به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۵۸
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ساعت ۱۹:۵۳
کد مطلب : ۱۹۲۳۷
ابتکار در سومین زنجیره انسانی حمایت از کارون:

هيچ تصمیمی نباید به رودخانه کارون لطمه بزند

گروه جامعه: سومین زنجیره انسانی حفاظت از رودخانه کارون با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در ساحل این رودخانه در اهواز تشکیل شد.
هيچ تصمیمی نباید به رودخانه کارون لطمه بزند
معصومه ابتکار عصر امروز دوشنبه بعد از شرکت در جلسه شورای حفاظت از رودخانه کارون به همراه استاندار خوزستان و مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان در ساحل رودخانه کارون حضور یافت تا با این کار حمایت خود از خواسته و مطالبات زیست محیطی مردم خوزستان در حمایت از این رودخانه را نشان دهد. تعدادی از فعالان محیط زیست و تشکلهای مردمی نیز با حمل دست نوشته هایی در این تجمع خودجوش حضور یافتند ولی به علت اینکه تنها دو ساعت زمان برای اطلاع رسانی برای تشکیل این زنجیره انسانی در اختیار داشتند تعداد زیاد نبود هر چند در این فرصت کوتاه هم تعداد قابل توجهی از مردم حضور داشتند.

ابتکار در این مراسم نمادین در پاسخ به اینکه نظر وی در شورای عالی آب ایران در دفاع از رودخانه کارون چه خواهد بود؟ تاکید کرد: هر تصمیمی در این خصوص گرفته شود نباید باعث لطمه وارد کردن به رودخانه کارون شود. معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اجرای هر سیاست یا تغییری در استان خوزستان نیازمند انجام مطالعات و ارزیابی زیست محیطی است. به گزارش ایسنا، دکتر معصومه ابتکار در جلسه مشترک شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون، کارگروه کاهش آلودگی هوا و مدیریت پسماند که عصر امروز (دوشنبه، 6 آبان) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در چهل و هفتمین روز آغاز به کار در سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت ریاست جمهوری در این شورا حضور پیدا کرده ام تا از نزدیک مسایل زیست محیطی استان خوزستان را مورد بررسی قرار دهم.

وی با اشاره به انتخاب مقتدایی به عنوان استاندار جدید خوزستان، افزود: امید است که با تلاش استاندار خوزستان که دارای دیدگاهی مناسب در زمینه مسایل زیست محیطی و توسعه پایدار است و حمایت دولت، بسیاری از سیاست هایی که با وقفه مواجه شده اند و یا مشکلاتی که در این استان ایجاد شده است، حل شود.

ابتکار با اشاره به اهداف سفر خود به خوزستان، تصریح کرد: به این دلیل به خوزستان آمده ایم که اراده ملی خود برای توجه به معضلات مختلف زیست محیطی خوزستان را اعلام کنیم؛ در میثاقی که روز نخست همه دولتمردان بستند، بحث حفظ سرمایه های ملی از جمله محیط زیست بسیار مورد توجه قرار گرفت. دکتر روحانی علاوه بر اینکه توجه به موضوع محیط زیست را در دوره های انتخاباتی جزء شعارهای خود قرار داده بود، یکی از یازده محوری که در برنامه خود به مجلس ارائه داد نیز به موضوع محیط زیست اختصاص داشت و این نشان می دهد که توجه به مسائل زیست محیطی در کشور در کنار حل و فصل مشکلات بین المللی و اقتصادی، در رأس کار دولت قرار دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: فردا در جلسه شورای عالی آب که به ریاست رییس جمهور تشکیل می شود به موضوع رودخانه کارون و بحث آب شرب و معضلات کیفی آب منطقه نیز پرداخته می شود. ابتکار گفت: برای پیشبرد برنامه ها و تصمیماتی که برای اجرا در خوزستان اتخاذ می شود باید واقع بینانه عمل کنیم. دولت قصد ندارد در این مباحث شعار یا وعده بدهد، بلکه با جدیت نسبت به حل و فصل مسایل زیست محیطی اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به بازدید هوایی امروز خود از تالاب های استان و رودخانه کارون، افزود: در جریان این بازدید با تنوع مسایل و مشکلات زیست محیطی در این استان به خوبی آشنا شدیم. با توجه به اینکه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون از زمان تشکیل تاکنون دستاوردها و پیشرفت های خوبی داشته، لازم است جلسات این شورا ادامه پیدا کند و موضوعات و طرح های مورد بحث در این شورا باید بر اساس برنامه پیش بروند؛ همچنین در این برنامه ها و طرح ها باید به بودجه موجود نیز توجه شود و طرح هایی اجرایی شود که توجیه اقتصادی داشته باشند و امیدواریم با بهبود شرایط بین المللی، بتوانیم از ساز و کارهای بین المللی در جهت حل مشکلات زیست محیطی کشور استفاده کنیم.

معاون رییس جمهور اظهار کرد: با توجه به پر آب شدن تالاب ها در کشور عراق، شاهد هستیم که وضعیت ریزگردها در استان خوزستان نسبت به سال های گذشته بهتر شده و تعداد روزهای بحرانی و همچنین غلظت گرد و غبار در این استان کاهش یافته است. با توجه به وجود تالاب های ارزشمندی در استان می طلبد حفاظت از این تالاب ها در راس امور قرار گیرد و از تخریب و آسیب به این مناطق جلوگیری شود. ابتکار گفت: در عرصه بین المللی هماهنگی های لازم با کشورهای منطقه از جمله عراق، برای حل معضل ریزگردها انجام شده است و در این زمینه تشکیل صندوق منطقه ای در جهت حل معضلات بین المللی در بحث زیست محیطی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود معضلات زیست محیطی مختلف در کشور و از جمله در استان خوزستان، دو رویکرد را برای حل و فصل این مشکلات مدنظر قرار داد و رویکرد نخست پیشگیری است؛ هر توسعه ای در هر زمینه ای که قرار باشد در استان صورت بگیرد، لازم است مطالعات و ارزیابی زیست محیطی جامعی از مرحله آغاز طرح تا پایان عملیات اجرایی انجام شود و در زمینه اثرات سوئی که ممکن است در منطقه ایجاد شود، مطالعات لازم صورت گیرد.

ابتکار در خصوص رویکرد دوم تصریح کرد: اگر قرار بر ایجاد تغییراتی در سد گتوند، کشت و صنعتها و یا سایر مجموعه ها در جهت کاهش آلودگی ها باشد، لازم است این تغییرات مبتنی بر مطالعات ارزیابی زیست محیطی صورت گیرد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص انتقال آب کارون گفت: انتقال آب کارون به هیچ عنوان به این معنی که تاثیری بر رودخانه کارون داشته باشد و یا لطمه ای به منطقه وارد شود، مطرح نیست. نگاه بر مدیریت آب باید نگاهی ملی باشد و هیچ حوزه ای نباید لطمه بخورد. در دیدگاه ملی نمی توان به این معتقد بود که جایی را به قیمت خرابی جای دیگری آباد کنیم. وی توضیح داد: استاندار خوزستان به همراه همه مدیران تشکل ها و سازمان های مردم نهاد باید با یک مدیریت راهبردی اجرای طرح های زیست محیطی را در دستور کار خود قرار داده و بر اساس این برنامه در حل معضلات زیست محیطی استان پیش بروند.

مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۲۰:۳۲
زنده باشی خانم ابتکار (156773)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۲۱:۵۳
همانطور که خانم ابتکار به درستی اشاره کردند در دیدگاه ملی نمی توان به این معتقد بود که جایی را به قیمت خرابی جای دیگر اباد کنیم. اما در شرایطی که بسیاری از کارشناسان طرحهای انتقال اب از سرچشمه های رود کارون خصوصا طرح موسوم به بهشت اباد را کاملا غیر کارشناسی و مخرب برای رود کارون و مردم استانهای خوزستان و چهار محال بختیاری ارزیابی میکنند مدیران استان اصفهان بر اجرای چنین طرحهایی اصرار می ورزند ایا این رویه و رویکرد مدیران اصفهانی مغایر با منافع ملی مردم عزیز کشورمان نیست. (156832)
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۰۷:۴۳
به هر حال آب زاینده رود اصفهان یه یزد و کرمان هنتقال داده شد تا این "کشور عزیزمان "که می گویید ، مردمش دچار کمبود آب شرب نشوند.گناه اصفهانی ها چیست که چون خواستند هم میهنانشان را با امکانات خودشان شریک کنند ، حالا زاینده رودشان خشک شده ؟ این آب ها مال تمام ملت ایران است ، نه فقط خوزستان و چهارمحال ... مسئله امروز ، نجات زاینده رود به عنوان یک ثروت ملی است نه مال این شهر و آن شهر . (157034)
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۰۷:۳۳
خانم ابتکار اون موقع که از زاینده رود اب بر میداشتن حضرت عالی کجا تشریف داشتید (157031)
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۰۷:۴۹
خانم ابتکار خیلی محبوبی. میدونستی؟ (157035)