به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۳۰ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۱۹۰۵۷۴

بورس‌های جهان امیدوار به حل مناقشه برگزیت

گروه اقتصادی: امید به یافتن راه حلی در خصوص برگزیت، بسیاری از بورس‌های جهانی را صعودی کرد.
بورس‌های جهان امیدوار به حل مناقشه برگزیت
با وجود آن که مقامات و دیپلمات‌های اروپایی و انگلیسی به توافق اولیه در مذاکرات چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رسیده‌اند، به نظر می‌رسد که هنوز اختلافات بین اروپایی‌ها با پنجمین اقتصاد بزرگ جهان به طور کامل حل نشده است.مجلس انگلیس که پیش‌تر در لایحه‌ای خواهان تمدید زمان خروج این کشور از اتحادیه اروپا شده بود با رای گیری بر سر توافق این کشور با اتحادیه اروپا مخالفت کرد هر چند که با توجه به اصرار دولت برای رای‌گیری و عقب‌نشینی دادگاه عالی اسکاتلند از رسیدگی به اتهام نقض قانون توسط نخست وزیر انگلیس در خصوص برگزیت، معامله گران به خروج از بن‌بست امیدوار باقی ماندند.کیم ماندی، استراتژیست ارشد بازارهای ارز در موسسه "سی بی ای" گفت: اگر مجلس با توافق نامه فعلی موافقت نکند باید شاهد ریزش پوند و بورس باشیم. ریسک یک خروج بدون توافق نسبت به گذشته خیلی کمتر شده اما ممکن است دولت در صورت تداوم مخالفت‌های پارلمان با برگزیت، مجلس را منحل و انتخابات مجدد برگزار کند.

از طرف دیگر چین و آمریکا نیز به رسیدن به توافق تجاری نزدیک تر شده اند. لی یوچنگ، معاون وزیر خارجه چین گفت که دو طرف در جریان مذاکرات تجاری به پیشرفت‌هایی دست یافته اند. وی افزوده است تا زمانی که دو طرف به یکدیگر احترام بگذارند، مشکل غیرقابل حلی وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر لری کودلو، مشاور اقتصادی رئیس جمهور آمیکا نیز گفته است در صورتی که روند مذاکرات به خوبی پیش برود، برنامه قبلی برای افزایش تعرفه ها روی محصولات چینی از ماه دسامبر به تعویق خواهد افتاد.یوشینوری شیگیمی، استراتژیست ارشد بازارهای جهانی در بانک "جی پی مورگان" گفت: در حالی که آمریکا روند افزایش تعرفه ها را به حال تعلیق درآورده است، هنوز سخت است که انتظار داشته باشیم همه چیز به سرعت حل و فصل شود.در وال استریت شاخص‌ها  همگی صعودی بودند تا جایی که شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج"  ۰.۲۱  درصد صعود کرد و به ۲۶ هزار و ۸۲۷.۴۳  واحد رسید، شاخص " اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۶۹ درصد افزایش تا سطح ۳۰۰۶.۷۲ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی یعنی " نزدک کامپوزیت" با جهش ۰.۹۱ درصدی در سطح ۸۱۶۲.۹۲ واحدی بسته شد.

در دیگر مناطق جهان و در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص ها عملکرد مشابهی داشتند تا جایی که شاخص " فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با افزایش ۰.۱۸ درصدی تا ۷۱۶۳.۶۴ واحد بالا رفت، شاخص " کک ۴۰" بورس پاریس با افزایش ۰.۲۱ درصدی در سطح ۵۶۴۸.۲۵  واحد بسته شد و شاخص " دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۹۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۷۴۷.۹۶  واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص " ایبکس ۳۵" حدود ۰.۷۸ درصد بالا رفت و به ۹۴۰۲.۳۰  واحد رسید.از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص " نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۲۵ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۵۴۸.۹۰  واحدی بالا رفت، شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با جهش  ۰.۱۶  درصدی به ۲۶ هزار و ۷۶۷.۶۸  واحد رسید. در چین شاخص " شانگهای  کامپوزیت " با ریزش ۰.۱۶ درصدی در سطح ۳۸۷۴.۵۰  واحد بسته شد. در استرالیا و کره جنوبی شاخص‌ها صعودی بودند.در بازار طلای سیاه، هر بشکه نفت " وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۲۱ درصد کاهش به ۵۳.۲۰  دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۰.۲۴ درصدی به ازای ۵۸.۸۲  دلار در هر بشکه مبادله شد.همچنین در بازار فلزات گران بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با افزایش ۰.۰۲ درصدی به ۱۴۸۴.۸۵ دلار رسید. هر اونس نقره با افزایش ۰.۰۷ درصدی به ازای ۱۷.۶۱ دلار مبادله شد.
مرجع : ایسنا