به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۵ ساعت ۰۰:۴۱
کد مطلب : ۱۹۰۸۴۳

گوترش:دولت‌ها به پیام اعتراض مردم گوش دهند

گروه بین‌الملل: دبیر کل سازمان ملل در واکنش به تظاهرات در نقاط مختلف جهان از دولت‌ها خواست به فریاد اعتراض مردم گوش دهند و از معترضین هم خواست که مهاتما گاندی و مارتین لوترکینگ را الگو قرار دهند و از خشونت خودداری کنند.
گوترش:دولت‌ها به پیام اعتراض مردم گوش دهند
آنتونیو گوترش، در بیانیه‌ای هشدار داده است که از اعتماد مردم به حکومت‌هایشان روز به روز کاسته می‌شود و رهبران باید به پیام اعتراض مردم خود گوش دهند. گوترش در جمع خبرنگاران درباره عواقب جهانی‌شدن و تاثیر منفی فن آوری‌های جدید، تعمیق نابرابری در جامعه، فساد و تبعیض هم هشدار داد و گفت که همه اینها باعث می‌شود صدها هزار نفر از مردم به خیابان‌ها بروند و اعتراض کنند.

دبیر کل سازمان ملل متحد در حساب توییتر خود هم در ارتباط با تظاهرات مردم در برخی از کشورهای جهان از جمله لبنان، عراق و شیلی هشدار داد و از دولت‌ها خواست تا به مطالبات معترضان نه با سرکوب بلکه با حل مشکلات آنان پاسخ دهند. گوترش ضمن اشاره به الگوی مهاتما گاندی و مارتین لوترکینگ از تظاهرکنندگان خواست تا از خشونت خودداری کنند.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین خاطرنشان كرد كه او از نزدیک تظاهرات اعتراضی را كه اخیراً در سراسر جهان از خاورمیانه تا آمریكای لاتین و كارائیب، از اروپا گرفته تا آفریقا و آسیا برگزار شده دنبال می‌كند. گوترش تاکید کرده است گروهی به نابرابری اعتراض می‌کنند و گروهی دیگربه تبعیض و فساد اعتراض می‌کنند و همه این اعتراض‌ها بی‌اعتمای مردم به حکومت‌ها را نشان می‌دهند.

 گوترش همچنین به حکومت‌ها توصیه کرده است که روند جهانی‌شدن را عادلانه پیش ببرند و به نیازهای اجتماعی مردم خود بیشتر توجه کنند. به گفته دبیر کل سازمان ملل متحد جهانی شدن و تکنولوژی‌های جدید نابرابری‌ها جامعه را افزایش داده و به رشد آن کمک کرده است. دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن اشاره به مقابله با بحران‌های اقلیمی و آب و هوایی هم گفت که حل این مشکل می‌تواند نابرابری‌ها را کاهش دهد.

در وبسایت سازمان ملل متحد که سخنان گوترش را منتشر کرده آمده است که او به شدت نگران است که برخی تظاهرات منجر به خشونت و در برخی موارد به مرگ منجر شده است. او از همه کشورها خواست که به آزادی بیان و تظاهرات مسالمت‌آمیز به عنوان حقوق اساسی بشر احترام بگذارند.  دبیر کل سازمان ملل متحد از نیروهای امنیتی هم خواست كه مطابق با استانداردهای بین‌المللی حقوق بشرعمل كنند. او همچنین گفت که هیچ گونه توجیهی برای خشونت  وجود ندارد.
برچسب ها: آنتونیو گوترش