به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : ۱۸۹۹۸۶

اعتراض دیابتی‌ها به سهمیه‌بندی انسولین

گروه جامعه: طی چند ماه اخیر بیماران مبتلا به دیابت با مشکلاتی برای دریافت انسولین از داروخانه‌ها مواجه شده اند و وقتی به داروخانه می‌روند به آنها گفته می‌شود که باید به مرکز اسناد پزشکی و پایگاه های تعیین شده دیگر مراجعه و تاییدیه مجددی از تامین اجتماعی دریافت کنند تا بتوانند سهمیه دارویی خود را دریافت کنند.
اعتراض دیابتی‌ها به سهمیه‌بندی انسولین
دکتر جلال، رئیس اداره دارویی اسناد پزشکی تهران در توضیحاتی در این باره ارائه کرد و گفت: از گذشته هم باید برای دریافت داروی انسولین تشکیل پرونده انجام می‌شد ولی به علت تعداد بالای مراجعین کار را به داروخانه‌ها سپرده بودیم وی افزود: بعد از بررسی‌های تکمیلی و به علت آمار بالای فروش انسولین و مصرف بی رویه‌ای که داشت، طی هماهنگی با معاونت درمان و انجمن غدد، پروتکل جدید نوشته شد تا بتوانیم کنترل هزینه کنیم و جلوی مصرف بی رویه را بگیریم.رئیس اداره دارویی اسناد پزشکی تهران با بیان اینکه علیرغم این دستورالعمل روند کار را تغییر ندادیم و روند قبلی داروخانه‌ها برقرار بود اظهار کرد: ولی کدهای جدید از ۱۳ فروردین درنظر گرفته و مقرر شد که بیماران به مرور به پایگاه‌های اعلام شده مراجعه کرده و تشکیل پرونده بدهند تا دارو طبق گایدلاین جدید و پرونده تشکیل شده ارائه شود، ولی به مرور سهمیه  را کم کردیم؛ اگر سهمیه ۷ تا بود، به ۶ و ۵ رسید تا بیماران ناچار شوند مراجعه کنند.

جلال ادامه داد: از ۱۳ فروردین کم کم بیماران به ۱۰ پایگاه ما مراجعه کردند.داروخانه‌های ۱۳ آبان، هلال احمر مرکزی، هلال احمر جشنواره و هلال احمر شهرری، ۲۹ فروردین، پایگاه شهید کاظمی و مرکز اسناد پزشکی از این جمله بودند.وی با بیان اینکه از اواخر شهریور کدهای قدیمی نیز مسدود شدند تا آنها که باقی مانده بودند ملزم شوند مراجعه کنند تا سهمیه شان طبق پرونده جدید ثبت شود گفت: اکنون دیگر روند عادی شده است و از مرحله پیک مراجعات عبور کرده‌ایم.رئیس اداره دارویی اسناد پزشکی تهران درباره اعتراض برخی بیماران مبنی بر سرگردانی در ادارات و مراجعه چند باره برای تشکیل پرونده گفت: اگر مدارک کافی باشد یک بار مراجعه کافی است. ما تاکید کرده بودیم آخرین آزمایش را به همراه داشته باشند، با این حال برخی بدون آزمایش می‌آیند. اگر همان دفعه اول مدارک کامل باشد نیازی به دوندگی نیست.جلال ادامه داد: با یک مرتبه تشکیل پرونده دارو تایید می‌شود و در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی همچنین درباره گلایه یک بیمار دیابتی مبنی بر تغییر انسولین به قرص توسط داروخانه گفت: اگر پزشک دستور بدهد ما اجازه نداریم بگوییم بیمار چه چیزی را مصرف کند یا نکند، یا بیمار را به سمت قرص سوق بدهیم. تشخیص بر عهده پزشک است.رئیس اداره دارویی اسناد پزشکی تهران در پاسخ به اینکه آیا کمبود انسولین موجب این تصمیم نشده است؟ اظهار کرد: گرفتار مصرف بی‌رویه انسولین بودیم. بیمارانی داشتیم که بیشتر از سهمیه دارو می‌گرفتند و تاریخ مصرفش می‌گذشت.داروخانه نیز داروی یخچالی را پس نمی‌گیرد. برخی بیماران به علت ترس از کمبود دارو، مازاد بر نیاز تهیه و دارو را انبار می کردند. ۹۰ درصد هزینه این دارو را سازمان می‌دهد و این مصرف بی رویه باعث ضرر اقتصادی و ارزبری از کشور می‌شد. هرچند این اقدام طبق گفته مسئولین سازمان تامین اجتماعی در راستای جلوگیری از مصرف بی‌رویه این دارو بوده است؛ لازم بود اطلاع رسانی در این باره از ابتدای طرح صورت می‌گرفت و ترتیبی اتخاذ می‌شد تا بیماران معطلی کمتری در پایگاه‌ها داشته و گرفتار بوروکراسی‌های اداری نشوند.  
مرجع : ایسنا
برچسب ها: انسولین