به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۰۵ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۱۹۲۶۷۷

«سمفونی نهم» در آتش گرانی بنزین سوخت

گروه فرهنگ و هنر: زینب تقوایی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سمفونی نهم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند درباره وضعیت نامناسب فروش این فیلم عنوان کرد که این فیلم قربانی تحولات جامعه و البته مدیریت اکران شد.
«سمفونی نهم» در آتش گرانی بنزین سوخت
زینب تقوایی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سمفونی نهم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند که در حال اکران است،  درباره وضعیت فروش این فیلم گفت: ما از فروش این فیلم اصلا راضی نیستیم. «سمفونی نهم» همزمان با چندین اتفاق اکران شد که شرایط را برای این فیلم سخت کرد.تقوایی در تشریح این شرایط ادامه داد: از یک سو فصلی که «سمفونی نهم» در آن به نمایش درآمد فصل پرمخاطبی نبود، از سوی دیگر این فیلم همزمان با ۲ فیلم کمدی و چند فیلم کودک و فیلم‌های قدرتمندی که پیش از این روی پرده بودند، به نمایش درآمد. ضمن اینکه «سمفونی نهم» از آن دسته فیلم‌هایی بود که ابتدا خودش باید خودش را معرفی می‌کرد، از همین رو برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای بود که فکر می‌کردیم اگر یک هفته از نمایش فیلم بگذرد مخاطب فیلم را درک می‌کند، البته این اتفاق افتاد و فروش ما بعد از چند روز اول که بد بود، روند صعودی پیدا کرد اما در این میان ۲ اتفاق دیگر رخ داد.

همزمان با اکران فیلم ما، «خانه پدری» برای بار دوم رفع توقیف شد. ما می‌دانیم آن فیلم هم حق اکران دارد اما این بی برنامگی که در بخش اکران وجود دارد فیلم‌های زیادی را نابود می‌کند.این در حالی است که این فیلم‌ها برای مردم و سینمای ایران با سرمایه و زحمت زیاد نیروها ساخته می‌شود. شرایط وقتی بدتر می‌شود که هیچ فضایی برای دیده شدن، به این گونه فیلم‌ها نمی‌دهند. در نتیجه وقتی فیلم‌های کمدی اکران می‌شوند، سینمادار با توجه به استقبال مخاطب، ترجیح می‌دهد روی فیلم‌های کمدی بیشتر مانور بدهد.متاسفانه نکته دیگری درباره فیلم ما رخ داد که من نمی‌دانم از روی جهالت و یا خیانت عده‌ای بود، این بود که عده‌ای سکانسی از این فیلم را به طور مرتب پخش کردند و روی آن مانور دادند؛ از همین رو خیلی‌ها فکر کردند «سمفونی نهم» فیلم مساله داری است.

راه ارتباطی‌مان با مخاطبان فیلم قطع شد!
وی افزود: در کنار این اتفاقات که مربوط به شرایط اکران می‌شد، بحث نارضایتی‌ها نسبت به گرانی بنزین و ناآرامی‌ها در جامعه هم پیش آمد که در پی آن اینترنت قطع شد. به همین دلیل راه ارتباطی ما با مخاطبان تا حدود ۸۰ درصد کاهش یافت که این هم یک ضربه بزرگ بود. در واقع «سمفونی نهم» چندین ضربه را متحمل شد و هنوز هم ترکش‌های آن ادامه دارد، چون هنوز اینترنت‌ها به طور کامل وصل نشده است.تهیه‌کننده «سمفونی نهم» ادامه داد: از سوی دیگر حال و روز مردم هم خوب نیست. وقتی اتفاق این چنینی در جامعه رخ می‌دهد مردم هم آنقدر روحیه ندارند که به دنبال تماشای فیلم بروند. چراکه اولویت‌های دیگری دارند و دچار یک به هم ریختگی ذهنی می‌شوند که باعث می‌شود سینما لطمه می‌بیند.

وی افزود: متاسفانه نکته دیگری درباره فیلم ما رخ داد که من نمی‌دانم از روی جهالت و یا خیانت عده‌ای بود، این بود که عده‌ای سکانسی از این فیلم را به طور مرتب پخش کردند و روی آن مانور دادند؛ از همین رو خیلی‌ها فکر کردند «سمفونی نهم» فیلم مساله‌داری است. همین موضوع وزارت ارشاد را نگران کرد در حالی که «سمفونی نهم» اصلا جای نگرانی ندارد، چون فیلم شریفی است و تمدن ایرانی را برجسته می‌کند کما اینکه فیلم خودش می‌تواند از خودش دفاع کند.

با یک هفته تمدید اکران، ضررها جبران نمی‌شود
این تهیه‌کننده درباره تمهید تمدید یک هفته اکران جبرانی برای فیلم‌های اکران شده در بازه زمانی گرانی بنزین و ناآرامی‌ها، توضیح داد: تمدید یک هفته‌ای اکران اصلا این ضررها را جبران نمی‌کند و شاید فقط برای تسلی خاطر ما باشد. تا مخاطب فیلم را مجدد پیدا کند و جامعه به حالت سابق خود بازگردد زمان می‌برد و با یک هفته کاری از پیش نمی‌رود. خیلی از برنامه‌ریزی‌های تبلیغاتی ما به هم ریخت، چون ما گذاشته بودیم تا در هفته دوم اکران فیلم، شروع به تبلیغات کنیم که مصادف با تحولات جامعه شد.بنابراین با تمدید یک هفته‌ای اکران، اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ نمی‌دهد.امیدوارم وزیر ارشاد و مدیران حوزه فرهنگی نسبت به این ماجراها نگاه منصفانه‌تری داشته باشند. به هر حال همه ما باید در حوزه فرهنگ به یکدیگر کمک کنیم. چراکه سینمای ایران به خودی خود مهجور است. من این را از زمانی که درگیرش شده‌ام، بیشتر متوجه شده‌ام. این سینما نیازمند حمایت اساسی است.

وی درباره شرایط تبلیغاتی «سمفونی نهم» عنوان کرد: دوستان در تلوزیون به ما لطف داشتند و تبلیغات تلویزیونی ما بد نبود اما در حال حاضر بخش زیادی از تبلیغات مربوط به حوزه فضای مجازی است که ما عملا آن را از دست دادیم.تقوایی در پایان تصریح کرد: به نظرم اگر این فیلم در زمان دیگری به نمایش گذاشته می‌شد می‌توانست به فروش خوبی برسد. عواملی که فیلم داشت فارغ از موضوع و ساختار به خودی خودی می‌توانست مخاطب جذب و فروش خوبی را تجربه کند. با این وجود امیدوارم همه به هم کمک کنیم. من فکر نمی‌کنم کشوری بدون پیشرفت در حوزه فرهنگ، بتواند در اقتصاد یا حتی سیاست موفق باشد. امیدوار صاحب نظران و مدیران این موضوع را درک کنند.
مرجع : مهر
برچسب ها: فروش فیلم