به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۲۰ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۱۹۱۷۸۶
به دنبال بالا گفتن اعتراضات مردمی

شادی مردم بولیوی از استعفای «اوو مورالس»

گروه بین‌الملل: اوو مورالس رییس‌جمهوری بولیوی به دنبال بالا گفتن اعتراضات مردمی از سمت خود کناره‌گیری کرد و گفته بدون پشتیبانی ارتش و پلیس نمی‌تواند در سمت خود باقی بماند.
شادی مردم بولیوی از استعفای «اوو مورالس»
همزمان با شادی مردم بولیوی از استعفای اوو مورالس، و جشن آنها در خیابانهای لاپاز پایتخت بولیوی، موج دستگیری سیاستمداران، نظامیان و قضات نزدیک به دستگاه قدرت او آغاز شد. استعفای مورالس سرانجام پس از آن عملی شد که ارتش و پلیس بولیوی بعد از ظهر یکشنبه از او سلب حمایت کردند و خواستار آن شدند که به خاطر بولیوی استعفا دهد.

اوو مورالس ۶۰ ساله که از بومیان آمریکاست، از سال ۲۰۰۶ میلادی رهبری این کشور واقع در آمریکای جنوبی را برعهده دارد. او که پس از اوج‌گیری درگیری‌های ۱۰ روز اخیر در بولیوی میان معترضان با پلیس این کشور همچنین استعفای گستردۀ وزرا و معاونانش تصمیم به کناره گیری گرفت، در زمان اعلام خبر استعفای خود گفت: «گناه من این بود که یک بومی و پرورش دهندۀ گیاه کوکا بودم.»

اوو مورالس در نطق تلویزیونی‌اش گفت: «آرزوی بزرگ ما این است که صلح به جامعه بازگردد.» آلوارو گراتسیا معاون رییس‌جمهوری به همراه تعداد زیادی از وزرا و نیز ویکتور بوردا، رییس مجلس نمایندگان و ماریا چوک کوئیسپه رییس کمیسیون انتخابات نیز از پست‌های خود کناره‌گیری کردند. مورالس در نطق تلویزیونی خود از "کودتای مردم" و مخالفانش علیه خود سخن گفت. ساعتی بعد او در توییترش از "دستور غیرقانونی بازداشتش" توسط پلیس خبر داد و نوشت "گروه‌های خشونت‌گرا" به خانه او حمله کرده‌اند.

رییس پلیس بولیوی اما خبر دستور بازداشت مورالس را تکذیب کرد و گفت پلیس چنین دستوری دریافت نکرده است. برخی از متحدان مورالس در آمریکای جنوبی نیز از "کودتا" سخن گفته‌اند از جمله نیکولاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا و آلبرتو فرناندز رییس‌جمهوری آرژانتین. وزیر خارجه مکزیک مارچلو ابرارد، از قول کشورش پیشنهاد پناهندگی به مورالس داده است.

موارالس که ۲۰ اکتبر برای چهارمین بار متوالی از ۱۴ سال پیش، رییس‌جمهور بولیوی شده بود پیش از اعلام کناره‌گیری‌اش و با افزایش اعتراضات علیه او برای برگزاری انتخابات جدید اعلام آمادگی کرده بود. او در یک نطق تلویزیونی گفته بود قصد دارد یک "انتخابات ملی جدید" برگزار کند و افزون بر این تمام قضات دادگاه عالی انتخابات بولیوی نیز تغییر خواهند کرد. پلیس و ارتش اما از او برای برگزاری انتخابات مجدد حمایت نکرده بودند.
فرمانده نیروهای مسلح بولیوی و رییس پلیس این کشور به طور جداگانه در تلویزیون ظاهر شده و از مورالس خواستند از مقامش کناره‌گیری کند. دادستان کل بولیوی نیز اعلام کرد که تحقیقاتی درباره اعضای کمیسیون انتخابات را به دلیل بی‌نظمی در انتخابات ۲۰ اکتبر آغاز خواهد کرد.

کمیسیون انتخابات بولیوی حدود سه هفته پیش اعلام کرده بود که رئیس جمهوری چپ‌گرای این کشور با اختلاف اندکی پیروز رقابت‌های انتخاباتی شناخته می‌شود. در پی این اقدام موجی از اعتراض‌های شدید به راه افتاد که از همان روزهای نخست و با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. در جریان سرکوب جنبش اعتراضی به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری بولیوی، که نیروهای اپوزیسیون و بسیاری از شهروندان آن را حاصل تقلب عنوان می‌کنند، دست‌کم سه نفر کشته و حدود ۲۰۰ نفر مجروح شده‌اند.