به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۱۹۰۶۵۲

آسیب مغزی عامل زوال عقل در برخی میانسالان

گروه علمی: بررسی‌ها نشان می‌دهد آسیب مغزی می‌تواند علت زوال عقل در برخی افراد میانسال باشد.
آسیب مغزی عامل زوال عقل در برخی میانسالان
محققان آمریکایی در بررسی‌های خود دریافتند با استفاده از MRI می‌توان بین از دست رفتن قدرت حافظه ناشی از بیماری آلزایمر یا ضربه مغزی تمایز قائل شد.محققان اظهار داشتند: یافته‌های بدست آمده حائز اهمیت است زیرا می‌تواند به پیشگیری از تشخیص اشتباه بیماری آلزایمر که پیامدهای مخربی برای بیمار و خانواده به همراه دارد کمک کند. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد در ۲۱ درصد از میانسالانی که دچار زوال عقل هستند بیماری آلزایمر به اشتباه تشخیص داده می‌شود.تشخیص اشتباه بیماری نه تنها موجب می‌شود بیمار درمان مناسب را دریافت نکند بلکه مانع از آن می‌شود که بیماران در آزمایشات بالینی که در نهایت به بهبود وضعیت جسمی منجر می‌شود شرکت داشته باشند.

در این بررسی ۶۸ بیمار که دچار ضربه مغزی و سپس مشکلات حافظه شدند مورد مطالعه قرار گرفتند.محققان اظهار داشتند: این موضوع مشخص است که با انجام MRI می‌توان در بیماران مبتلا به اختلالات عصب شناختی از قبیل آلزایمر ناهنجاری‌ها را به طور دقیق تشخیص داد. هدف از این مطالعه ارزیابی آن است که آیا MRI می‌تواند ناهنجاری‌های متفاوتی را که مربوط به آسیب مغزی می‌شود نیز نشان دهد. همچنین درصورتیکه بتوان چنین الگویی را تشخیص داد امکان تشخیص از دست دادن حافظه ناشی از ضربه مغزی با دیگر عوامل زوال عقل بوجود می‌آید.

بررسی‌ MRI نشان می‌دهد ضربه مغزی موجب می‌شود بیشترین آسیب به بخشی از مغز موسوم به مغز میانجی وارد شود و کمترین میزان تحلیل رفتن در هیپوکمپوس اتفاق می‌افتد.مغز میانجی با موضوعاتی همچون یادگیری و احساسات مرتبط است درحالیکه هیپوکمپوس با حافظه و احساسات ارتباط دارد. همچنین هیپوکمپوس بخشی از مغز است که بیشترین آسیب را بر اثر بیماری آلزایمر متحمل می‌شود.طبق اعلام انجمن آلزایمر آمریکا بیش از ۴۰ درصد از موارد زوال عقل از بیماری‌ها و عواملی غیر از بیماری آلزایمر ناشی می‌شود.به گزارش مدیکال اکسپرس، یافته‌های بدست آمده حاکی از آن است که تمامی موارد از دست دادن حافظه از بیماری آلزایمر ناشی نمی‌شود و می‌توان این عارضه را به آسیب و ضربه مغزی نیز نسبت داد.
مرجع : ایسنا