به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۵ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۱۸۹۳۳۹

رصد جریان خون در مغز به کمک دستگاه ایرانی

گروه علمی: محققان دانشگاه تهران با ساخت دستگاهی مطالعه تغییرات جریان خون در مناطق مختلف مغز را انجام دادند تا به کمک آن مناطق درگیر در زمان فعالیت‌های مغزی خاص مشخص شود.
رصد جریان خون در مغز به کمک دستگاه ایرانی
مغز پیچیده ترین بخش بدن است، برای مطالعه پیچیدگی های عملکرد آن روش های مختلفی وجود دارد، طیف نگاری مادون قرمز (fNIRS) یکی از روش ها است که کارکرد جدیدی در این حوزه دارد، اساس در این روش وابسته به تغییرات جریان خون در داخل مغز است.زمانی که بخشی از مغز درگیر یک فعالیت می شود فعالیت عصب ها در آن نقطه بیشتر است، بنابراین در نتیجه سوخت و ساز بالا نیاز به اکسیژن نیز افزایش می یابد، پس جریان خون بیشتری به آن بخش هدایت می شود. اگر این تغییرات جریان خون در قسمت های مختلف مغز استخراج شود و در معرض نمایش قرار گیرد می توان به کمک آن منطقه فعال را مشخص کرد.محققان در دانشگاه تهران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی و ساخت سیستم پایش میزان اکسیژن در بافت مغز را انجام دادند. با این دستگاه امکان مطالعه تغییرات جریان خون در مناطق مختلف مغز امکان پذیر شد.

سید کمال الدین ستاره دان مجری این طرح بیان کرد: در این سیستم با کمک پروب هایی که روی سر شخص قرار گرفته است در هنگام حل یک مسأله تغییرات جریان خون اندازه گیری می شود. زمانی که فرد مشغول یک فعالیت ذهنی است در مناطق مختلف اکسیژن رسانی متفاوت است. همچنین این موضوع که در هنگام حل این مسأله کدام مناطق همزمان درگیر هستند نیز مشخص می شود.وی همچنین گفت: الگوی تغییرات اکسیژن زمانی که فردی سالم مسأله را حل می کند با یک فرد بیمار (مثلا دچار آلزایمر) متفاوت است. پس می توان بیماری های مختلف همچون آلزایمر را تشخیص داد، با این دستگاه همچنین می توان به افراد کمک کرد و آموزش داد که چگونه روی یک مسأله خاص تمرکز داشته باشند و آن را افزایش دهند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مغز