به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب : ۱۸۹۲۴

بجای​پولدارها سه​دهک​پایین راشناسایی​کنيد

گروه اقتصادي: یک اقتصاددان اعلام کرد: دولت می‌تواند به جای شناسایی سه دهک پر درآمد دهک‌های پایین را شناسایی و در یارانه‌ها تغییر ایجاد کند.
بجای​پولدارها سه​دهک​پایین راشناسایی​کنيد
حسین راغفر با انتقاد از سیاست‌های دولت قبل در حوزه هدفمندی‌ یارانه‌ها عنوان کرد: متاسفانه در دولت‌های نهم و دهم این گونه به مردم القا شد که پول هدفمندی‌ یارانه‌ها حق مردم است و بناست در جواب شعار آوردن پول نفت بر سر سفره‌ها عملیاتی شود.وی در برنامه مناظره اضافه کرد: در حالی که این نوع نگاه از همان پایه غلط است. هدفمندی‌ یارانه‌ها قطعا طرحی است که باید برای آن برنامه ریزی‌های دقیقی صورت گیرد و دولت نمی‌تواند آن را به این صورت و به صورت مساوی بین تمام اقشار مردم تقسیم کند.

راغفر با تاکید بر این‌که پول نفت باید به ساخت پروژه‌های عمرانی و زیرساختی اختصاص یابد، گفت: باید به نفت به شکل یک درآمد بین نسلی نگاه کنیم که اگر آن را برای تامین گوشت و نان مردم به کار بگیریم قطعا کاری اشتباه است اما دولت قبل با شعارهای خود باعث شد مردم یارانه را به نوعی حق خود بدانند و هم برای گرفتن آن توقع داشته باشند.
این اقتصاددان با مشکل خواندن شناسایی سه دهک پر درآمد تاکید کرد: با توجه به تحقیقاتی که داشته‌ام با اطمینان می گویم می‌توان به جای پرداخت به سه دهک بالا سه دهک پایین را شناسایی کرد. شاخص‌های شناسایی فقر کاربردی‌ترند و برای پرداخت یارانه‌ها می‌تواند بیشتر به دولت کمک کند. البته در این حوزه شاخص دقیقی نیست و آن‌ها را باید به صورت تقریبی محاسبه کرد.

وی با بیان این‌که سه دهک پر درآمد جامعه حدود 60 درصد از منابع کشور را خرج می‌کنند، گفت: با توجه به تحقیقاتی که داشته‌ایم چهار دهک پایین حدود 15 درصد و سه دهک میانی حدود 25 درصد از منابع را در اختیار دارند و 60 درصد باقی منابع در اختیار سه دهک بالاست به همین دلیل قطعا باید در این حوزه تغییر نگاه‌هایی صورت گیرد.راغفر درباره طرح اصلاح قیمت‌های نسبی در ایران نیز عنوان کرد: باید توجه داشته باشیم آنچه در کشورهای توسعه یافته اروپایی و آمریکایی اتفاق می‌افتد ارتباط چندانی با وضعیت بحران زده اقتصاد ایران ندارد. در کشور ما اصلاح قیمت نسبی وقتی در حوزه خاصی از هدفمندی‌ یارانه‌ها صورت گرفت برای دهک‌های پایین مشکلات بسیاری ایجاد کرد برای مثال قیمت یک نان حدود 200 تومان بود دولت بنزین را لیتری صد تومان توزیع می‌کرد و کار هر معلم نیز ساعتی هزار تومان محاسبه می‌شد. اما پس از هدفمندی‌ یارانه‌ها این نرخ به هم خورد و وقتی در روزهای نخستین قیمت نان بربری به حدود 250 تومان رسید دیدیم که وضعیت شاخص اصلاح قیمت نسبت به قیمت بنزین ارائه شده که حدودا 500 تومان در می‌آمد تا چه حد تغییر کرد اما در این بین کار معلم ثابت ماند و تنها به کاهش قدرت خرید منجر شد.

این اقتصاددان در بخش دیگری از صحبت‌های خود شناسایی خانوارهایی که با خطر فقر بیشتر روبرو هستند را یکی دیگر از برنامه‌هایی دانست که دولت می تواند از آن استفاده کند و توضیح داد: خانوارهایی که با سرپرستی زنان اداره می‌شوند خطر فقر بسیار بالاتری دارند و یا خانواده‌هایی که در آن‌ها کودک معلول هست احتمال فقر بیشتری در آن‌ها وجود خواهد داشت به همین دلیل می‌توان انتظار داشت در راه شناسایی دهک‌های کم درآمد دولت توجه بیشتری به این نوع خانوارها صورت دهد.
مرجع : ايسنا

شمایل ترابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۱۹:۴۶
آیا تعیین افراد در دهک های پایین به نوعی توهین به مردم نیست . خیلی ها از طبقه پایین با این غربال گری قید دریافت یارانه را می زنند و حاضر نیستند خود را در طبقات فرو دست ببینند قطعاً در این نگرش توهین به طبقاتی که دهک پایین هستند خواهد بود و هدف دولت هم شاید همین باشد که حس بزرگ منشی مردم ایران را تحریک کند که از یارانه چشم پوشی کنند (155267)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۲۱:۳۹
وقتی شناسایی سرمایه سه دهک بالا در ملت اشتباه است مسلما" شناسایی سه دهک پائین هم اشتباه است. (155342)
رمضان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ۲۱:۴۰
سرمایه های مستقر در بانکهای خارجی را آیا با کمک پلیس بین الملل شناسایی میکنید؟ (155344)