به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ساعت ۲۰:۲۲
کد مطلب : ۱۸۹۸۷۴

رهبر انقلاب: پایان درست جنگ یمن تاثیرات مثبتی در منطقه خواهد داشت

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: جمهوری اسلامی ایران از مدت ها قبل طرحی چهار ماده‌ای برای پایان جنگ یمن داده است و اگر این جنگ به نحو درستی پایان یابد، می‌تواند تأثیرات مثبتی در منطقه به دنبال داشته باشد.
رهبر انقلاب: پایان درست جنگ یمن تاثیرات مثبتی در منطقه خواهد داشت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (یکشنبه) در دیدار عمران خان نخست‌وزیر پاکستان و هیات همراه، روابط ایران و پاکستان را بسیار عمیق و مردمی دانستند و با تأکید بر لزوم استفاده از این بستر برای افزایش همکاری های دو دولت خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران از مدت ها قبل طرحی چهار ماده‌ای برای توقف جنگ در یمن ارائه کرده است و پایان این جنگ، می‌تواند تأثیرات مثبتی در منطقه به دنبال داشته باشد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار با برشمردن نمونه‌هایی از ارتباطات عمیقاً نزدیک و مردمی دو ملت ایران و پاکستان، تأکید کردند: نگاه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان نگاه به یک برادر در همسایگی است و با وجود این فرصت بی‌بدیل، روابط دو کشور باید بسیار گرمتر و بهتر از وضع موجود باشد و امنیت مرزها ارتقاء یابد و برنامه‌های معطل‌مانده مانند خط لوله گاز تکمیل شود.
رهبر انقلاب اسلامی با تحسین دغدغه دولت پاکستان در خصوص استقرار صلح و امنیت، منطقه غرب آسیا را بسیار حساس و خطیر خواندند و با تأکید بر مراقبت همگان از بروز حادثه، از نقش مخرّب برخی کشورهای منطقه در حمایت از گروه های تروریستی در عراق و سوریه و ایجاد جنگ و خونریزی در یمن ابراز تأسف کردند و افزودند: ما انگیزه‌ای برای دشمنی با این کشورها نداریم اما آنها تحت اراده آمریکا هستند و در جهت خواست آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کنند.
ایشان گفتند: جمهوری اسلامی ایران از مدت ها قبل طرحی چهار ماده‌ای برای پایان جنگ یمن داده است و اگر این جنگ به نحو درستی پایان یابد، می‌تواند تأثیرات مثبتی در منطقه به دنبال داشته باشد. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران آغازگر هیچ جنگی نبوده است، خاطرنشان کردند: البته اگر کسی شروع کننده جنگ در مقابل ایران باشد، بدون تردید پشیمان خواهد شد. در این دیدار که رئیس جمهوری نیز حضور داشت، عمران خان نخست‌وزیر پاکستان، ایران و پاکستان را دو کشور برادر خواند و گفت: همکاری‌های تهران و اسلام آباد باید گسترش یابد و ما برای روابط با ایران حساب ویژه باز کرده‌ایم، چرا که ایران را یک شریک مهم بخصوص در حوزه تجاری تلقی می‌کنیم.

روحانی در دیدار نخست وزیر پاکستان:
زمینه‌های تحقق تجارت 5 میلیارد دلاری میان تهران و اسلام‌آباد آماده است

رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان تاکید کردند که سطح همکاریها و روابط تهران – اسلام آباد باید همسو با خواست دو ملت، بیش از پیش و در همه عرصه ها گسترش و تعمیق یابد. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار نخست وزیر پاکستان و هیات همراه، با تاکید بر اینکه "همه زمینه‌ها برای تحقق تجارت 5 میلیارد دلاری میان تهران و اسلام آباد آماده است"، اظهار کرد: اراده ایران توسعه روابط اقتصادی با همه همسایگان و از جمله پاکستان است و انرژی، حمل و نقل، ترانزیت، همکاری‌های بندری، توسعه بازارچه‌های مرزی و انتقال فناوری می‌تواند به روابط دو کشور شتاب بخشد. وی با تأکید بر اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود و دخالت بیگانگان بیش از پیش باعث ناامنی می شود، گفت: اولین گام برای کاهش تنش در منطقه، آتش بس در یمن و پایان حملات علیه مردم مظلوم این کشور است و ایران از هر اقدامی در این زمینه حمایت می‌کند. روحانی با اشاره به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی در نزدیکی سواحل عربستان در روز جمعه و اینکه تکرار این حوادث موجب گسترش ناامنی در آبراه‌های منطقه است، گفت: جمهوری اسلامی ایران مستنداتی در این زمینه دارد و تحقیقات تا رسیدن به نتیجه نهایی و اثبات عوامل اصلی این اقدام ادامه دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه "تنها رژیمی که از هرگونه تنش و درگیری در منطقه سود می‌برد، رژیم صهیونیستی است"، تصریح کرد: حل مشکلات منطقه به جای دعوت از قدرت‌های فرا منطقه‌ای و رژیم‌هایی که از تنش و جنگ در منطقه نفع می‌برند؛ نیازمند تغییر راهبرد به سمت گفتگوی سیاسی توأم با حسن نیت، امنیت آفرینی و توسعه مناسبات منطقه‌ای است. رییس‌جمهور اظهارد کرد: معتقدیم تکیه بر تروریست‌ها، صهیونیست‌ها و آمریکا حاصلی جز تنش و خسارت برای کشورهای اسلامی و ملت‌های منطقه ندارد و تنها راه ثبات پایدار، امنیت و توسعه در منطقه گفتگو و همکاری درون منطقه‌ای است. وی همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و از جمله خلیج‌فارس و تأمین آزادی و امنیت کشتی‌رانی در تنگه هرمز را سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران بر شمرد و گفت: امنیت و صلح پایدار در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز تنها با مشارکت کشورهای این منطقه تأمین می‌شود. روحانی تاکید کرد: ایران همواره آماده گفتگو و همکاری با همه کشورهای منطقه است.
وی با اشاره به تنش‌هایی که طی سال‌های گذشته علیه ملت‌های سوریه، عراق، لبنان و بویژه یمن ایجاد شده، تأکید کرد: دخالت نظامی و سیاسی در کشورهای منطقه تاکنون نتایج فاجعه‌باری داشته و این رویکرد به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه نیست. رییس‌جمهور با بیان اینکه امنیت منطقه برای هر دو کشور دوست و برادر مهم است و ایران خود در این زمینه پیشگام بوده و اخیراً نیز طرح «اقدام صلح هرمز» را بر مبنای همکاری جمعی کشورهای منطقه ارائه نموده است، خاطر نشان کرد: این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتی‌رانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع نسبت به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در برمی‌گیرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود به تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران اشاره کرد و اظهارداشت: رفتار خصمانه، تحریم و فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ملت ایران مهمترین عامل در تنش روابط میان دو کشور است و این واشنگتن است که با توجه به شکست فشارها علیه ایران، باید تصمیم بگیرد و این راه بی‌نتیجه را خاتمه دهد.
روحانی ضمن تشکر از حسن نیت و تلاش‌های نخست وزیر و دولت پاکستان برای کمک به رفع تنش‌ها در منطقه و استقبال از هر اقدامی در این مسیر، تصریح کرد: درخواست آمریکا مبنی بر مذاکره بدون پیش شرط، با وجود تحریم‌ها صادقانه نیست؛ بارها گفته ایم که در صورت برداشتن تحریم‌ها و در قالب برجام، ایران آماده گفتگو است. عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه پاکستان بوده و همواره در مقاطع سخت و دشوار از پاکستان حمایت کرده است. وی  اظهار کرد: پاکستان با توجه به روابط تاریخی و صمیمانه خود با جمهوری اسلامی ایران خواهان توسعه روابط دو جانبه در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. نخست وزیر پاکستان همچنین به برخی اختلافات منطقه ای اشاره کرد و گفت: پاکستان معتقد است می‌توان از طریق گفتگو و مذاکره اختلافات را حل و فصل کرد. هرگونه تنش در منطقه و میان همسایگان به نفع کشورهای ثالث و خارج از منطقه است و اسلام آباد علاقمند است در جهت گفت‌وگو، کاهش‌ها و تأمین ثبات و امنیت منطقه از جمله میان عربستان و ایران ایفای نقش کند. عمران خان گفت: آتش بس در یمن می‌تواند آغازی بر فرآیند صلح و تنش‌زدایی در منطقه و گفتگوهای دو جانبه و چند جانبه شود. وی تصریح کرد: اسلام آباد آماده توسعه همکاری‌های تجاری و همچنین تأمین امنیت در مرزهاست و رایزنی مقامات دو کشور در این زمینه ادامه خواهد یافت. عمران خان همچنین از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات کشمیر تشکر کرد.
برچسب ها: رهبر انقلاب