به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۱۸۸۹۸۷

جعفر كاشانی، از بزرگان فوتبال ایران و پرسپولیس درگذشت

جعفر كاشانی، از بزرگان فوتبال ایران و پرسپولیس درگذشت
گروه ورزشی: خبر درگذشت «جعفر اشرف‌کاشانی» کاپیتان و بازیکن سابق پرسپولیس و تیم ملی، خواب را صبح امروز از چشم دوستداران رشته ورزشی فوتبال و خصوصا هواداران پرسپولیس پراند.

مرحوم جعفر کاشانی روز گذشته به دیدار پزشک قلب خود رفت و به او گفته شد که باید آزمایش هسته‌ای روی قلب خود انجام دهد و جواب این آزمایش امروز به دکتر معالج برسد تا در خصوص وضعیت قلب او توضیحاتی به این مرحوم اعلام شود.

رئیس فقید هیات مدیره پرسپولیس شب گذشته آزمایش هسته‌ای را روی قلب خود انجام داد و صبح امروز قرار بود راننده او به دنبالش برود تا بتواند با پزشک معالجش دیدار کند. راننده مرحوم کاشانی پس از اینکه به منزل رئیس هیات مدیره پرسپولیس می‌رسد، زنگ خانه را به صدا درآورده و مرحوم کاشانی در را برای او باز می‌کند، اما پس از اینکه دقایقی از منزل بیرون نمی‌آید، راننده او به داخل خانه می‌رود و می‌بیند مرحوم کاشانی روی پله‌ها افتاده است. رئیس فقید هیات مدیره باشگاه پرسپولیس خیلی سریع به بیمارستان رسالت منتقل می‌شود، اما پزشکان معالج علت فوت او را آمبولی اعلام کردند و گویا یک لخته خون در قلب این مرحوم باعث ایست قلبی شده است.

مرحوم کاشانی یک شاهینی اصیل بود که پس از انحلال این باشگاه به پرسپولیس رفته و پس از چند سال حضور در قلب دفاعی سرخپوشان و تیم ملی در دهه 50 از فوتبال خداحافظی کرد تا در عرصه دیگری در وزارت امور خارجه به کار مشغول شود. او بین سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۳ برای تیم ملی فوتبال ایران ۳۸ بازی انجام داد. کاشانی در دهه هفتاد باشگاه شاهین را در منطقه نارمک تهران بازسازی کرد و در سال های گذشته از اعضای ثابت هیات مدیره این باشگاه محسوب می‌شد. او همچنین سابقه حضور در هیات رییسه فدراسیون فوتبال را در کارنامه دارد. چهره ای که جملات تاکیدی با عبارت باشگاه را از او می شنیدیم. ریش سفید پرسپولیسی ها که البته عمرش قد نداد تا پرسپولیس را در قامت یک باشگاه واقعی ببیند.
 

 
خبر فوت او در شرایطی مخابره ای شده که جعفر کاشانی در سن 75 سالگی همچنان عضو هیات مدیره پرسپولیس محسوب می شود. او که به تازگی کمر خود را جراحی کرده بود، طی روزهای گذشته وزن شدیدی کم کرده بود و احساس کسالت داشت اما هنوز علت فوت وی اعلام نشده است.  کاشانی از معتمدین و مفاخر ورزش ایران بود و بزرگتر پرسپولیسی ها نیز محسوب می شد. او سالیان سال قصد احیای باشگاه شاهین را داشت اما به دلایل مختلف این اتفاق رخ نداد اگرچه از دوران فعالیت وی در شاهین ساختمانی زیبا و مجموعه ای با امکانات فوق العاده به یادگار مانده است. زمانی که کاشانی با جنب و جوش و انرژی بیشتر به دنبال ایجاد باشگاهی بود که به قول خودش می توانست رئال مادرید ورزش ایران باشد و البته این آرزویی بود که در نهایت موفق به تعبیر آن نشد.  کاشانی حالا به دوستان و یاران قدیمی و هم قطارانش در پرسپولیس دهه 40 و 50، ابراهیم آشتیانی و همایون بهزادی دو اسطوره دیگر این باشگاه پیوسته است در حالیکه پرسپولیسی‌ها در حال و هوای چهارمین سالمرگ هادی نوروزی کاپیتان سابق خود به سر می‌بردند.
 

نکته اینکه فوت جعفر کاشانی در شرایطی اعلام شده که همسر وی در سفر کربلا و پسر در سفر به کیش رفته بود و صبح امروز راننده وی که به طرز غیر طبیعی منتظر جعفرخان شده بود، پیکیر وی را در آپارتمان خانه یافت. او سریعا به بیمارستان رویال تهران منتقل شده اما تلاش ها برای احیای قلب وی به سرانجام نرسیده است. این اتفاق تلخ را به جامعه ورزش ایران تسلیت می‌گوییم.