به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۵ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۱۸۹۳۲۹
بسته اصلاحات اجتماعی نخست وزیر عراق

دیشب ۵ معترض عراقی با گلوله كشته شدند

دیشب ۵ معترض عراقی با گلوله كشته شدند
گروه بین‌الملل: پلیس و منابع پزشکی عراق اعلام کردند: شب گذشته بر اثر تیراندازی با گلوله‌های جنگی به طرف تظاهرکنندگان در شرق بغداد، ۵ نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند.

قبل از این، وزارت کشور عراق اعلام کرده بود که در ناآرامی‌های هفته اخیر این کشور تا کنون دست کم ۱۰۴ نفر کشته و بیش از شش هزار نفر مجروح شده‌اند كه كشته‌های شب گذشته این آمار را به حدود 110 كشته افزایش می‌دهد. آسوشیتدپرس خبر می‌دهد که روز یکشنبه ۱۴ مهر (ششم اکتبر) پس از ساعاتی آرامش در بخش مرکزی شهر بغداد، سربازان به سمت معترضان آتش گشوده‌اند که در تظاهرات ضد دولتی در شهرک صدر، واقع در چهار کیلومتری مرکز شهر بغداد، تجمع کرده بودند. ششمین روز اعتراضات خیابانی به فساد و وضعیت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی در پایتخت و دیگر شهرهای عراق در ابتدا با آرامش در مرکز بغداد آغاز شده بود، اما آرامش بالنسبه کوتاه‌مدت بود. شامگاه شنبه نیز بغداد شاهد شبی خونین بود که طی آن ۱۹ نفر کشته  شدند.

از روز سه‌شنبه گذشته هزاران نفر به خیابان‌های بغداد و چند شهر دیگر عراق آمده‌اند تا علیه فساد، بیکاری و فقدان خدمات، بخصوص کمبود آب و برق دست به اعتراض بزنند. اعتراض‌ها و درگیری‌های روزهای اخیر در عراق دست کم ۱۰۰ کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته است. در آخرین اعلام رسمی ، سعد معن، سخنگوی وزارت کشور عراق، یکشنبه در تلویزیون دولتی گفت که در ناآرامی‌های هفته اخیر تا کنون دست کم ۱۰۴ نفر کشته و بیش از شش هزار نفر مجروح شده‌اند. او افزود که هشت تن از کشتگان از نیروهای امنیتی عراق هستند. به گفته او، معترضان همچنین به ۵۱ ساختمان دولتی و هشت دفتر متعلق به احزاب سیاسی خسارت وارد آورده‌اند. سخنگوی وزارت کشور عراق همچنین مدعی شد که نیروهای امنیتی عراقی به طور مستقیم به سمت معترضان شلیک نکرده‌اند. عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، از معترضان خواسته به تظاهرات پایان دهند.او اعلام کرد که دولت عراق بسته‌ای از اقدامات اصلاحی اجتماعی را تهیه کرده که هدف از اجرای آن‌پایان دادن به اعتراض‌های خون‌بار ضد دولتی است. عادل عبدالمهدی این خبر را روز یکشنبه ششم اکتبر اعلام کرد که تظاهرات در بغداد، پایتخت عراق آرام گرفته است.
برنامه برای برخی اصلاحات اجتماعی
نخست وزیر عراق در نشست کابینه که شامگاه شنبه پنجم اکتبر برگزار شد درباره قصد دولت برای انجام اقداماتی سخن گفت مانند دادن مزایا و امتیازات به خانواده‌های "شهدای" کشته شده طی تظاهرات روزهای اخیر در عراق. بر اساس اعلام دفتر نخست وزیری عراق، عبدالمهدی همچنین گفته است که معترضان و نیروهای امنیتی مجروح به خرج دولت درمان خواهند شد و دولت هزینه درمان آنان در خارج از عراق را نیز تامین خواهد کرد. همچنین قرار است برنامه‌ای برای ساخت ۱۰۰ هزار خانه در سراسر عراق آغاز شود که استان‌های فقیر در آن از اولویت برخوردار خواهند بود. عبدالمهدی همچنین گفته است که دولت دوره‌های آموزشی برای ۱۵۰ هزار عراقی برگزار خواهد کرد. هدف از این دوره‌ها توانمند و آماده کردن این افراد برای ورود به بازار کار خواهد بود. دولت عراق همچنین وامی در اختیار افرادی قرار خواهد داد که می‌خواهند با کارگاه‌های کوچک و متوسط خودشان کارآفرینی کنند. محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق نیز شنبه پنجم اکتبر گفته بود که به کسانی که فاقد مسکن هستند، وام‌های بدون بهره داده می‌شود و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیز احداث خواهد شد. الحلبوسی افزوده بود که با بانک مرکزی عراق هماهنگ خواهد شد تا وام‌هایی به کارخانه‌داران در بخش صنعتی داده شود و نیز وام‌هایی به سرمایه‌گذاران برای ساخت کارخانجات بزرگ و ایجاد فرصت‌های شغلی داده شود.
استعفای استاندار بغداد
اعضای شورای استانداری بغداد یکشنبه به اتفاق آرا استعفای فلاح الجزایری، استاندار بغداد را پذیرفتند. ریاض العضاض، رئيس شورای استانداری بغداد، گفت افرادی که مایل هستند می‌توانند در عرض پنج روز آینده خود را نامزد تصدی مقام استانداری بغداد کنند. الجزایری که از اعضای حزب الدعوه به رهبری نوری مالکی است، در پایان سال گذشته به استانداری بغداد رسیده بود. علت استعفای او روشن نیست. به گزارش خبرگزاری آلمان، برخی می‌گویند که او به دلیل نامساعد بودن وضعیت جسمانی‌اش استعفا کرده است.  تظاهرات اعتراضی  در عراق یک سال پس از رسیدن عبدالمهدی به مقام نخست وزیری این کشور شروع شده است. عراق هنوز هم درگیر نبردی نظامی با پشتیبانی آمریکا علیه گروه اسلام‌گرای افراطی "دولت اسلامی" (داعش) است.