به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۱۵ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۱۹۱۴۵۷

چرا روحانی مجددا به «استخر فرح» تهدید شد؟

گروه سیاسی: علت اینكه تعدادی از حاضران در راهپیمایی ۱۳ آبان در قم، بار دیگر "استخر فرح" را به رخ حسن روحانی كشاندند، چیست؟
چرا روحانی مجددا به «استخر فرح» تهدید شد؟
در جریان راهپیمایی ۱۳ آبان در سالروز اشغال سفارت آمریکا در ایران، حمل پلاکاردهایی در قم علیه دولت حسن روحانی كه توسط برخی رسانه‌ها «تهدید تلویحی شخص او به قتل است»، بار دیگر خبرساز شد. اغلب رسانه‌ها، در بازتاب این خبر از "تعداد اندکی از حاضران" در راهپیمایی ۱۳ آبان سخن گفتند که "در حاشیه" این تظاهرات با بلند کردن پلاکاردهایی، مجددا پیام هشدارآمیز "استخر فرح" را به رئیس‌جمهور  یادآوری کرده‌اند! در عکس‌هایی که از این تجمع منتشر شده، عده‌ای دیده می‌شوند که پلاکاردهایی را حاوی شعارهایی تند و تهدیدآمیز علیه برجام، مذاکره با آمریکا، دولت روحانی و معاون اول او و نیز علیه شخص حسن روحانی در دست دارند. «قیامی که مانده هنوز / تسخیر لانه نفوذ»، «از دولت پیر پرهزینه/ دل‌ها همه گشته پر ز کینه»، «معاون کلانتر / تهمت نزن به رهبر»، «این که میگه رفراندوم / دروغ میگه به مردم»، «ای که برجامت شده در گور و گیر/ کار پاکان را قیاس از خود مگیر» و «ای کدخداپرستان / لعنت به برجامتان» از جمله این شعارها هستند.

"استخر فرح تو را سرانجام"
اما بیش از این‌ها، دو شعار زیر خبرساز شدند: «ای لرزه بر اندام تو از فیضیه؛ استخر فرح نماد بدعاقبتی است» و «ای مدعی بهشت برجام / استخر فرح تو را سرانجام»؛ شعارهایی که تلویحا رئیس جمهوری ایران را تهدید به سرنوشتی مشابه با اکبر هاشمی رفسنجانی می‌کنند.  روز ۲۵ مرداد سال گذشته (۱۳۹۷) نیز تجمعی اعتراضی در مدرسه فیضیه قم برگزار شد که شرکت‌کنندگان در آن "علما، اساتید و طلاب" و موضوع آن "مطالبه عدالت اقتصادی" اعلام شده بود. در این گردهمایی که حسن رحیم‌پور ازغدی از چهره‌های اصولگرا و حسن طیبی‌فر، فرمانده تیپ ویژه حوزوی‌ها موسوم به "تیپ امام صادق" سپاه پاسداران، سخنرانان آن بودند، پلاکاردی جنجال‌آفرین شد که بر آن نوشته شده بود: «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت».

آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۵ در استخری در مجموعه سعدآباد غرق شد، اتفاقی که همچنان کم و کیف آن تمام و کمال روشن نشده است و حدس و گمان و شایعه آن را همراهی می‌کند. ظاهرا تهیه‌کنندگان پلاکارد تجمع مردادماه سال گذشته در قم، استخر مجموعه سعدآباد را که پس از انقلاب ساخته شده "استخر فرح" دانسته و با اشاره به آن، حسن روحانی را به سرنوشتی مشابه با رفسنجانی تهدید کرده بودند. تهدید روحانی، با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه قم، یکی از کسانی بود که آن را "فاجعه" خواند و خواستار توضیح مسئولان حوزه علمیه و سپاه پاسداران شد. سپاه اما با انتشار بیانیه‌ای دخالت خود در این تجمع را تکذیب کرد و آن را "خودجوش" خواند.

"نشانه بطلان" خودجوش بودن تهدید روحانی
روزنامه دولتی "ایران" اما در شماره  سه‌شنبه ۱۴ آبان، مخالفان دولت روحانی را متهم به "سوءاستفاده" از مراسم روز ۱۳ آبان کرده و نوشته است که "نهضت پلاکاردهایی با مضمون مشابه" تجمع مردادماه ۹۷ در قم، «بر تلاش‌های گذشته مبنی بر اینکه پلاکارد "استخر فرح" حرکتی انفرادی و غیرسازمان‌یافته بود، خط باطل کشید.»  روزنامه ایران تهدید حسن روحانی در تجمع 13 آبان قم را "به مراتب" از حادثه ۲۵ مرداد ۹۷ "پرمعناتر" دانسته، زیرا از نظر این روزنامه دولتی: «هم پلاکاردها پرتعدادتر بود و هم مضمون‌ها تندتر و هم در حاشیه مراسمی بود که ۴ دهه است نماد استکبارستیزی است.»

سایت "عصر ایران" نیز  در یادداشتی، با اشاره به "شعارهای متفاوت گروهی از راهپیمایان ۱۳ آبان"، از جمله "ای مدعی بهشت برجام، استخر فرح تو را سرانجام"، مخاطب اصلی تهدیدها را "عالی‌ترین مقام رسمی کشور پس از مقام رهبری" دانسته و نکات و پرسش‌هایی را مطرح کرده است. نویسنده این سایت پرسید: «آیا "برجام" تنها متعلق به حسن روحانی و دولت اوست و جای دیگر مانند مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی تصویب و تأیید نشده که می‌گویند: برجامَت؟» این نکته نیز که «اگر دیگرانی چنین اتهاماتی را متوجه مقامات مسؤول دیگر کنند آیا پذیرفتنی است، یا اهانت ممنوع است منتها توهین به رئیس جمهوری آزاد است؟ آن هم آزادِ آزادِ آزاد؟»، از جمله دیگر پرسش‌های "عصر ایران" است.

حسن روحانی در حالی مجددا تهدید به سرنوشتی مشابه با رفسنجانی شده که برخی مقام‌های حکومتی پیش‌تر نسبت به معانی پنهان چنین تهدیدهایی هشدار داده بودند. آیت‌الله هاشم بطحایی، عضو مجلس خبرگان، ۳۰ مرداد ۹۷ در واکنش به شعار "ای آنکه مذاکره شعارت / استخر فرح در انتظارت" در تجمع طلبه‌های حوزه علمیه قم گفته بود: «مفهوم این شعار آن است که غیرمستقیم بگوییم اتفاقی که برای آقای هاشمی افتاد، ما انجام دادیم و اگر دیگران هم خلاف نظر ما حرکت کنند، به آن سرنوشت مبتلا می‌شوند.»