به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۰۹ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۱۸۸۹۱۶
به مناسب هفتادمین سالگرد حکومت کمونیستی

قدرت‌نمایی چین كمونیستی با رژه نظامی

گروه بین‌الملل: رهبر كمونیستی چین در هفتادمین سالگرد استقرار حکومت کمونیستی در این کشور تاکید کرد که «هیچ نیرویی» نمی‌تواند جلوی پیشرفت چین را بگیرد.
قدرت‌نمایی چین كمونیستی با رژه نظامی
شی جین پینگ، در حالی در رژه نظامی در میدان تیان‌آنمن شرکت کرد که پکن در ماه‌های اخیر با بحران اعتراضات در هنگ کنگ و جنگ تجاری با آمریکا روبرو شده است. پینگ در مراسم روز سه شنبه وعده داد که پیشرفت «صلح آمیز» کشورش همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. او که همچون مائو تسه تونگ، بنیانگذار حکومت کمونیستی چین لباسی یک دست خاکستری به تن داشت اعلام کرد که کشورش سیاست اصلاحات اقتصادی را دنبال خواهد کرد.
جیانگ زمین و هو جینتائو، دو رئیس جمهوری سابق چین نیز در کنار شی جین پینگ در مراسم روز سه شنبه حضور داشتند. رهبر كمونیست چین تاکید کرد که ارتش این کشور باید ضمن دفاع از استقلال و امنیت این کشور با قاطعیت «صلح جهانی» را تضمین کند. وی در بخشی از سخنان خود بر لزوم حفاظت از «ثبات و رونق اقتصادی» هنگ کنگ و ماکائو تاکید کرد. شی جین پینگ همچنین از ادامه توسعه روابط صلح آمیز با تایوان سخن گفت. او با این حال اعلام کرد که پکن سیاست تلاش برای «اتحاد کامل میهن» را دنبال خواهد کرد. سخنانی که از جانب مقامات چین اغلب برای اتحاد چین و تایوان بیان می شود.
نمایش موشک قاره‌پیما
مراسم سالگرد تأسیس حکومت کمونیستی چین با رژه یگان‌های بی‌شمار سربازان، نمایش هواپیماها و نیز رژه جدیدترین جنگ‌افزارهای چین همراه بود. موشک‌های قاره پیما و بالستیک «دی اف ۴۱» (DF-41) از جمله سلاح‌هایی بود که در رژه روز سه شنبه به نمایش در آمد. این موشک‌ که قابلیت حمله چند کلاهک هسته‌ای را دارد می‌تواند مسافت بین چین تا آمریکا را طی کند.

جمهوری خلق چین و رویای تبدیل شدن به یک ابرقدرت نظامی
هفتاد سال پیش، روز اول اکتبر، مائو تسه‌تونگ، رهبر حزب کمونیست، تاسیس جمهوری خلق چین را اعلام کرد. چین بر آن است تا در یکصدمین سالگرد تاسیس کشور خود، سال ۲۰۴۹، به موازات آمریکا تبدیل به یک ابرقدرت نظامی جهان شود. هفتاد سال از تاسیس دولت جمهوری خلق چین می‌گذرد. چین ظرف این هفت دهه تبدیل به یک قدرت اقتصادی بزرگ شده است. اکنون شی جین پینگ، رهبر حزب کمونیست و رئیس جمهور این کشور بر آن است تا این کشور را از منظر نظامی نیز به یک ابرقدرت تبدیل کند. روز اول اکتبر، سالروز تاسیس جمهوری خلق چین است. ۷۰ سال از روزی که مائو تاسیس جمهوری خلق چین را اعلام کرد، می‌گذرد. شی‌جین پینگ در سالروز تاسیس این کشور یک رژه نظامی گسترده بر پا کرده است. هدف از این رژه نمایش قدرت نظامی چین است.

شی جین ‌پینگ، رهبر چین به ایجاد یک "ارتش قدرتمند" به عنوان یکی از ارکان اصلی تحول این کشور می‌نگرد. بر اساس اطلاعاتی که منتشر شده، بودجه نظامی چین ظرف ده سال گذشته افزایشی بالغ بر ۸۰ درصد داشته است. هیچ رهبر دیگری در چین همچون شی جین ‌پینگ در راستای تقویت ارتش این کشور اقدام نکرده است. از زمان قدرت گیری شی جین پینگ، بودجه نظامی افزایش یافته و ارتش این کشور مدرن شده است. شی جین پینگ در سر خود رویای تبدیل شدن به یک ابرقدرت نظامی را می‌پروراند. سیاست حزب کمونیست چین بر این محور استوار است که این کشور تا سال ۲۰۴۹، یعنی در یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین، تبدیل به یک ابرقدرت نظامی شود. به باور رهبران چین، سرنوشت جهان در سال ۲۰۴۹ در اختیار دو ابرقدرت و چند قدرت کوچکتر خواهد بود. بر اساس این سیاست، چین و آمریکا این دو ابرقدرت خواهند بود.

نیروی دریایی
چین یک کشور وارد کننده تسلیحات بود. زمانی که این کشور درگیر جنگ با ژاپن شد، صاحب جنگ‌افزارهایی فرسوده بود. چین برای دفاع از خود نیازمند واردات جنگ‌افزار از کشورهای دیگر و در دوره‌هایی از اتحاد شوروی بود. اکنون چین تبدیل به یک قدرت نظامی شده است. نه تنها این کشور نیازی به وارد کردن تسلیحات ندارد، بلکه تبدیل به یکی از صادرکنندگان اصلی سلاح و جنگ ‌افزار در جهان شده است. چین همه چیز می‌فروشد؛ از توپ و تانک گرفته تا موشک و سامانه‌‌های پدافند هوایی و همچنین پهپادهای جنگی. این کشور در حال حاضر سرگرم تولید سومین رزمناو بزرگ هواپیمابر خود است. دو رزمناو دیگر این کشور، با مختصات ناوهای جنگی مدرن فاصله زیادی داشت و بر اساس الگوهای دوران حکومت شوروی ساخته شده بودند.

توجه اصلی چین به تقویت نیروی هوایی و دریایی این کشور است. رهبران حزب کمونیست چین به این نظر رسیده‌اند که وظیفه نیروی زمینی تنها تامین امنیت در خاک چین است. حال آنکه برای حضور سریع و گسترده نظامی در جهان، این کشور نیاز به تقویت نیروی دریایی و هوایی خود دارد. چین متوجه شده است که تقویت نیروی دریایی یکی از ارکان اصلی ناظر بر داشتن یک ارتش مدرن و قدرتمند است. ۷۰ درصد زمین را آب فرا گرفته است. از این رو، داشتن یک نیروی دریایی قدرتمند برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت نظامی، امری اجتناب ناپذیر است.شی جین پینگ بر آن است تا چین در کنار بریتانیا و آمریکا تبدیل به سومین قدرت دریایی بزرگ جهان شود.

رهبری چین بر این باور است که چین از ظرفیت به مراتب بالاتری نسبت به رقیبان خود و به‌ویژه آمریکا به‌مثابه ابرقدرت دیگر جهان برخوردار است. چین اعلام کرده است که این کشور در حال حاضر تنها از ۱۵ درصد از توان تولیدی خود بهره می‌گیرد. تبدیل شدن به یک ابرقدرت نظامی، به باور شی جین پینگ در سایه بهره گرفتن از ظرفیت تولیدی بالقوه این کشور امری ممکن است.

شعار محوری ارتش چین این است: «سربازان ما به سوی خورشید حرکت می‌کنند.» سایت رادیوی دویچلند فونک در آلمان با انتشار گزارشی درباره فرارویی چین به یک قدرت نظامی تاکید می‌کند که در حال حاضر سربازان این کشور گوش به فرمان شی جین پینگ هستند که خود را فرمانده کل قوای این کشور می‌داند.
رژه عظیم نظامی به مناسبت ۷۰مین سالروز تاسیس جمهوری خلق چین در شرایطی برگزار می‌شود که هنگ کنگ برای چهارمین ماه پیاپی شاهد ناآرامی و تظاهرات مدافع حقوق مدنی است.