به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۱۷ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب : ۱۹۳۵۲۷

درمان بیماری‌های عصبی با کمک یک کرم!

گروه علمی: پژوهشگران استرالیایی تلاش کردند با بررسی کرم الگانس، روش جدیدی برای درمان بیماری‌های عصبی ارائه دهند.
درمان بیماری‌های عصبی با کمک یک کرم!
پژوهشگران سعی دارند روش جدیدی برای درمان بیماری‌هایی مانند هانتینگتون و پارکینسون ارائه دهند.گروهی از پژوهشگران "دانشگاه موناش"(Monash University) استرالیا به سرپرستی پروفسور "دیوید روبینزشتاین"(David Rubinsztein) در بررسی جدید خود دریافتند که ریز آران‌ای‌ها، نقش مهمی در کنترل تراکم پروتئین‌ها دارند.ریز آران‌ای‌ها که رشته‌های کوتاهی از ماده ژنتیکی را تشکیل می‌دهند، مولکول‌هایی کوچک اما قوی هستند که ژن‌های متفاوتی را به صورت همزمان تنظیم می‌کنند.دانشمندان سعی دارند ریز آران‌ای‌های خاصی را شناسایی کنند که برای تنظیم تراکم پروتئین و قرار گرفتن آن در نوعی ریز آران‌ای‌ موسوم به miR-1"" مهم هستند و در افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند هانتینگتون و پارکینسون وجود دارند.

پروفسور "راجر پوکوک"(Roger Pocock)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما دریافتیم توالی miR-1 در انسان، همان توالی موجود در کرم الگانس است. ما توالی miR-1 را از بدن کرم‌ها حذف کردیم و اثرات آن را در یک مدل پیش‌بالینی از بیماری هانتینگتون مورد بررسی قرار دادیم و دریافتیم که با حذف این ریز آران‌ای‌، تهاجم بیشتری رخ خواهد داد. این نشان می‌دهد که توالی miR-1، نقش مهمی در حذف تراکم هانتینگتون دارد.پژوهشگران نشان دادند که miR-1 می‌تواند با کنترل بیان پروتئینی موسوم به "TBC-7"، به محافظت از بدن در برابر تراکم پروتئین‌های سمی کمک کند. این پروتئین، به تنظیم فرآیند خودخواری که روش بدن برای حذف و بازیابی سلول‌های آسیب‌دیده است، کمک کند؛ در نتیجه نقش مهمی در پاکسازی پروتئین‌های سمی از سلول‌ها دارد.پوکوک افزود: با حذف miR-1، فرآیند خودخواری به درستی انجام نمی‌شود و تجمع پروتئین‌های هانتینگتون پیش می‌آید.روبینزشتاین و همکارانش در این بررسی نشان دادند که miR-1، مسیر مرتبط با کنترل درشت‌خواری را در سلول‌های انسان کنترل می‌کند.

پوکوک ادامه داد: بیان بیشتر miR-1، تراکم هانتینگتون را در سلول‌های انسان حذف می‌کند. مسیری که ما در این پژوهش نشان دادیم، مسیر جدیدی است که می‌تواند پروتئین‌های مستعد تجمع را کنترل کند و راهی برای تسکین بیماری‌های عصبی باشد.بررسی‌ها نشان داد هنگامی که سلول‌های انسان، مولکولی موسوم به "اینترفرون بتا-۱ای"(Interferon beta-1a) را داشته باشند، مسیر miR-1 برای کنترل آن تنظیم می‌شود.پوکوک اضافه کرد: بررسی‌های ما، اهمیت بنیادین این کشف را در درمان بیماری‌ها نشان می‌دهند.پژوهشگران، یافته‌های خود را به صورت موقت ثبت کرده‌اند و در حال مذاکره با شرکت‌های دارویی هستند تا این پژوهش را ارائه دهند. آنها قصد دارند روش جدید خود را روی مدل‌های پیش‌ بالینی بیشتری از بیماری هانتینگتون و پارکینسون آزمایش کنند.این فرآیند، در مجله "eLife" به چاپ رسید.
مرجع : ایسنا