به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۵ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۱۸۹۳۰۱

عملکردسپاهان وتراکتور درمقایسه باسرخابی‌ها

گروه ورزشی: شکست در مقابل سه مدعی قهرمانی و کسب تنها یک پیروزی در 6 هفته خلاصه‌ای از عملکرد کالدرون و استراماچونی در لیگ برتر فوتبال است.
عملکردسپاهان وتراکتور درمقایسه باسرخابی‌ها
رقابت‌هایی که هفته‌به‌هفته حساس‌تر می‌شود اما کارشناسان اعتقاد دارند هنوز باید برای تماشای چهره واقعی تیم‌های مدعی یکی دو هفته دیگر هم صبر کرد.در صدر جدول لیگ برتر فوتبال، خبری از استقلال و پرسپولیس نیست، در صدر اخبار اما این دو تیم پیشتاز هستند. یکی به واسطه اختلاف سیدجلال حسینی با کالدرون و دیگری به خاطر ازدواج مهاجم شماره 10 تیمش. در سوی دیگر میدان اما شهرخودرو، تراکتور و سپاهان یکه‌تازی و امتیازات را جمع می‌کنند.عملکرد شاگردان قلعه‌نویی و دنیزلی اما برتر از شهرخودرو بوده، آنها به‌طور مشترک موفق شدند رکورد کلین‌شیت فجرسپاسی را در لیگ دوم حرفه‌ای بشکنند. رکوردی که 17 فصل دست نخورده باقی ماند و در لیگ نوزدهم شکست.

سبک افندی تغییر کرده
اگر تا پیش از این مصطفی دنیزلی معروف به ارائه بازی‌های زیبا و هجومی بود و گل‌های بسیاری در دیدارهایی که تیم‌های این مربی حضور داشت به ثمر می‌رسید، حالا او با اصلاح ساختار مربیگری‌اش، رکورد کلین‌شیت لیگ برتر را نیز در اختیار دارد. تساوی صفر – صفر مقابل نفت مسجدسلیمان و ذوب‌آهن، پیروزی یک بر صفر مقابل پرسپولیس، گل‌گهر سیرجان، سایپا و پارس‌جنوبی جم نشان می‌دهد دنیزلی ساختار دفاعی تیمش را محکم کرده و با گل‌های کم به دنبال کسب امتیازات اقتصادی است.

قلعه‌نویی هم که با سپاهان صدرجدول را قرق کرده، دوباره به روزهای اوج خود بازگشته و با ارائه بازی‌های زیبا و گل‌های بسیار، رکورد کلین‌شیت را هم در اختیار دارد. پیروزی سه گله مقابل شاهین، برتری یک گله مقابل ماشین‌سازی، تساوی بدون گل مقابل فولاد و نفت مسجدسلیمان و پیروزی دو گله مقابل پرسپولیس و ذوب‌آهن خلاصه‌ای از عملکرد ژنرال فوتبال ایران است.نکته جالب آنکه به‌طور مثال سپاهان در دیدار مقابل ذوب‌آهن، 13 شوت به سمت چارچوب زد که 6 تای آن به سمت چارچوب بود و همین موضوع نشان می‌دهد سپاهان میل به بازی هجومی دارد و در این راه، تمام تیم‌ها را قربانی خود خواهد کرد.

دفاع و حمله در اختیار صدرنشین‌ها
اگر یک بازی 90 دقیقه‌ای را به 6 زمان 15 دقیقه‌ای تقسیم کنیم، سپاهان فقط در حد فاصل دقایق صفر تا 15 و 30 تا 45 گل نزده و در سایر دقایق بازی‌هایش موفق به گلزنی شده است. میانگین گلزنی شاگردان قلعه‌نویی در خارج از خانه 1.67 و در بازی‌های خانگی یک گل است. هشت گل زده و هیچ گل خورده نشان می‌دهد سپاهانی‌ها هفت امتیاز در خانه و هفت امتیاز در خارج از خانه گرفته‌اند و با ثبات به پیش می‌روند.تراکتوری‌ها اما در زمینه گلزنی در دقایق ابتدایی مسابقه عملکرد بهتری داشته‌اند و 50 درصد گل‌هایش را در 30 دقیقه ابتدایی و 50 درصد دیگر را در 15 دقیقه ابتدایی نیمه دوم (دقایق 45 تا 60 به ثمر رسانده‌اند). این تیم با میانگین 0.33 گل در بازی‌های خارج از خانه و یک گل در بازی‌های خانگی رتبه دوم جدول را در اختیار دارد و 9 امتیاز در خانه و 5 امتیاز از بازی‌های خارج از خانه به دست آورده‌اند و حریفان این تیم در 5 بازی اول‌شان بیش از چهار شوت به سمت دروازه شلیک نکرده‌اند. آمارهایی که نشان می‌دهد سپاهان در فاز هجومی و تراکتور در فاز دفاعی شگفت‌انگیز ظاهر شده‌اند.

چه می‌کنید با این آمارها؟
هرچه سپاهان و تراکتور درخشان هستند، استقلال و پرسپولیس ضعیف ظاهر شده‌اند. پرسپولیس پس از هت‌تریک در قهرمانی در برابر تراکتور، پدیده و سپاهان شکست خورد تا ثابت کند با تیم مدعی سال‌های گذشته فاصله بسیاری دارد. آمار فاجعه‌بار بودن این تیم در بازی‌های خانگی و خارج از خانه نشان می‌دهد کالدرون هنوز نتوانسته به تیم رویایی برانکو نزدیک شود.جالب است بدانید علیرضا بیرانوند با دو دریبل موفق عملکرد بهتری در دریبل‌زنی نسبت به علیپور و جونیور دارد. درواقع دو مهاجم پرسپولیس در مجموع نتوانسته‌اند دو دریبل موفق در 6 بازی بزنند، عجیب‌تر آنکه بدانید در بازی پرسپولیس مقابل شهرخودرو، جز محمد نادری هیچ‌کدام از شاگردان کالدرون نتوانسته‌اند بازیکنان مقابل خود را دریبل کنند یا در همان بازی بازیکنان پرسپولیس 15 دوئل از 17 دوئل هوایی بازی را واگذار کردند.

ماجرای استقلال البته بدتر است، تیمی که هفته گذشته موفق شد گل‌گهر را در لیگ برتر و گل‌ریحان را در جام حذفی شکست بدهد اما آمارها نشان می‌دهد این تیم هنوز نتوانسته به شرایط ایده‌آل نزدیک شود. استراماچونی و تیمش دربی را باختند، 6 پنالتی از هفت پنالتی اخیرشان را از دست داده‌اند و دو بازیکن خارجی این تیم؛ یعنی میلیچ و شیخ دیاباته در مجموع دو دریبل موفق داشته‌اند. آبی‌ها در تمام بازی‌های این فصل گل خورده‌اند و کلین‌شیت برای آنها تبدیل به حسرت شده است! چهار امتیاز در خانه و دو امتیاز در خارج از خانه خلاصه عملکرد استرا در فصل جاری است!

آمارها بی‌رحم هستند می‌گویند آمارها بی‌رحم هستند. اگر قرار بود براساس آمار به تیمی جام بدهند
بدون شک فرانسه در جام‌جهانی 2018 با مالکیت 41 درصدی قهرمان نمی‌شد یا آلمان با میانگین 67 درصدی از مرحله گروهی کنار نمی‌رفت اما آمار سپاهان و پدیده به قدری شگفت‌انگیز است که نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت. مثال معروفی وجود دارد که تیمی قهرمان می‌شود که بتواند از هر بازی دو امتیاز بگیرد، 14 امتیاز از 6 بازی و از دست دادن تنها 4 امتیاز نشان می‌دهد لیگ برتر به استانداردهای دنیا نزدیک شده و تیم‌هایی می‌توانند رتبه‌های بالای جدول را کسب کنند که به میانگین ذکر شده نزدیک باشند.سپاهان، تراکتور و شهرخودرو مثلث قهرمانی را تشکیل داده‌اند، دور نیست سال‌هایی که کسب عنوان «بهترین تیم شهرستانی» برای هر تیمی افتخار بود، این روزها اما استقلال و پرسپولیس باید به دنبال عنوان «برترین تیم تهرانی» باشند به‌ویژه اگر شرایط هر دو تیم طبق روال فعلی پیش برود.
مرجع : فرهیختگان
برچسب ها: لیگ برتر فوتبال