به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ساعت ۰۷:۵۸
کد مطلب : ۱۸۸۵۹۴

همه نگاه‌ها به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

گروه بین الملل: انتظار می‌رود میلیون‌ها تن از مردم افغانستان روز شنبه "شجاعانه" در مقابل تهدید حملات شبه نظامیان پای صندوق‌های رای بروند، به این امید که از تکرار انتخابات همراه با تقلب، تلخ و در نهایت لاینحل ۲۰۱۴ جلوگیری کنند.
همه نگاه‌ها به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
به گزارش خبرگزاری رویترز، اسامی ۱۷ تن در فهرست کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دیده می‌شود و گرچه برخی از آنها انصراف داده‌اند اما اشرف غنی، رئیس جمهوری کنونی و عبدالله عبدالله، مدیر اجرایی رقبای اصلی برای تصدی این سمت درست در زمانی هستند که شبه نظامیان طالبان حملات خود تشدید کرده‌اند. اشرف غنی ۷۰ ساله و عبدالله ۵۹ ساله از ۲۰۱۴ به تشریک قدرت پرداخته و نیروهای آنها در حالی علیه طالبان مبارزه می‌کنند که این شبه نظامیان مذاکرات صلحی را با آمریکا آغاز کردند که بعدا به کنار گذاشته شد.

هم‌چنین انتخابات ریاست جمهوری شنبه در حالی برگزار می‌شود که طالبان بیش از هر زمان دیگری از ۲۰۰۱ که حکومتشان توسط نیروهای تحت رهبری آمریکا برانداخته شد، قلمروهای بیشتری را در اختیار دارد. غنی در یک کمپین انتخاباتی با اعلام اینکه طالبان نمی‌تواند روح ذاتی آزادی و تمایل برای پیشرفت مردم افغانستان را شکست دهد، گفت: مردم افغانستان از رای آزاد و عادلانه خود دفاع می‌کنند. می‌دانم که افغان‌ها از دموکراسی دفاع می‌کنند.

بیش از ۱۷۰ غیرنظامی در حملات طالبان در جریان کمپین انتخابات کشته و بیش از ۳۰۰ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. طالبان در جدیدترین بیانیه خود هشدار داده است: از حوزه‌های رای گیری در روز انتخابات دور بمانید. امروز هم یکی از سخنگوهای طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد، این گروه منطقه دره صوف در ولایت سمنگان را تصرف کرده که نشانه‌ افزایش قوای این گروه شبه نظامی است. با وجود چند دهه جنگ، ۹.۶۷ میلیون افغانستانی از ۳۴ میلیون سکنه این کشور برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

به گفته دو مقام ارشد امنیتی در کابل،‌ برای مقابله با شبه نظامیان، دولت کابل قرار است بیش از ۱۰۰ هزار نیروی امنیتی را مستقر کند. دولت کابل همچنین مبلغ ۹۰ میلیون دلار برای برگزاری رای گیری در ۳۴ ولایت افغانستان اختصاص داده و اهدا کنندگان بین‌المللی هم ۵۹ میلیون دلار کمک کرده‌اند اما صدها حوزه رای گیری در مدارس و مساجد همچنان در پی تهدیدهای طالبان بسته‌اند. عبدالله عبدالله دولت اشرف غنی را به سوءاستفاده از قدرت و استفاده از منابع دولتی در کمپین انتخاباتی‌اش متهم کرده است.

وی با اعلام اینکه نگران این است که نتایج انتخابات با تقلب همراه شود و این دموکراسی بی‌ثبات در افغانستان را تهدید می‌کند، ادامه داد: اشرف غنی یک مانع در مسیر صلح است. این فرد برای سمت ریاست جمهوری مناسب نیست. اگر انتخابات به شدت با تقلب همراه باشد و کسی خودش را پیروز معرفی کند، این انتخابات قابل قبول نخواهد بود. دیپلمات‌های آسیایی و غربی در کابل می‌گویند، نگرانی از خشونت طالبان باعث کاهش تعداد شرکت کنندگان شده و برخی هم انتظار دارند که تعداد شرکت کنندگان کم باشد. سایرین نیز نگران عدم حضور زنان در انتخابات هستند.
مرجع : ایسنا