به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : ۱۸۸۷۶۴

انجام سالانه ١٢٠٠ پیوند مغز استخوان

گروه علمی: دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه سالانه ١٢٠٠ پیوند مغز استخوان در کشور انجام می‌شود، گفت: باید این میزان را به بیش از ۲۰۰۰ مورد افزایش دهیم؛ در این زمینه گسترش مراکز پذیره‌نویسی یکی از اقداماتی است که می‌تواند به ما کمک کند.
انجام سالانه ١٢٠٠ پیوند مغز استخوان
امیر علی حمیدیه، موسس اولین بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز در مراسم روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز گفت: در طی دو سال گذشته اقدامات خوبی برای گسترش فرهنگ اهدای سلول‌های بنیادی خون ساز در وزارت بهداشت انجام شده است. در دنیا یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از طریق سلول‌های بنیادی خون ساز پیوند شدند که ۱۱ هزار موردشان ایرانی بوده‌اند. در حال حاضر ١۶ هزار بیمار در دنیا در انتظار دهنده سازگار سلول‌های بنیادی هستند.وی با اشاره به آمار مبتلایان به بیماری‌های خونی گفت: سالانه ۴٠ هزار نفر در جهان به سرطان خون مبتلا می‌شوند و هر ۵ دقیقه یک بیمار مبتلا به سرطان خون شناسایی می‌شود.حال روزی سرطان خون کشنده بود؛ اما امروزه این بیماری با پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز درمان می‌شود.

حمیدیه ادامه داد: تا سال ٢٠١٠ هیچ بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز در منطقه شرق مدیترانه و شمال آفریقا نداشتیم که در همان سال ایران‌ توانست به عنوان بیست و ششمین کشور وارد لیست کشورهایی شود که تبادلات سلول‌های بنیادی خون ساز را انجام می‌دهد. در حال حاضر بیش از ۵٠ درصد پیوندها در آمریکا، اروپا و ژاپن از دهنده غیر خویشاوند انجام می‌شود، اما در منطقه ما این عدد زیر یک درصد است.

موسس اولین بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی با بیان اینکه سالانه ١٢٠٠ پیوند مغز استخوان در کشور انجام می‌شود، گفت: باید این میزان را به بیش از ۲۰۰۰ مورد افزایش دهیم. در این زمینه گسترش مراکز پذیره‌نویسی یکی از اقداماتی است که می‌تواند به ما کمک کند.حمیدیه با اشاره به هزینه‌های پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز اظهار کرد: هزینه پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در اروپا و آمریکا ۵٠٠ هزار دلار تا یک میلیون دلار است و انتقال سلول‌های بنیادی خون‌ساز به سایر کشورها نیز ۲۰ هزار یورو هزینه دارد.بنابراین با افزایش شمار اهداکنندگان و مراکز پذیره‌نویسی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز می‌توان از خروج ارز جلوگیری کرد. در عین حال باید توجه کرد که در پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز بیمار بعد از گذشت ۶ ماه از پیوند به هیچ دارویی نیاز ندارد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مغز استخوان