به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۱۵ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۱۹۱۴۴۹
تاکید نخست‌وزیر عراق بر «اصلاح قانون اساسی»

آمریکا: عراق خواسته‌های معترضان را برآورده کند

پومپئو: عراقی‌ها و لبنانی‌ها می‌خواهند کشورشان را پس بگیرند
آمریکا: عراق خواسته‌های معترضان را برآورده کند
گروه بین‌الملل: دولت آمریکا امروز چهارشنبه از دولت عراق خواست هرچه سریع‌تر خواسته‌های شهروندان عراقی برای انجام اصلاحات را برآورده کند.
سفارت آمریکا در بغداد در بیانیه‌ای با بیان این درخواست هشدار داد عراق در صورت سرکوب اراده مردمی آینده‌ای نخواهد داشت. 

 پومپئو: عراقی‌ها و لبنانی‌ها می‌خواهند کشورشان را پس بگیرند
از سوی دیگر، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به ادامه تظاهرات اعتراضی در عراق و لبنان، یکی از انگیزه‌های معترضان را نفوذ حکومت ایران در آن کشورها دانسته است. روز دوشنبه این هفته تظاهرکنندگان در برابر کنسولگری ایران در کربلا تجمع کردند و پرچم آن را پائین آوردند. در تیراندازی ماموران امنیتی به سوی تظاهرکنندگان در این تجمع دست کم سه نفر کشته و شماری زخمی شدند. مایک پومپئو در مطلبی در توییتر خود مدعی شد: مردم عراق و لبنان می‌خواهند کشورشان را پس بگیرند. آنها در می‌یابند که صادرات اصلی رژیم ایران فساد است که به شکلی ناشیانه جامه انقلاب بر تن کرده است. در این توییتر به حساب توییتری منتسب به آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران لینک داده شده است كه هفته گذشته تظاهرات اعتراضی این دو کشور را حاصل توطئه خارجی قلمداد کرده و افزودند: «در دنیا بیشتر از همه، آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی غربی با پشتیبانی پول کشورهای مرتجع منطقه دارند آشوب به پا می‌کنند. این بدترین دشمنی و خطرناک‌ترین کینه‌ورزی علیه یک ملت است»

ادامه تظاهرات در بغداد
نیروهای امنیتی عراق امروز (چهارشنبه) در کنار پلی در بغداد اقدام به شلیک تیر هوایی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان کردند. به گزارش ایسنا، یک منبع امنیتی به شبکه سومریه نیوز گفت، نیروهای امنیتی اقدام به متفرق کردن تظاهرکنندگان بین دو پل الشهدا و الاحرار در مرکز بغداد کردند.
این منبع اظهار کرد، صدها شهروند امروز بین دو پل الشهدا و الاحرار تظاهرات کردند و نیروهای امنیتی عراق به منظور متفرق کردن آنها به گاز اشک آور متوسل شدند. گفته می‌شود ۲۰ عراقی در پی شلیک گاز اشک آور و گلوله در خیابان الرشید در بغداد زخمی شدند. سطح تظاهرات که شامل تعقیب و گریز بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در نزدیکی پل الشهدا در بغداد بود گسترش یافته است. معترضان بعد از ظهر سه شنبه با ادامه حضور هزاران تن در اعتراضات ضد دولتی این پل را بستند. این در حالی است که فرمانده عملیات بغداد از لغو ممنوعیت آمد و شد شبانه در پایتخت از روز سه شنبه خبر داده بود؛ ممنوعیت آمد و شدی که از ۲۸ اکتبر از ساعت ۱۲ شب تا شش صبح به وقت محلی اجرایی شد. اما همچنان اینترنت برای دومین روز متوالی مسدود است و هیچ طرف رسمی توضیحی بابت این قضیه نداده است.
خدمات اینترنت به طور غیرمنتظره و بدون اطلاع قبلی به شهروندان به استثنای اقلیم کردستان عراق قطع شد. همچنین آمریکا امروز، چهارشنبه از دولت عراق خواست هرچه سریع‌تر خواسته‌های شهروندان عراقی برای انجام اصلاحات را برآورده کند. در عین حال شبکه‌های اجتماعی نوار ویدیویی را منتشر کردند که تظاهرکنندگان عراقی را نشان می‌داد که پرچم بزرگ عراق را در میدان التظاهر و خیابان‌های کربلا در دست دارند.

طول پرچم بیش از ۱۰۰ متر و عرض آن پنج متر است. تظاهرکنندگان حامل این پرچم می‌گویند، این کار را با هدف نشان دادن جنبه مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات‌ها انجام می‌دهند و اینکه تظاهرکننده عراقی منافع کشور را فراتر از همه چه قرار دهد.

تاکید نخست‌وزیر عراق بر «اصلاح قانون اساسی»
در همین حال،‌نخست‌وزیر عراق گفت: اشتباهات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیاز به اصلاحات قانون اساسی عراق دارند. لازم است اصلاحاتی در قانون  اساسی انجام شوند اما این تغییرات باید از خود قانون اساسی آغاز شود نه اینکه قانون اساسی لغو شود و یا به نقطه صفر بازگردد. عادل عبدالمهدی، در جلسه هفتگی دولت که به صورت زنده از تلویزیون این کشور پخش شد، با اشاره به اینکه اعتراضات فعلی عراق اشتباه‌های روی هم انباشته شده از سال ۲۰۰۳ را نشان داد، تاکید کرد که کابینه‌اش به درخواست تظاهرکنندگان برای استعفا بدون جایگزینی آسان و سریع عمل نمی‌کند و در صورت توفق گروه‌های سیاسی آماده است فورا این سمت را رها کند. عبدالمهدی گفت: درخواست‌های مشروعی برای برکناری دولت وجود دارند اما بدون وجود جایگزینی فوری امکان تحقق این خواسته‌ها وجود ندارد. نخست وزیر عراق هشدار داد، استعفای کابینه خلئی را در کشور ایجاد خواهد کرد که به دلیل اینکه دولت موقت محدود بوده و امکان تصویب بودجه و اجرای اصلاحات مورد نظر را ندارد، چنین امری بر عمق مشکلات آن خواهد افزود.

وی با اشاره به اینکه استعفای کابینه‌اش موجب ایجاد خلئی می‌شود که عراق را دچار سرنوشت نامعلومی می‌شود و کندی در اجرای اصلاحات مورد نظر در چارچوب قانون اساسی بسیار بهتر از خلأ احتمالی است، تاکید کرد که به قدرت نچسبیده و آماده است در صورتی که گروه‌های سیاسی درباره جایگزین او به توافق برسند، فورا این پست را ترک کند. عبدالمهدی با اشاره به اینکه نیروهای عراقی همچنان در وضعیت دفاعی هستند و از گلوله واقعی استفاده نمی‌کنند، گفت: همه به مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات در عراق اعتراف دارند اما برخی از تظاهرکنندگان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

نخست وزیر عراق فاش کرد که کابینه‌اش قانون جدیدی برای انتخابات ارائه کرده تا فرصتی برای چهره‌های مستقل ایجاد شود، گفت: فشارهای تظاهرکنندگان منجر به پذیرش پیش‌نویس‌های قوانینی شد که پیش از این نیز وجود داشتند اما در قفسه مانده بودند. اشتباهات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیاز به اصلاحات قانون اساسی عراق دارند. لازم است اصلاحاتی در قانون  اساسی انجام شوند اما این تغییرات باید از خود قانون اساسی آغاز شود نه اینکه قانون اساسی لغو شود و یا به نقطه صفر بازگردد.

نخست وزیر عراق تاکید کرد، اصلاح قانون اساسی ممکن است به تغییر سیستم سیاسی کشور منجر شود. آتش‌زدن منازل و تخریب را نمی‌توان به پای تظاهرات مسالمت‌آمیز نوشت در حالی که درخواست‌های مشروعی نیز برای استعفای دولت وجود دارند. نمی‌توان بدون انحلال پارلمان به سراغ انتخابات زودهنگام رفت، سازوکار انحلال دولت وجود دارد و ظرف ساعات آینده تقدیم پارلمان می‌شود. درخواست برای منع تحصیل و تعطیلی مدارس و موسسات اقدامی ناصحیح است و نمی‌توان حق آموزش را تعطیل کرد.

کمیته اصلاحات قانون اساسی نیز گفته از کارشناسان قانون اساسی در دانشگاه‌های عراق برای تدوین چارچوب لازم اصلاح قانون اساسی دعوت به عمل آورده است. این کمیته افزود: از سازمان‌های جامعه مدنی، انجمن‌ها و اتحادیه‌های ویژه برای مشورت دهی و ارائه پیشنهادات دعوت به عمل خواهد آمد و باید از کارشناسان سازمان ملل از طریق هیئت‌هایشان در عراق کمک گرفت، همچنین باید اصلاحات قانون اساسی طبق جدول زمانی بندی شده انجام گیرند. کمیته از مقامات قضایی و مجریه برای اعزام نمایندگانشان جهت شنیدن نظرات‌شان درباره اصلاح قانون اساسی دعوت کرده و قرار است نشست‌های کمیته تا زمان تحقق اصلاحات قانون اساسی در اسرع وقت ادامه داشته باشند. علاوه بر آن کابینه بسته اصلاحات جدیدی را ارائه کرد که شامل درخواست‌هایی برای پاسخگویی به مطالبات معترضان بود. عراق از ۲۵ اکتبر گذشته شاهد موج دوم اعتراضات علیه دولت است، حدود دو هفته قبل نیز اعتراضات مشابهی در این کشور به راه افتاده بود.