به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۱۹۰۱۵

کارهايي​که​زنان‌سعودي حق اجراي آنرا ندارند

گروه بين​الملل:​ پایگاه خبری رادیو اروپ1 در مطلبی محدودیت های قانونی کشور عربستان را برای زنان این کشور بر شمرد.
کارهايي​که​زنان‌سعودي حق اجراي آنرا ندارند
این پایگاه خبری فرانسوی در گزارشی به قلم ان ژولی کنتنای در رابطه با ممنوعيت رانندگي زنان در اين کشور نوشت. این اقدام که در کشورهای دیگر از جمله فرانسه امری عادی است تنها در عربستان سعودی اقدامی شورشی به حساب می آید زیرا در این کشور زنان حق رانندگی ندارند. عربستان سعودی هرچند کشوری ثروتمند است اما دستگاه قانون گذاری آن محدودیت هایی را برای زنان اعمال می کند، که مختصراً به آن ها پرداخته می شود. دولت عربستان یاد‌آوری کرد: «رانندگی اتومبیل برای زنان در این پادشاهی ممنوع است و در صورت مشاهده چنین مواردی با متخلفان برابر قانون رفتار خواهد شد».زنان حاضر در جنبش 26 اکتبر ، به طور گسترده ای در شبکه های اجتماعی در مبارزه با این قانون فعالند و می دانند که ممکن است با مجازات زندان رو به رو شوند.

در سال 2011، در مبارزه‌ای مشابه، منال شریف به مدت نه روز زندانی شد. جرم او این بود که تصویری از رانندگی خود را در اینترنت منتشر کرده بود.در عربستان ، زنان در هر سن و سالی که باشند حق ندارند بدون اجازه قیم خود که ممکن است پدر، شوهر، برادر یا سرپرست قانونی وی باشد به سفر بروند. زنان سعودی برای خروج از کشور باید برگه کوچک زرد رنگی را که امضای قیم وی بر روی آن است، ارائه کنند.مقامات عربستان حتی از فن‌آوری هم برای ردیابی زنان استفاده می کنند، از سال گذشته، هنگامی که زنی از مرزهای این کشور خارج می شود، بلافاصله یک پیام متنی برای قیم او ارسال می شود.



زنان سعودی اجازه ندارند در اماکن عمومی با مردان اختلاط داشته باشند. برای جلوگیری مختلط بودن زنان و مردان مغازه هایی که هم کارمند زن دارند و هم کارمند مرد، موظفند بین آنان دیواری حداقل یک متر و شصت سانتیمتری قرار دهند. این قانون همچنین شرکت ها را مجبور می کند برای زنان، ورودی جداگانه ای در نظر بگیرند.در عربستان سعودی دختران کوچکی که به مدارس دولتی می روند از درس تربیت بدنی محرومند.در مدارس عربستان که لزوماً مختلط هم نیستند هیچ برنامه ورزشی برای دختران در نظر گرفته نمی شود. با این حال، مقامات سعودی در ماه مه نشانه مثبتی از خود نشان داده و اجازه دادند که دختران در مدارس خصوصی به شرط آن که لباس پوشیده و آبرومندانه‌ای به تن داشته باشند ورزش کنند. یکی دیگر از نشانه‌های گشایش در این زمینه این بود که در بازی های المپیک گذشته، دو زن از عربستان سعودی برای اولین بار توانستند در مسابقات شرکت کنند.

در عربستان زنان اجازه ندارند در بعضی از بخش ها مشغول به کار شوند. برای آنان انتخاب شغل و حرفه نسبتاً محدود است. بر اساس سنت، آنان حق ندارد در کارهایی که در تماس با عموم مردم است مشغول به کار شوند البته به جز کار در مدارس دخترانه و بیمارستان ها.در پس این موضوع مطلبی نهفته است که نشاندهنده تناقضی در عربستان است. با این که زنان سعودی 60 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی را تشکیل می دهند، اما تنها 17 درصد بازار کار این کشور را در اختیار دارند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۱۲:۰۷
به جزجهاد نکاح همه چیز محدودیت دارد (155649)
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۱۳:۴۱
تازه با ای حال کمپین هم تشکیل میدن که بیاید 4 تا 4تا مارو بگیرید!!!!! انگار خودشون دلشون میخواد زور رو سرشون باشه!!!! (155689)
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۱۴:۰۲
خوب یه دفعه بگن بر بمیرن دیگه........!!! (155711)
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۱۴:۵۵
این آرزوی کیهان نشیناست. (155768)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۲۳:۴۹
دم ایران گرم (156165)
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۲۳:۵۹
زنها نمیتون کنار دیوار بخوابند چون جدار اسم مذکر .واقعا مسخرست.بعد پادشاه عربستان تو فرودگاه ریاض با هیلاری کلینتون دست میده. (156170)
زها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۰۷:۵۷
فكر مي كنيد ما خيلي جلوتر هستيم؟ (156242)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۰۹:۱۴
رانندگی خانمها چه چیزی از اونا کم میکنه (156264)
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۱۲:۳۶
لیست محدودیت های ما که خیلی بیشتره اگر بنویسمشون که کل مطلب رو منتشر نمی کنید (156364)