به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۱۸۸۶۵۸

بلاتکلیفیِ حدود ۱۷۴۰ ملک در پایتخت

گروه اقتصادی: رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران درخصوص بازپس‌گیری املاک شهرداری تهران گفت: حدود ۴۵۰ ملک واگذار شده از کاربری که برای آن‌ها در نظر گرفته شده بود، انحراف دارد؛ در واقع این املاک برای یک امر مشخص تحویل داده شده بود، اما اکنون برای امر دیگری در حال استفاده است.
بلاتکلیفیِ حدود ۱۷۴۰ ملک در پایتخت
محمدنادر محمدزاده (رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص فرایند بازپس‌گیری املاک شهرداری تهران اظهار داشت: حدود ۱۹۰۰ ملک شهر به منظور فعالیت‌های اجتماعی و خدماتی در شهرداری تهران در حال استفاده است. از این تعداد ملک در حدود ۳۰۰ ملک توسط خود شهرداری در سراهای محله استفاده می‌شود که باید از املاک در اختیار بخش خصوصی خارج شود. وی افزود: از این بین در حدود ۴۵۰ ملک نسبت به کاربری که برای آن در نظر گرفته شده بود، انحراف دارد،‌ در واقع این املاک برای یک امر مشخص تحویل داده شده است، اما برای امر دیگری در حال استفاده است.

رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران با اشاره به اینکه دستور تخلیه این املاک داده شده است، تصریح کرد: بقیه املاک آنهایی هستند که برای موضوعی که به آنها اختصاص داده شده در حال استفاده هستند.، این املاک در حدود ۱۱۰۰ واحد هستند و به همراه سراهای محله در مجموع ۱۵۰۰ واحد را شامل می‌شوند و تعیین‌تکلیف آنها به معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران ارسال شده است. محمدزاده با بیان اینکه این معاونت وظیفه تعیین تکلیف کاربری را برعهده دارد، گفت: معاونت اجتماعی شهرداری تهران مشخص می‌کند که آیا املاک در راستای فعالیت منعقد شده مشغول به فعالیت هستند یا خیر و همچنین آیا آنچه که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، علاوه بر انطباق شکلی، انطباق محتوایی نیز دارد.

وی افزود: برای مثال اگر یک مجموعه ورزشی دو روز در ماه باز است و در باقی روزها فعالیت نامناسب دارد، می‌تواند منتقل و سلب فعالیت شود و یا از طرفی برای تشکل‌های مردم نهاد غیردولتی ساختمانی با متراژ ۶۰۰ متر داده شده است، در حالی که در فضایی به متراژ ۵۰ متر نیز می‌تواند به فعالیت بپردازد. در نتیجه معاونت اجتماعی و امور فرهنگی درباره آن ۱۵۰۰ ملک اظهار نظر می‌کند. رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در خصوص وضعیت تخلیه این ۱۵۰۰ ملک اظهار داشت: این ۱۵۰۰ ملک تا زمانی که معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران درباره آنها اظهار نظر نکند،‌ دستور تخلیه آنها داده نمی‌شود.

محمدزاده در ادامه افزود: از حدود ۴۵۰ ملکی که دستور تخلیه آنها داده شده است،‌ در حدود ۱۶۰ ملک تخلیه شده‌اند که به نسبت ۴۵۰ ملک در واقع بیش از یک چهارم املاک تخلیه شده‌اند. وی در پاسخ به این سوال که تخلیه کامل این املاک چه زمانی محقق می‌شود، اظهار داشت: تا پایان سال احتمالا به سه چهارم تخلیه خواهیم رسید و حدود ۳۰۰ ملک تخلیه خواهند شد،‌ مگر اینکه معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران تعیین تکلیف ۱۵۰۰ ملک باقی‌مانده را نیز اعلام کند.

او با تاکید بر اینکه مسئول اظهارنظر درباره این ۱۵۰۰ ملک با معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و شورای شهر تهران به عنوان نهاد بالادستی است، تصریح کرد: معاونت اجتماعی سه جواب برای املاک صادر می‌کند؛ یا استفاده از ملکی اصلا درست نیست و باید تخلیه شود، یا بهره‌برداری از ملکی به اندازه خدماتی که می‌دهد متناسب است و به شورای شهر می‌رود و با دریافت مصوبه به فعالیت خود ادامه می‌دهد و سوم آن دسته از املاکی هستند که فعالیت آنها درست است، اما ظرفیت فضای در اختیارشان بیش از فعالیتی که انجام می‌دهند و در نتیجه یا فعالیت را کنار می‌گذارند و یا به فضای دیگری جابجا می‌شوند. محمدزاده در پاسخ به این سوال که این فرایند چقدر زمانبر خواهد بود، گفت: مسئولیت با معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران است و شورای شهر پیگیر است تا سریعتر به جواب برسد.

رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران درباره علت طولانی شدن این فرایند اظهار داشت: تخلیه یک امر حقوقی است و ساده نیست. همین که ما ادعا کنیم مامور بلافاصله اقدام به تخلیه نمی‌‌کند، بعلاوه فعالیت‌هایی که در آنجا انجام می‌شود، تبعات اجتماعی دارد و حقوقی را برای اشخاص ثالث به وجود می‌آورد. این مساله آنی نیست. فرایند در حال انجام است و نسبت به زمانی که این املاک معرفی شده‌اند، فرایند تخلیه سرعت نسبتا بدی نداشته،‌ اما می‌تواند سرعت بگیرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان تخلیه املاک با مهلتی که شورای شهر تعیین کرده است، یکسان خواهد بود؟ گفت: امیدواریم بتوانیم به آنچه که شورای شهر تعیین کرده است، برسیم.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: املاک تهران