به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۹ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب : ۱۹۱۰۵۵

تن دادن مجدد اصلاحات به نامزدهای نیابتی!

گروه سیاسی: سایت امتداد نوشت: با‌وجود آنکه زمان زیادی تا انتخابات مجلس یازدهم باقی نمانده اما فضای سیاسی کشور هنوز وارد فاز انتخاباتی نشده است. در جریان اصولگرایی اختلافات میان اصولگرایان و قالیباف و همچنین پایداری از گذشته برجای مانده است. با این حال دو هفته پیش خبر دیدار اعضایی از جبهه پایداری و جامعه روحانیت مبارز منتشر شد که با تکذیب دیدارهای رسمی انتخاباتی از سوی سخنگوی جامعه روحانیت روبه‌رو شد.

مصباحی مقدم انجام این دیدار در چارچوب فعالیت انتخاباتی و سیاست‌های رسمی را رد کرد، اما با این حال نشریه دفتر سیاسی سپاه این دیدار را مناسب ارزیابی کرده می‌نویسد:‌ «هر چند اخبار مثبتي از وحدت اصولگرايان شنيده مي‌شود و گفته مي‌شود ديدار برخي اعضاي جبهه پايداري با برخي اعضاي جامعه روحانيت، نويد همگرايي و حل برخي مشکلات را مي‌دهد، اما هنوز تا تحقق عملي اين ماجرا فاصله وجود دارد.»

تحلیل نشریه سیاسی سپاه از وضعیت اصلاح طلبان نیز اینگونه بیان شده است: «اصلاح‌طلبان يک گام از اصولگرایان عقب‌تر بوده و هنوز نتوانسته‌اند به راهبرد واحدي براي حضور در انتخابات برسند. برخي از آنان از مشارکت مشروط سخن مي‌گويند که در صورت تحقق آن شروط وارد انتخابات شوند و برخي ديگر از ضرورت مشارکت بدون شرط سخن گفته و در گامي جلوتر، از چگونگي حضور در انتخابات سخن مي‌گويند.»

اما نکته مهم این تحلیل جایی است که از شکل گیری سه قطبی در انتخابات مجلس حرف زده و ضلع سوم را جریان دولت بیان می‌کند. این نشریه می‌نویسد: «در سطح کلان رقابت‌هاي سياسي کشور نيز احتمال ظهور جريان سياسي سومي که مي‌تواند چينش رقابت‌هاي انتخاباتي مجلس يازدهم را متفاوت از گذشته کند! مسئله قابل ملاحظه‌اي است که بدون توجه به آن نمي‌توان روند انتخابات پيش‌رو را تحلیل کرد. جريان نزديک به دولت گام‌هايي را براي حضور مستقل در انتخابات برداشته و در حال يارکشي از دو اردوگاه اصولگرايان و اصلاح‌طلبان است که اگر موفق به اين امر شود، رقابت سه قطبي شده انتخابات مي‌تواند در نوع خود جالب و جذاب باشد!»

به نظر میرسد نگاه نشریه سیاسی سپاه به شکل‌گیری سه قطبی (خصوصا با جدایی اصلاح طلبان از اعتدالیون)‌ کاملا مثبت است. این درحالی است که تحلیل غالب در جریان اصولگرایی (و نزدیک به سپاه)‌ از سال 92 به بعد این بود که اصلاح‌طلبان از اعتدالیون جدا شده و آنها را کنار خواهند گذاشت. اما با‌توجه به غلط بودن تحلیل‌هایی از این جنس که «دولت روحانی رحم اجازه‌ای» یا «آپاندیس اصلاحات»‌است، حالا به استقبال شکل گیری سه قطبی انتخاباتی با یک ضلع اعتدالی هستند.

با‌توجه به این استقبال می‌توان از حالا این احتمال را داد که اتفاقا در تایید صلاحیت این طیف شورای نگهبان دست و دلبازی زیادی به خرج داده و در کنار ردصلاحیت اصلاح‌طلبان، افراد زیادی از اعتدالیون را تایید صلاحیت کند. این استراتژی با هدف ناگزیر کردن اصلاحات به رای دادن دوباره به نامزدهای نیابتی تعیین شده است. نامزدهایی که اصلاح طلبان هزینه‌های سیاسی حمایت از آنها را پرداخت کنند بدون آنکه وفاداری به اندیشه‌های اصلاح طلبی داشته باشند.
برچسب ها: اصلاحات