به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۳ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۱۸۹۱۳۲

نابودی باکتری‌های مقاوم در برابر دارو

گروه علمی: پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی" در بررسی جدید خود توانستند نوعی باکتری مقاوم در برابر دارو را با ویروس‌های مهندسی شده از بین ببرند.
نابودی باکتری‌های مقاوم در برابر دارو
دانشمندان تلاش می‌کنند تا راهی برای مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی میکروب‌ها ارائه دهند. مقاومت آنتی‌بیوتیکی به این معناست که میکروب بیماری‌زا در برابر دارو مقاومت نشان دهد و آن قدر قوی باشد که مبارزه با آن غیرممکن شود.پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی" (MIT) در بررسی جدید خود دریافتند که نوعی ویروس موسوم به "باکتری‌خوار" یا "باکتریوفاژ" (Bacteriophage) می‌تواند مانند سلاحی در برابر باکتری‌ها عمل کند و آنها را از بین ببرد. ویروس‌های باکتری‌خوار، این قابلیت را دارند که باکتری‌های خاصی را هدف قرار دهند و آنها را با استفاده از مکانیسم‌هایی از بین ببرند که با روش آنتی‌بیوتیک‌ها متفاوت است.پژوهشگران در این بررسی نشان دادند که می‌توان باکتری‌خوارها را طوری برنامه‌ریزی کرد که رشته‌های متفاوت باکتری "اشریشیا کلی" (E. coli) را هدف قرار دهند و از بین ببرند. آنها با ایجاد جهش در یک پروتئین حیاتی که با سلول‌های میزبان در ارتباط است، توانستند ویروس‌ها را برنامه‌ریزی کنند.مزیت دیگر برنامه‌ریزی ویروس باکتری‌خوار این است که موجب می‌شود این ویروس‌ها، باکتری‌ها را کمتر برای مقاومت تحریک کنند.

"تیموتی لو" (Timothy Lu)، استادیار مهندسی برق و علوم رایانه دانشگاه ام.آی.تی گفت: ما همواره خبرهایی مبنی بر مقاومت باکتریایی، تکامل و گسترش آن می‌شنویم. مقاومت باکتریایی، اکنون به یک مشکل جدی در سلامت عمومی تبدیل شده است.وی افزود: روش باکتری‌خوارها برای از بین بردن باکتری‌ها، با روش آنتی‌بیوتیک‌ها کاملا متفاوت است و می‌تواند مکمل خوبی برای آنها باشد.پژوهشگران در این پروژه، چندین گونه متفاوت از باکتری‌خوارها را مهندسی کردند تا قابلیت از بین بردن باکتری اشریشیا کلی را برای آنها فراهم کنند. یکی از باکتری‌خوارهای مهندسی شده موفق شد دو رشته باکتری اشریشیا کلی را که معمولا در برابر باکتری‌خوارهای مهندسی نشده مقاوم هستند، از بین ببرد.پژوهشگران امیدوارند که در آینده بتوانند از این روش، برای از بین بردن باکتری‌های دیگر از جمله باکتری‌های ساکن روده انسان استفاده کنند.این پژوهش، در مجله "Cell" به چاپ رسید.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: باکتری