را شناسایی کردم و دولت مي‌تواند از این گزارش بهره ببرد، گفت: یارانه نقدی بدترین شیوه اجرای هدفمندی بود.
راغفر: یارانه نقدی بدترین شیوه هدفمندی بود
بنا به رأی حضار قرعه مناظره دو نفره به نام جمشید پژویان و حسین راغفر افتاد و این دو نفر که در طول برگزاری مناظره صراحتاً مخالفتشان را در دیدگاه و نظریات اقتصادی اعلام کردند به مناظره دو نفره رفتند. حسین راغفر در دور سوم مناظره اظهار داشت: نکته‌ای که آقای دکتر پژویان اشاره کردند که در دهه 70 میلادی نرخ حامل‌های انرژی در کشورهای صنعتی افزایش یافت باید توجه داشته باشیم که این افزایش نرخ در ساختار اقتصادی صورت گرفته که با ساختار اقتصادی ما متفاوت است.

وی افزود: در اروپا نرخ حامل‌های انرژی و پولی که مردم بابت بنزین می‌پردازند بیش از 70 درصد آن مالیات است که این مالیات خود را در خدمات عمومی نشان می‌دهد بنابراین کمکی برای گروه‌های پایین درآمدی است. این استاد دانشگاه با بیان اینکه در جامعه ما نمی‌توانیم نفت را مستقیم بدهیم مردم بخورند گفت: شما می‌گویید دولت قبل قانون را بد اجرا کرده، چه ضمانتی وجود دارد در ادامه این قانون خوب اجرا شود.ما می‌توانیم به جای شناسایی دهک‌های پردرآمد گروه‌های پایین درآمدی را شناسایی کنیم.

راغفر با بیان اینکه شناسایی گروه‌های پایین درآمدی امکان‌پذیر است تصریح کرد: مطالعات غرب در بررسی اقتصاد فقر نشان می‌دهد می‌شود گروه‌های پایین درآمدی را شناسایی کرد. وقتی ما بر اثر سیاست‌های غلط اقتصادی دولت‌های نهم و دهم پولی را که باید صرف زیرساخت‌ها شود به جامع تزریق می‌کنیم که موجب افزایش شدید قیمت‌ها شده امروزه 100 هزار نفر از مردم معالجاتشان را رها کرده‌اند که این شعار نیست این زندگی مردم است. این اقتصاددان خطاب به پژویان گفت: به نظر می‌رسد شما با مردم ارتباط ندارید و از این واقعیت‌های جامعه بی‌اطلاعید.

وی ادامه داد: بحث ما سیاست‌های غلطی است که شما هم در اجرای آن نقش داشته‌اید، هیچ‌کس منکر این نیست که اصلاح قیمت‌های نسبی ضرورت دارد. راغفر با تاکید بر اینکه دولت نباید در طول یک ماه 3500 میلیارد تومان یارانه نقدی بدهد اذعان داشت: همین سیاست‌های غلط که بخشی از آن به اسم هدفمندی اجرا شده امروز موجب کسری بودجه شده است. لزومی ندارد به شناسایی گروه‌هایی بالایی درآمدی بپردازیم ما بایستی گروه‌های پایین درآمدی را برحسب میزان آسیب‌پذیری آنها شناسایی کنیم.

این کارشناس اقتصادی در بیان یک مثال جامع در این خصوص گفت: به طور مثال در یک خانوار روستایی زن‌سرپرست احتمال آسیب‌پذیری 50 درصد بیش از یک خانواده مردسرپرست است و اگر یک خانواده یک بچه معلول داشته باشد میزان آسیب‌پذیری آن به شدت بیشتر می‌شود.

راغفر با اشاره به اینکه شاخص‌های آسیب‌پذیری عینی است گفت: دولت نیاز نیست برای راستی‌آزمایی این اطلاعات هزینه‌های گزاف بدهد. وی افزود: غلط‌ترین شکل ممکن برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها پرداخت یارانه نقدی بود، دولت می‌توانست درآمدهای هدفمندی را به خدمات عمومی اختصاص دهد مثلا بیاید طبق تاکید قانون آموزش و پرورش و بهداشت را رایگان کند. هم‌اکنون بسیاری از مردم مخصوصا اقشار فقیر در پرداخت شهریه مدارس بچه‌هایشان با مشکل مواجه‌اند و برخی خانواده‌های فقیر از ادامه تحصیل فرزندانشان منصرف می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در برابر هر یک هزار میلیارد تومان تورم یک درصد افزایش می‌یابد گفت: وقتی 42 هزار میلیارد تومان نقدینگی به جامعه تزریق می‌کنیم 42 درصد افزایش تورم داریم و کسانی که ندارند بازنده اصلی هستند. وی ادامه داد: جوانی که امروز فارغ‌التحصیل می‌شود، جایی در کشور ندارد و ناگزیر به مهاجرت می‌شود. این تبعات سیاست‌های نادرستی است که باید پایان یابد.

راغفر با بیان اینکه اگر منابعی وجود دارد دولت باید آن را به صورت غیرمستقیم در حوزه‌های رفاهی، حمل و نقل، سلامت و آموزش و پرورش هزینه کند، تصریح کرد: اگر آقای پژویان 3 بار محاسبه کرده من 30 بار محاسبه کرده‌ام. وی افزود: از سال 63 تا سال 90 را بر حسب آمارها و هزینه خانوار محاسبه کردیم و سال 91 را بر حسب تعدیل‌ها بررسی کردیم و اطلاعات خانوار را به دست آوردیم.

این استاد دانشگاه پیشنهاد خود را برای دولت یازدهم اقدام به شناسایی گروه‌های پایین درآمدی عنوان کرد و گفت: ما این را محاسبه کردیم و تاکنون 3 مقاله بر حسب این اطلاعات چاپ کرده‌ایم این موضوع را در دولت‌های نهم و دهم پیشنهاد داده بودیم که گوش نکردند می‌توانیم این نتایج را برای بازدید عموم بر روی سایت قرار دهیم. ما می‌توانیم بر حسب آسیب‌پذیری خانوارها نسبت به فقر این موضوع رابررسی کنیم و مشخص کنیم که سهم هر خانوار از یارانه باید چقدر باشد و از جایی به بالاتر می‌توانیم پرداخت نکنیم.

راغفر در پایان این مناظره در پاسخ به اظهارنظر پژویان در خصوص سهمی که تولیدکنندگان بابت افزایش نرخ حامل‌های انرژی در قانون هدفمندی گرفته‌اند اظهار داشت: من رسما می‌گویم هیچ تولیدکننده‌ای یارانه نگرفته است و امکان ندارد وضعیت تولید با این رویه بهتر شود.


در همين رابطه سايت انتخاب نوشت: مناظره چند چهره اقتصادي  در تلویزیون در مورد "سرنوشت یارانه ای مردم" ، به جدل و درگیری لفظی دو چد اقتصاد دان بدل شد. مخالفت مکرر حسین راغفر با تئوری‌هاي جمشید پژوهان باعث جدی تر شدن جدل این نفر و واکنش تند پژوهان شد و موجب شد در سی دقیقه ی انتهایی برنامه مناظره، این نفر مقابل یکدیگر نشسته و تئوری‌هاي یکدیگر را به بحث بگذارند.راغفر نیز چند بار گفت که «اطلاعات شما کهنه و برای دهه هفتاد است» ، «شما از این موضوع بی اطلاع هستید». این اظهارات باعث شد پژوهان با چهره ای عصبانی رو به راغفر کرده و بگوید «من حاضرم هر جا بخواهید با شما دوئل اقتصادی بگذارم»

با این حال، پژوهان (که از او به عنوان تئوریسین اقتصادی دولت احمدی نژاد نام برده می‌شود) با بیان سخنان تند و غیرعادی باعث شد مسیر مناظره به انحراف کشیده و بیشتر دو طرف، در پی اثبات یکدیگر زمان این برنامه را سپری کنند.

پژوهان در این مناظره با بیان این که «بسیاری از اقتصاددانان شاگرد من هستند» ، «اصلاً می دانید این که می گویی یعنی چه؟» ، «حد و اندازه را نگه دار» و .. همچنین واکنش‌هاي خاص مانند خندیدن در میان سخنان راغفر، باعث شد این هفته مردم شاهد یک مناظره ی نه چندان مثرثمر باشند.

راغفر نیز چند بار گفت که «اطلاعات شما کهنه و برای دهه هفتاد است» ، «شما از این موضوع بی اطلاع هستید». این اظهارات باعث شد پژوهان با چهره ای عصبانی رو به راغفر کرده و بگوید «من حاضرم هر جا بخواهید با شما دوئل اقتصادی بگذارم»

واکنش‌هاي پژوهان به شکلی بود که بیننده هر لحظه منتظر درگیری فیزیکی یا حمله پژوهان به راغفر بود. با این حال، پس از این نوع واکنش‌هاي پژوهان، راغفر کمی عقب کشید تا مانع حمله احتمالی وی شود! راغفر معتقد بود می توان به جای شناسایی دهک‌هاي ثروتمند، دهک‌هاي فقیر را شناسایی کرد. پژوهان اما معتقد بود «شما که اطلاعات آماری مردم را ندارید چطور این حرف را می زنید، من خودم سال 64 این کار را کرده ام . این حرف شما، تئوری شکست خورده من در سال 64 است.»

پس از پایان این برنامه ، حیدری مجری این برنامه اعلام کرد که نتیجه نظرسنجی اول که «حذف یارانه ثروتمندانی که خودروی گرانقیمت دارند؟ » با موافقت 90 درصد مردم مواجه شد. از سوی دیگر، 75 هزار نفر از مردم شرکت کننده در نظرسنجی این برنامه، حق را به حسین راغفر دادند و 25 هزار نفر به جمشید پژوهان رای دادند. در مناظره قسمت نخست، حضور برخی افراد مثل «قدیری ابیانه» که شناخت آکادمیک و جدی از اقتصاد ندارند، عجیب به نظر می رسید.


احمدزاده
Anonymous Proxy
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۲۳:۱۲
من که جای کانادا وآمریکاوکشورهای غربی مهاجرت پذیر بودم یک جایزه ویژه به دکترپژویان وشاگردان ایشان که مجریهای طرح هدفمندی دردولت دهم بودند میدادم.با افتضاحی که این طرح براقتصادکشور تحمیل کرد هزاران جوان نخبه وغیرنخبه مفت ومسلم وجذب بازارهای کاراینکشورهاشدندوکشور از وجودشان محروم.واقعاکه این طرح به حق نامش طرح تحول اقتصادی نام گرفت!!!!!آقایون جمیعاخسته نباشید. (154480)
نیوشا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۳:۰۸
در مناظره دیروز پژویان واقعا بی ادب بودند البته آن چیزهایی که دیدیم در واقع شخصیت واقعی این اقا بود چون در اول این مناظره دو نفره به مجری برنامه گفت قبلا دوئلها در یک جنگلی برگزار میشد که مجری برنامه جواب دادند اون دوئل گانگسترهاست و اینجا دوئل اقتصادی!!! اما در ادامه دیدیم ایشان واقعا تربیت شان گانگستری بود و بعد از اون بی ادبی آشکاری را که به آقای راغفر کردند هنگام صحبت آقای راغفر پوزخندهای معنی دار میزدند و طوری رفتار میکردند که انگار به غیر از ایشان کسی چیزی نمیداند و طرف مقابل انگار یک بچه دبستانی است که به نظر من این آدم هم از تفاله های دولت نهم و دهم است که باید دور انداخت و صداسیمای ضرغامی هم نباید دیگر به خودش اجازه بدهد و بعد از این ایشان را بعنوان کارشناس دعوت کند (154847)
رضا
Switzerland
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۲۳:۱۷
لطفا مسولان رسانه ملی بخصوص مرتضی حیدری پاسخ دهد علت سه بار دعوت آقای قدیری ابیانه دراین یکی دوسال به رسانه ملی برای بحثهای اقتصادی چیست؟آقای قدیری ابیانه از لحاظ اقتصادی وسواد علمی « درکجای اقتصاد این مملکت قرار دارندکه مرتب به برنامه های اقتصادی سیما دعوت میشوند؟من به شما میگویم چرا.علتش اینست که اگر چکیده صحبتهای آقای قدیری ابیانه را بخواهید اینست:اکثریت مردم یک مشت انسانهای پرتوقع وتنبل هستند که توقعات نابجا از دولت دارند وباید رک وروراست بهشان گفت که از این خبرها نیست وباید همینکه شبانه روز کارکنیدتابتوانید اجاره خانه تان را بدهید(مالک شدن پیشکش)وشکمتان را سیر کنیددولت ملوکانه راسپاس گویید.فقط یک دلیل برای اثبات حرفم از مناظره امروز می آورم وگرنه دهها دلیل برای حرفم دارم وبزرگترین دلیل گوش دادن وخواندن مقالات ایشان وافاضاتشان دربرنامه پایش مرتضی حیدری است:ایشان را براه با طلبکاری میگفت که دولت ماهی دومیلیون تومان به هرشصت لیتربنزین سوبسید میدهدکه میشودسالی هزارتن طلا(البته اینکه چگونه به این رقم رسیده اند خدامیداند)وچرا باید همچین سوبسیدی رابه مردم بدهیم،بدون اینکه حتی یکبار به این موضوع اشاره کندکه سوبسید بالاتروپیش تررا مردم دارن به دولت بابت خرید خودروهای معلوم الحال از لحاظ فنی میدهند.ایشان حتی یکبار به این موضوع اشاره نکرد که دلیل مصرف بالای بنزین درکشورما(که البته ابدا آنجورکه شلوغش کردند بالا نیست)کیفیت بسیارپایین خودروهای تولیدی درکشوراست که مردم را دولت به اجبار مجبوربه خریدشان باقیمت بسیاربالا کرده است.راستی آقای قدیری ابیانه تازگیها گذرتان به اتوبوسهای درون شهری ومترو احیانا برای استفاده از حمل ونقل عمومی خورده؟میدانید اگرحتی بیست درصداین مردمی که از ماشین شخصی استفاده میکنند به اتوبوسهاومترویی که با پول گران کردن مرحله اول هدفمندی الحمدالله گسترش یافته اند!!!!!!!منتقل شوند با فاجعه ملی روبرو خواهیم بود؟برای صداوسیمای وشخص مرتضی حیدری بابت دعوت مرتب ایشان که البته علتش راتوضیح دادم متاسفم.البته از دعوت دکترراغفرهمان که آقای قدیری گفتند حرفهای عوام پسندمیزنند!!!!متشکریم.درمملکت بیچاره من هرکس دراقتصاد حرف از فشارطاقت فرسا به مردم درزمان حاضر ووعده گشایش اموردربیست سال آینده را که ناشی از فشارهای زمان حاضراست بدهد یعنی اینکه خیلی حالیشه وپروفسوراقتصاده!!!!!!!!!من نمیدونم سفیر سابق کشور درمکزیک چرا اینقدر درباره صحبت درباره اقتصادکشور دعوت میشه مملکت دیگه اقتصاددان نداره ویااینکه داره ولی نظرات صداوسیما به نظرات آقای قدیری شاید نزدیکتره که بقیه اقتصاددانان یادش رفته. (154482)
جوجه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۲۳:۲۳
قديري ابيانه انقدر در زمينه اقتصادي بي اطلاع بود كه مهمترين نظريه اش اين بود كه بايد بنزين را 2500 تومان كنيم و پول را از پر درآمدها بگيريم بدهيم به كم در آمدها بخدا از بي اطلاعي واظهار فضل اين آقا نميدانستم بايد بخندم يا گريه كنم.اصلآ به مسائل تورمي حرفي كه ميزند مخصوصآ افزايش قيمت تاكسي كه افراد كم در آمد فقط استفاده ميكنند هم حتي فكر نكرده بود. (154489)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۰۹:۳۴
من به قول معروف ده شاهی دولت احمدی نژاد و اطرافیانش قبول ندارم ولی نباید در مورد قیمت بنزین تو ایران غیر علمی و احساسی و الکی موافق این قیمت مفت فعلی باشیم زیرا :
با توجه به اینکه ترافیک شهری از علل اصلی آلودگی شهرهای بزرگ و تهران و کلانشهرهای ایران است در تمام کشورهای درست و حسابی دنیا مخصوصا بنزین را با قیمتی بالا عرضه میکنند تا از آلودگی و ترافیک بکاهند و مردم را مجبور به استفاده از مترو و اتوبوس کنند طوریکه در ترکیه بنزین لیتری 7000 تومان میباشد و در اغلب کشورهای اروپایی نیز بالای 5-6 هزار تومان است که نسبت به درآمد اکثر مردم آنجا هم کاملا بالاست و در تمام کشورهای اروپایی و استرالیا دولتها حتی با وضع مالیات قیمت بنزین را بالا نگه میدارند پس ما دو انتخاب داریم:
- شرایط فعلی که مختص ایران است یعنی بنزین (لیتری 400-700 متوسط 550 تومان) ارزانتر از ابمعدنی( هر نیم لیتر 500 تومان! )که باعث ترافیک وحشتناک بخصوص خودروهای تک سرنشین بیماریهای قلبی و سرطان حاصله از این بنزین سوزی ( بخوانیم دلار سوزی ) در خود مردم میشود ( یعنی دلار بسوزانید و خود را بیمار هم کنید! )
- ارایه بنزین با قیمت واقعی که در اکثریت کشورهای دنیا رایج است همزمان با تقویت ناوگان عمومی که باعث کاهش ترافیک و هوای پاک و سلامت مردم خواهد شد و سوبسید مصرفی در این راه صرف اشتغال و درمان رایگان مردم شود

حالا الکی منفی بدهید ولی به قول گالیله این زمین است که به دور خورشید میگردد و نه بر عکس! (154628)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۱:۲۰
دوست عزیز جیدیا اتبوس یا مترو سوار شدی؟ظرفیت مترو در ساعات پیک ترافیک درحال حاضر از پر هم پرتره وبرای اتوبوس دربعضی خطوط حداقل باید نیم ساعت بایستی.شعاردادن راحته. (154704)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۲:۳۶
اي واي بر شما که فقط آنچه را مي بينيد، ميگوئيد بدون ذره اي تامل و تعمق!! جميع شاخص ها را در نظر نميگيريد و فقط يک شاخص را که شايد آنهم تاثيرش بيشتر از ساير شاخص ها نباشد، بزرگ ميکنيد. اگر در کشورهاي اروپايي، قيمت بنزين بالاست، در عوض درآمد مردم نيز بالاست و از سوئي،قيمت خودرو بسيار مناسب است! طبيعي است که قيمت سوخت با آن شرايط، بالا باشد : قيمت بالاي سوخت = قيمت مناسب خودرو + درآمد مکفي.
ذره اي و فقط ذره اي فکر کنيد، مطالعه کنيد و قبل از حرف زدن بينديشيد، لطفا" !! (154809)
نیوشا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۳:۱۳
اتوبوس از کجا گیر بیاریم سوار بشیم -در تبریز یک خط سریع السیر است که در ایستگاه اول آبرسان تمام اتوبوسها می ایستند پر میکنند ودر ایستگاههای بعدی که تا راه آهن حدود 100ایستگاه میباشد برای سرپا سوار شدن هم جانیست و یکنفر هم نیست که بگوید یک در میان ماشینها خالی از ایستگاه اول حرکت کنند تا در ایستگاههای بعدی مسافر سوار کنند ، شما که افاضه میکنید در کشورهای دیگه اینطوریه اونها ناوگان حمل عمومی شان در حد اعلاء است نه زیر صفر!!! (154854)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۴:۱۷
اولا قیمت بنزین در اروپا در مقایسه با درآمد همانجا هم بالاست چون هدف ترغیب مردم به استفاده از ناوگان عمومی است. در ثانی من هم گفتم که باید ناوگان عمومی قویا تقویت شود ثالثا در همان کشورها هم آنطور نیست که وسایل عمومی ریخته باشند و اکثر مردم در اتوبوسها سرپا هستند، با قیمت مفت فعلی بنزین در ایران حتی اگر اتوبوس ها خالی باشند خیلی از مردم از آنها استفاده نخواهند کرد. (154937)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۴:۴۴
کی همچین حرفی زده که به نسبت قیمتهای همانجا هم بالاست.برو سبد پرداخت شهروندان اروپایی نسبت به درآمدشون بخون.چرا درباره چیزی که نمیدونی اطلاعات غلط میدی؟ (154988)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۶:۰۲
شما تشريف ببر استانهاي گرم مثل هرمزگان، ساحلي و خوزستان ، ببينم توي 9 ماه گرم و آتشين اين استان ها، شما ساعت 11 صبح به بعد ميتوني صبر کني که نيم ساعت به نيم ساعت اتوبوس بدون کولر (تنور آدم پزي) بياد تا سوارش بشي !؟ يه چي ميگي ها! (155078)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۶:۵۴
شما قیمت بنزین را با دلار 3000 تومان حساب می کنی؟! با دلار 1000 تومان حساب کن، زمانی که بنزین شد 700 تومان دلار 1000 تومان بود.

در ضمن در بسیاری از کشور ها بنزین ارزانتر از ایران است چرا انها را مثال نزنیم؟

اشاره کردید به رابطه بنزین و آلودگی هوا، مگر زمانی که بنزین گران شد آلودگی هوا و ترافکی کمتر شده؟ یا خودرو های تک سرنشین کمتر شده اند؟ شما هم مثل یک سری مسئولین خود را به خواب و خیال زدید بنزین اگر گران تر هم شود تاثیری چندانی در آلودگی هوا و ... ندارد فراموش نکنیم بنزین 100 تومانی 700 تومان شد و آلودگی و ترافیک تغییر نکرد. (155141)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۰۰:۰۳
متاسفم از شخصیت انسانی که خود را تحصیلکرده مینامید ولی در گفتار .رفتار.پوزخند ها .حرکات نمایشی هجومی و ......دهها نکته منفی دیگر در دار و دسته لومپن ها باید طبقه بندی شود . اگر استاد دانشگاه است که وای به حال دانشجویانش با به اصطلاح استادی با این شخصیت. البته فراموش نمیکنم که او حتما میبایست از تئورسین های اقتصادی محمود میبود اگر جز این بود نمیشد .کبوتر با کبوتر باز با باز.
بخدا قسم از رفتارش با آقای راغفر و در جلوی بینندگان حالم بد شد و قلبم به طپش افتاد . بحمدالله که تا کنون از وجودش بی خبر بودیم .ببخشید استاد بزرگوار راغفر .دیدید که بسیاری از مردم همه چیز را میفهمند و نتیجه آراء پیامکی موید این مطلب بود..انتظاری غیر از این از این شبهه استاد نمیباید داشت که در غیر اینصورت در تیم محمود دوام نمی آورد من به سهم خود از شما عذر خواهی میکنم .البته نباید فراموش کرد که شارلاتالیزم نیز مکتبی است که در مملکت ما جای خود را خوب باز کرده .هر یک از ما به نوعی از آن برمیخوریم. (154520)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۰۰:۰۷
آقاي دكتر حسين راغفر يكي از اقتصاددانان چپ خط امامي است كه سالهاست در دانشگاه تدريس مي كند و البته مباحث دانشگاهي را به زباني قابل فهم در مطبوعات اصلاح طلب هم نشر مي دهد . بي ريا و بي پيرايه همواره طرفدار حقوق اقشار ضعيف جامعه است . ايشان در سال هاي اول انقلاب براي مدت كوتاهي سرپرست فدراسيون فوتبال هم بوده .ما كه ارادت داريم با ديدن مناظره جمعه ارادتمان بيشتر شد .
برخوردهاي زشت و توهين آميز پژويان ( مشاور احمدي نژاد ) و نجابت و متانت راغفر را ديديم . تمام شگرد پژويان اين بود كه راغفر را تحقير كند و او را عصباني كند
راغفر مي گفت چرا فلسفه هدفمندي رعايت نشده و هزينه هاي درمان و آموزش كه بايد طبق قانون اساسي رايگان باشد از محل هدفمندي و آزادسازي قيمت ها پرداخت نشده ؟ چرا توليد به خاك سياه نشسته ؟ چرا پژويان مسئوليت عملكرد خود در دوره احمدي نژاد را گردن نمي گيرد ؟ پژويان در جواب مي گفت : شما شعار مي دهيد !!
راغفر علمي حرف مي زد پژويان و قديري ابيانه مي گفتند شما عوام پسندانه حرف مي زنيد و تماشاگران هم كف مي زدند !!
تماشاگران گزينش مي شوند و براي تقويت روحيه خودي ها آنجا هستند . كاملاً تابلوست (154523)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۲:۱۹
و لابد چون اصلاح طلبه همه حرفاش درسته!؟ (154787)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۲:۲۲
مردم با پبامک برای آقای راغفر کف زدند آنهم حدودا 80هزار نفر باور کنید هنگامی که مجری تعداد پیامکها را اعلام کرد نزدیک بود آقای پژویان سکته کند (154793)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۲:۴۱
مگه یارانه نقدی تو خیلی از کشورهای پیشرفته پرداخت نمیشه که انقدر میگن باید قطع شه. مشکل ما اقتصاد کاملا دولتیه ونفت و نبود صنعت مطمئن و قابل اتکاست در ضمن این حق ماست که یارانه بگیریم که البته به نظرم باید بهش بگیم حق شهروندی مثل خیلی از کشورها چون تو این چند ساله چه دولتای قبلی وجدید هیچ کاری برای صنعتی سازی مملکت نکردن واخرش اینکه وای به حال مملکتی که با دادن یارانه تورم آنچنانی نصیبش میشه...!!؟! (154816)
محمد
United States
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۰۰:۲۷
بهار جان بنده ادعایی ندارم و دسترسی هم به جایی ندارم که نظرم رو بدم ولی اون چیزی که به ذهنم میرسه به عنوان دانشجوی ارشد مدیریت اینکه دولت برای ثروتمندان جامعه مالیات بیشتری قائل بشه به این معنی که هر کسی که سرمایه زیادی تو دستشه مالیاتش رو هم بپردازه این جوری هم به دولت کمک میشه هم اجازه نمیده فاصله فقیر و غنی خیلی زیاد بشه!تو خیلی از کشورهای اروپایی اینکار رو می کنن ولی متاسفانه تو کشور ما قوانین برای ثروتمندان بهتر از خود آمریکاست که کشور سرمایه داری است و سرمایه دارها نفع می برن!اگه میشه صدای ما رو به گوش دکتر روحانی و دولتی ها برسونید باور کنید بیش از 90 درصد مردم که متاسفانه قشر متوسط و رو به پایین جامعه هستن از این طرح استقبال می کنن! (154529)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۲:۳۹
عزيزم، پولداراي اين مملکت بباد فنا برده شده، عمدتا" آقاها و آقازاده ها هستند! اين فرمايش شما متين است اما براي مدينه فاضله که آنهم خواب است و رؤيا!! (154814)
امیر
Romania
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۰۰:۴۰
یارانه ها طرح شکست خورده دولت دهم و امثال پژوهان (154533)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۰۰:۵۸
راغفر خیلی بهتر بود. پژویان اگه میتونست میخواست راغفر رو بزنه. (154541)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۰۲:۱۶
جالبه ، پس چرا شما فقط حرف های رغفر رو نوشتین؟!چرا ننوشتین پژویان جواب این آدم کم سواد رو چطوری داد؟! (154564)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۰:۲۶
متاسفانه باید بگویم که کم سواد شما و امثال شما هستید .که هنوز به این نکته ساده و اثبات شده پی نبرده اید که یارانه ها اقتصاد مملکت و صنعت را به آتش کشیده . و شما و امثال شما باز هم برای 45000 تومان در ماه یعنی روزی 1500 تومان یعنی قیمت دو عدد نان سنگگک ساده{ مورد استفاده ما طبقه متوسط ولی نه حریص} حاضرید که این مملکت به آتش کشیده شود و شما از دو عدد نان سنگگک در روز محروم نشوید..بله این بود هدیه حضرت صاحب الزمانی مرشدتان محمود و یاران بی بصیرتش همانند همین آقای چاله میدانی تحصیل کرده امریکا . نتیجه اش همینست که میبینی. (154660)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۲:۱۷
هدفمندی یارانه ها به خوبی اجرا شد و اقتصاد مملکت به خاطر تحریم ها به این روز افتاد.
در ضمن کم سواد اونایی هستن که یه مشت کامنت توی فضای مجازی را حفظ میکنن میان تو رسانه ملی به عنوان تحقیق ارائه میدن!
کم سواد کسی است که فکر میکنه فقط کمیته ای هاو معلول ها فقیرن! (154784)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۰۲:۲۵
آقای پژویان اگر واقعا اقتصاددان قدری هستند چرا از وقتی شورای رقابت در مسئله خودرو ورود پیدا کرد اوضاع مدام داره بدتر و بدتر میشه؟ ایشون اگر واقعا فرد زبده ای هستند در تمام مدت کار دولت های نهم و دهم میتونستند اوضاع اقتصاد رو کن فیکون کنند! اما به نظر من ایشون بیش از هر چیز هوچی گری می کنند و به همه از بالا نگاه می کنند و ... باعث تاسفه! (154568)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۰۲:۵۷
بدتر از یارانه نقدی حذف یک عده از مردم از گرفتن یارانه است همه کسانی که یارانه می گیرند به نوعی احساس احتیاح می کنند این کار درستی نیست که دولت بیت المال را که سهم همه هست برای یک عده حذف کند در حالی که بقیه می گیرند.

اگر قصد دارند یارانه را حذف کنند باید شجاعت داشته باشند برای همه را حذف کنند نه اینکه فقط یک عده را (صحبت 20 میلیون نفر است).

راه حل اساسی این طرح چرند اقتصادی، حذف کل طرح است و بازگشت به همان سیستم سوبسیدی قبل، کشور که اقتصادش نفتی است و و تولید در ان معنی نداشته و ندارد و مردم با بیکاری و گرانی و تورم در ان بشدت سر در گربیان هستند باید به کالا های اساسی سوبسید داده شود تا روزی که بستر لازم برای حذف سوبسید ایجاد شود، یک نگاه فقط به قیمت های بالای میوه جات کاملا نشان می دهد که باید دولت برای رفاه مردم سوبسید به آنها دهد. (154573)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۰۸:۱۹
واقعا آقای راغفر شان مناظره را رعایت کرد لیکن آقای پژویان با کنایه و خندیدن در بین سخنان آقای راغفر نشان داد چقدر خود رای و بی حوصله است و بینندگان هم در پایان برنام به آقای راغفر رای دادند.آقایان بایند بپذیرند یارانه نقدی این همه تورم و گرفتاری را به بار آورد لذا باید کلا قطع و به صورت غیر نقدی عمل شود در غیر اینصورت قطع یارانه عده ای از مردم موجب نارضایتی ملت از دولت کنونی میشود زیرا امکان ندارد بطور دقیق این دهکها شناسایی شوند و حتما تبعیض خواهد شد تکرار میکنم باید کاملا قطع وتصمیم جهت پرداخت غیر نقدی اتخاذ گردد (154606)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۱:۲۵
سلام:براساس اين طرح پول مفت پرداخت شد .تورم ايجاد شد(40درصد).ارزش ريال به حدود يك سوم رسيد.قدرت خريد مردم كاهش شديدي پيداكردو...
تاجائيكه امروزه يك خانواده كوجك شهري علي رغم داشتن ملك شخصي ماهيا
نه با 3 ميليون تومان هم به سختي گذران زندگي مي كند(همان يك ميليون
تومان قبل از اجراي جراحي اقتصادي------ جراحي درست اما جراح ناشي )
چاره كار اين است اخذ اطلاعات اقتصادي خانوارها درمدت 3ماه وتطبيق آن
بابانك هاي اطلاعاتي وجريمه سنگين براي كسانيكه اطلاعات غلط داده اند.
ايجاد دولت رفاه وتامين اجتماعي (154714)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۳:۱۲
جراح ناشي عالي بود !نه؟ (154853)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۲:۱۳
این نظر کاملا درست است که بطور کلی یارانه تمام افراد قطع شود و بصورت غیر نقدی لحاظ کنند در غیر اینصورت گفته شما مبنی بر ایجاد تبعیض و نارضایتی مورد تایید من نیز هست.دولت باید هوشیار باشد که از این ناحیه ضربه نخورد (154775)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۰۹:۰۳
باسلام: مناظره جالبي بود ازاول تاآخر را ديدم
انصافا دكتر زاغفر حرف درستي مي زد.
البته پژويان نيز حق داشت چون كسي نمي گويد ماست من ترش است
البته معلوم شد هم ترش وهم شور است! (154619)
arash
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۰:۱۳
واقعا براي صدا و سيما متاسفم كه امثال پژويان رو به اين برنامه ها راه ميدن اين اقا بهتره بره مشقاشو بنويسه واقعا متاسفم اينقدر بي ادب بودن كه من شرمنده زن و بچه ام شدم كه پاي تلويزيون بودن ضمنا اين اقا اگه هنري داشت كه وضع خودرو رو به اينجا نمي رسوند كه پرايد 5 ميليوني بشه 15 ميليون اين اقا فقط اومده بود مدركشو به رخ بقيه بكشه كه فكر كنم اون رو هم بايد بزاره دمكوزه ابشو بخوره واقعا خجالت اور بود حركاتش (154655)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۱:۵۷
اصولا کسانی که خط فکریشون با احمدی نژاد هست اعصاب ندارن و غیر منطقی اند اقای پژویان باعث افزایش قیمت خودرو شدن (154746)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۲:۰۰
تعداد رای اقای راغفر نشان داد که افکار ونظر اقای پژویان شکست خورده وبین مردم جایی نداره (154751)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۲:۰۵
اگر تعداد رای اقای پژویان از اقای راغفر بیشتر بود چون کم اورده بود از این فرصت استفاده میکرد تا اقای راغفر را بکوبه اما اقای راغفر با منشی که داشت این کارو نکرد مردم هم به منطق راغفر رای دادن (154764)
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۲:۱۳
اینا که امروز از این زاغفر دفاع میکنن پس فردا که یارانشون قطع شد ادب میشن تا انقدر از رو احساس حرف نزنن!
آقای زاغفر فرمودن فقرا را شناسایی کردند!!
ایشون منظورشون از فقرا فقط کسانی هستن که تحت پوشش کمیته و بهزیستی هستن!؟این منظق کاملا اشتباه است.
یارانه من را حق ندارید قطع کنید (154777)
عضو كوچكي از خانواده شهدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۲:۳۳
با سلام
اين مناظره‌ها جز سرگرمي و كاري عبث، ثمره‌اي براي ملت ندارد، انشاء ا... خداوند كمك كند تا مسئولين ما سر عقل بيايندو يارانه همه دهك‌ها را قطع كنند.زيرادرمملكت ماماليات راطبقه ضعيف جامعه پرداخت مي‌كند ومتمولين و زراندوزان، رفاه طلبان و محتكرين خصوصي و دولتي با بهره‌مندي ازاختلاس‌ها،رانت هاي مختلف درراستاي رفاه طلبي، زراندوزي وبرپايي زندگي اشرافي وكاخهاي آنچناني حركت مي‌كنند، در مملكت ما نه تنها سيستم صحيحي براي پرداخت ماليات و شناسايي تمكن مالي اشخاص وجود ندارد، اگر هم مسئولاني بخواهند سيستمهاي صحيحي را برقرار نمايند با موانع بزرگي از طرف و بازاريان و ثروتمندان و عوامل نفوذي آنها در دستگاه‌هاي اجرايي مواجه خواهند شد.حال كه فعلا وضعيت اينگونه است پس بهتر است كه يارانه همه افراد قطع شود، زيرا نمي‌توان انتظار داشت كه پرداخت يارانه‌ها در بهبود وضعيت زندگي مردم موثر باشد. بايد بدانيم با افزايش حتي يك ريال به يارانه‌هاي فقط چند نفر نيازمند، چه فاجعه‌اي ازنظر گراني رخ خواهد داد، به خدا بيچاره تراز قبل خواهيم شد ، زيرا زياده خواهان و دلال‌ها و رفاه طلبان وثروتمندان ابدا به شما اجازه نخواهند داد تا لذتي وآسايشي ازبابت افزايش يارانه بدست آوري چون آنها منتظرند به محض افزايش يارانه جيب همه را خالي نمايند،
خيال همگي راحت باشد حتي اگر زياده‌خواهان و زر اندوزان ومحتكران‌هم فعاليتي در جهت‌گراني انجام ندهند كه محال است ، مسئولين سازمانهايي مانند آب وبرق وگازومخابرات و شهرداري (در خصوص كرايه وسايل نقليه و... ) چندين برابر افزايش يارانه ها قيمتها را گران خواهند كرد تا در مسابقه افزايش درآمدها و حقوق‌ها وماشينهاي مدل بالا و ويلاهاي آنچناني در خالي نمودن جيب فقرا گوي سبقت را از ديگران بربايند؛و بدبختي ما را بيشتر خواهند نمود. چون اكنون زمزمه افزايش يارانه قشر ضعيف جامعه پيش آمده وهنوز اقدامي نشده هزينه‌ها سر سام آور افزايش پيدا كرده، بطوريكه اكنون براي پرداخت هزينه‌هاي آب، برق، گازو ...عاجز مانده‌ايم و آرزوي خوردن گوشت و مرغ وبرنج و ميوه و لبنيات را بايد به گورببريم. چه برسد به هزينه درمان وهزينه ازدواج فرزندان يا پرداخت اجاره منزل يا.. خريد يك قبر يا ....
پس دعا كنيد مسئولين سرعقل آمده به جاي اتلاف وقت در برگزاري اين قبيل مناظره‌ها و فرصت سوزيها با يك تصميم شجاعانه و انقلابي با قطع يارانه همه دهك‌ها وكاهش حقوق نمايندگان ، مديران و مسئولين رده بالاو امكانات اضافي آنها حماسه اقتصادي را تحقق بخشند، وبا گسترش فرهنگ مالياتي يارانه فقرا و افراد ضعيف جامعه را از طريق سازمانهايي مانند بهزيستي و ... پرداخت نمايند. و با تلاش درزمينه اشتغال بيكاران ( كه مصادف است با افزايش امنيت جامعه)و رونق دادن به توليد و كاهش هزينه درمان و اجاره مسكن و گسترش تعاونيهاي توليدي و كشاورزي و.. اقدام كنند. تا اميد محتكران و زراندوزان و كاخ نشينان و ظالمان بي دين ودين ستيز را نا اميد كنند (154805)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۴:۲۸
مناظره کمک خوبی میکنه.
اما متاسفانه در حرف هم وارد می شدند که در شان مناظره کنندگان نبود من واقعا شرمنده شدم که این افراد آداب اولیه گفت گو رو رعایت نمی کردند. (154959)