به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۰۸ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۱۸۸۸۴۵

پیام رئیس بهزیستی به مناسبت روز ناشنوایان

گروه جامعه: رئیس سازمان بهزیستی گفت: حل مشکلات افراد ناشنوا و کم‌شنوا و تلفیق کامل آنان در عرصه‏‌های شغلی و اجتماعی و دسترسی کامل آن‌ها به خدمات مورد نیاز از مهم‌ترین اولویت‏‌های بهزیستی است.
پیام رئیس بهزیستی به مناسبت روز ناشنوایان
وحید قبادی‌دانا ، در این پیام آورده است: به نام خدا، خدایی که به انسان به عنوان اشرف مخلوقات ظرفیتی عطا نمود که با لب‏‌های فروبسته نیز از زیبایی‌‏ها سخن بگوید و با اشاره، پیام سکوت پرمعنای خویش را بیان نماید و بر این حقیقت مهر تایید نهد که ناشنوا با نگاه تیزبین به هستی می‏نگرد و سخن خویش را هنرمندانه بیان می کند. در تمامی قوانین مرتبط با حقوق افراد دارای معلولیت از جمله قانون حمایت از حقوق معلولان و کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت صراحتا بر نقش دولت‏ها در فراگیرسازی امکانات جامعه برای افراد معلول و از جمله گروه‏ های ناشنوا و کم شنوا تاکید شده است.

دولت دوازدهم نیز در چارچوب سیاست‌‏ها و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده است تا ظرفیت‌‏های لازم را جهت بهبود خدمات مورد نیاز افراد دارای آسیب‏های شنوایی به کار گیرد. در همین راستا اقدامات مختلفی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی صورت گرفته که توسعه خدمات توانبخشی در کلینیک‏‌های تخصصی، ارائه خدمات توانپزشکی، آموزش مهارت‏‌های زندگی به ویژه شیوه‌های ارتباط تلفیقی (لب‌خوانی و زبان اشاره)، حمایت از برنامه‏‌های حرفه ‏آموزی و اشتغال ناشنوایان، اجرای طرح‏ های مختلف توانمند سازی، پرداخت شهریه دانشجویان کم شنوا و ناشنوا، ارائه خدمات در مراکز روزانه خانواده کودک کم شنوا و ناشنوا و کاشت حلزون را می‏توان از جمله این فعالیت‏ ها برشمرد.

پر واضح است که حل مشکلات افراد ناشنوا و کم شنوا و تلفیق کامل آنان در عرصه‏ های شغلی و اجتماعی و دسترسی کامل آنها به خدمات مورد نیاز از مهم ترین اولویت‏ های سازمان بهزیستی به شمار می‏رود، لیکن تحقق کامل این هدف منوط به همگرایی کامل تشکل‏ های فعال در این حوزه با اهداف مورد نظر، تمکین سایر دستگاه ‏های اجرایی به قوانین مرتبط با معلولان و حمایت نهادهای نظارتی جهت ارزیابی دقیق عملکرد دستگاه ‏ها و نظارت صحیح بر حسن اجرای این قوانین خواهد بود.

آگاه سازی و ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه از طرق توسعه و تقویت آموزش تلفیقی در مدارس که زمینه رشد و تعالی و درک متقابل دانش آموزان شنوا و کم شنوا را به دنبال دارد، توسعه فراگیر شیوه‏ های ارتباطی ناشنوایان و روش ‏های تعامل موثر با آنان از طریق رسانه‏ ها و سازمان ‏های غیردولتی، ایجاد فرصت ‏های برابر برای این افراد در زمینه‏ های شغلی و آموزشی به خصوص مراکز آموزش عالی، ایجاد امکان استفاده بهینه این عزیزان از رسانه ملی ، دسترسی مطلوب آنان به تولیدات رسانه‏ ای، منابع آموزشی و فضاهای مجازی، استفاده بهینه از فن اوری های جدید در این حوزه و در تعامل با دانشگاه ها و در نهایت تلفیق کامل آنان در ساختار جامعه، نه تنها خواسته عموم ناشنوایان بلکه از اولویت ‏های مهم دستگاه‏ های متولی امر نیز به شمار می‏رود.

بی‏ تردید تحقق این امر مستلزم ایجاد وحدت رویه بین تشکل‏ های فعال در حوزه آسیب ‏های شنوایی، همگرایی گام ‏های فعالان امر در بخش ‏های دولتی و غیردولتی و همسویی نگاه‏ های معطوف به مسائل ناشنوایان است. تنها در چنین فضایی می ‏توان اثبات نمود که ناشنوایی صرفا یک محدودیت است و ناشنوایان با بهره ‏گیری از چشمان تیزبین، دستان توانمند و اندیشه پویای خود می‏توانند حضور موثری در عرصه‏ های مختلف زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی داشته باشد. در پایان مراتب تشکر و قدردانی خود را از تمامی اشخاص و نیز تشکل‏ های فعال در حوزه آسیب ‏های شنوایی که یاریگر اصلی ما در رسیدن به اهداف متعالی سازمان بهزیستی و خدمت‏ رسانی به این قشر از جامعه هستند،اعلام نموده و دستان شان را به گرمی می‏ فشارم.
مرجع : مهر
برچسب ها: بهزیستی