به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۱۹۲۸۰۴

رئیس دفتر سیاسی طالبان با ظریف دیدار کرد

گروه سیاسی: محمد جواد ظریف، با ملا برادر آخوند، رئیس دفتر سیاسی طالبان و سایر اعضای دفتر سیاسی و هیات مذاکره کننده طالبان که به تهران سفر کرده اند دیدار کرد.
رئیس دفتر سیاسی طالبان با ظریف دیدار کرد
به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر امور خارجه، در این دیدار از آمادگی تهران برای «مساعدت به شکل گیری و تقویت گفتگوهای بین الافغانی با مشارکت دولت و تمام نیروهای موثر سیاسی» سخن گفته است.  ایران هدف از دیدار محمد جواد ظریف با رئیس دفتر سیاسی طالبان را «ترغیب طرف های افغان به گفتگوهای بین الافغانی و تشویق به یافتن راه حل مسائل از طریق گفتگو، حمایت از تمام نیروهای افغان برای یافتن فصل مشترک همکاری در بیرون رفتن نیروهای خارجی از افغانستان و امنیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی» عنوان کرده است.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز در صفحه توئیتر خود متنی را با امضای سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی این گروه منتشر کرد که در آن دیدار ملا برادر آخوند با محمد جواد ظریف تائید شده است. در این متن آمده است که هدف از سفر هیئت سیاسی طالبان به ایران «روابط حسنه بین هر دو کشور، حل مشکلات مهاجرین افغانی مقیم در ایران و تامین روابط مثبت در آینده» بوده است.
سهیل شاهین در ادامه اعلام کرده است که ملا برادر آخوند در این دیدار به «تفصیل» با وزیر امور خارجه ایران «در مورد راه های حل مسالمت آمیز معضل افغانستان و پروسه جاری در این راستا» گفتگو کرده است. سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفته است که دو طرف در مورد روابط دو جانبه و «مشکلات مهاجرین افغانی» در ایران نیز مذاکره کردند. وی در ادامه از «تعهد» مقامات ایران برای حل مشکلات مهاجرین افغان خبر داده است.
سفر اعضای دفتر سیاسی طالبان به تهران دومین سفر آنها به ایران پس از توقف مذاکرات صلح بین این گروه و آمریکا است. وزیر امور خارجه ایران پیش از این بر لزوم نقش آفرینی طالبان در آینده افغانستان تاکید کرده بود. محمد جواد ظریف گفته بود: «فکر می کنم آینده افغانستان بدون هیچ نقشی برای طالبان غیرممکن خواهد بود.» وی در عین حال ضمن انتقاد از مذاکرات آمریکا با گروه طالبان آن را «کاملا اشتباه» ارزیابی کرده بود.
روابط ایران و طالبان در دوران زمامداری این گروه در افغانستان در دهه ۹۰ میلادی به ویژه پس از حمله به کنسولگری ایران در مزارشریف بسیار تیره بود. با این حال روابط تهران با این گروه در سال های گذشته بهبود یافته است.