به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ساعت ۱۶:۴۸

شناسایی ژن‌های عامل سکته قلبی

گروه علمی: پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود توانستند از هوش مصنوعی برای ارزیابی ژن‌های مرتبط با سکته قلبی استفاده کنند.
شناسایی ژن‌های عامل سکته قلبی
شاید هوش مصنوعی بتواند سرعت و کارآیی مراقبت‌های پزشکی را افزایش دهد اما یکی از مهم‌ترین مزایای آن، توانایی جستجوی مجموعه گسترده‌ای از داده‌ها برای یادگیری در مورد جنبه‌های ژنتیکی بیماری‌های گوناگون است.نقش هوش مصنوعی در شناسایی به موقع فردی که در خطر سکته قلبی و یا بیماری ماهیچه قلب قرار دارد، موضوع مهمی به شمار می‌رود. هوش مصنوعی می‌تواند این امکان را برای پزشکان فراهم کند تا دقیق‌تر مورد بررسی قرار بگیرند و مشکل آنها پیش از گسترش و پیش آمدن شوک قلبی، تشخیص داده شود.پژوهشگران "دانشگاه کوئین مری لندن"(QMUL) موفق شده‌اند قدرت هوش مصنوعی را برای شناسایی بیمارانی که در معرض خطر سکته قلبی قرار دارند، تحت کنترل درآورند و از آن برای شناسایی به موقع، مدیریت بیماری و درمان بیماران استفاده کنند. این گروه پژوهشی، از هوش مصنوعی برای تحلیل تصاویر ام‌آرآی ۱۷ هزار داوطلب استفاده کردند و توانستند مشکلات مربوط به قلب را تشخیص دهند.

این پژوهش، اهمیت عوامل ژنتیکی و نقش آنها را در بیماری‌های قلبی مشخص می‌کند. پژوهشگران در بررسی خود، ۱۴ محل خاص را کشف کردند که با ابعاد، ساختار و عملکرد بطن چپ قلب در ارتباط هستند و ژن‌هایی را در بر دارند که رشد دهلیزها و انقباض عضلات قلب را کنترل می‌کند.دکتر "نی آنگ"(Nay Aung)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: هوش مصنوعی در حال حاضر می‌تواند امکان بررسی دقیق دهها هزار تصویر ام‌آرآی قلب را فراهم کند که مورد نیاز پژوهش‌های ژنتیکی هستند. یافته‌های این پژوهش، امکان شناسایی به موقع افرادی که در خطر سکته قلبی قرار دارند و همچنین درمان هدفمند آنها را فراهم می‌کند. رتبه‌های خطر ژنتیکی که در این پژوهش به دست آمده‌اند، باید در پژوهش‌های بعد مورد بررسی قرار بگیرند تا امکان ابداع یک ابزار پیشرفته و شخصی‌سازی شده را برای ارزیابی خطر سکته قلبی فراهم کنند.

وی افزود: ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی، به ما امکان می‌دهد تا تصاویر ام‌آرآی را در زمان کوتاهی بررسی کنیم و روش‌های مراقبت از بیماران را بهبود ببخشیم. پژوهش‌های پیشین نشان داده بودند که بخشی از تفاوت در اندازه و عملکرد قلب، تحت تاثیر ژن‌ها قرار دارد اما ما از میزان این تاثیر خبر نداشتیم. پژوهش ما، چندین ژن را مشخص می‌کند که نقش مهمی در بروز سکته قلبی دارند و همچنین می‌توانند اندازه و عملکرد قلب را در افراد گوناگون تنظیم کنند.آنگ ادامه داد: درک نقش و عملکرد این ژن‌ها می‌تواند دانش ما را در مورد نحوه تکامل سکته قلبی بهبود ببخشد و امکان پژوهش‌های ژنتیکی با استفاده از تصاویر ام‌آرآی را نیز در آینده فراهم کند.این پژوهش، در مجله " Circulation" به چاپ رسید.
برچسب ها: سکته قلبی