به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۳۰ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۱۹۴۳۳۹

ساخت یک دندان روی تراشه برای اولین بار

گروه علمی: محققان آمریکایی توانستند برای اولین بار یک دندان روی تراشه بسازند تا برای پیشرفت آتی دندانپزشکی گامی بردارند.
ساخت یک دندان روی تراشه برای اولین بار
امروزه ما اندام‌های بسیاری را می‌بینیم که روی تراشه‌ها تولید می‌شوند که طی آنها، قطعات کوچک بافت‌های بیولوژیکی زنده با هدف تکثیر عملکرد اندام‌های واقعی بدن انسان تولید می‌شوند.حال محققان برای اولین بار موفق به تولید دندان روی تراشه شدند که از طریق یک حفره، از دندان تقلید می‌کند.برای بیشتر نقاط بدن، اندام‌هایی که روی یک تراشه ساخته می‌شوند، شامل یک نمونه بافت مورد نظر از اندام‌های بدن می‌شوند که روی یک سطح کوچک شفاف قرار می‌گیرند.  کانال‌های "ریزسیال‌شناسی" در این صفحه شفاف برای عبور مواد شیمیایی مختلف مانند داروها یا سموم استفاده می‌شوند.براساس واکنش بافت، محققان قادر هستند چگونگی تاثیر اندام کامل را دریابند.محققان دانشگاه بهداشت و علوم اورگن موفق به تولید یک دندان روی تراشه شدند و اصولی که این محققان در پروژه خود بکار گرفتند، اصولی بود که تاکنون در اندام‌های تراشه استفاده شده است.

این دندان یک تکه کوچک از مواد عاج دندان از دندان‌های آسیاب بزرگ است.کانال‌های "ریزسیال‌شناسی" موجود در این دندان باعث می‌شود مایعات عبور کنند. این روش همانند وجود یک حفره در دندان‌های واقعی است که باکتری‌ها به درون دندان‌ها راه پیدا می‌کنند.برای بررسی این رفتار، محققان از یک میکروسکوپ استفاده کردند.این فناوری ساخته شده می‌تواند برای توسعه راه‌حل‌های پر کردن دندان استفاده شود. علاوه بر آن می‌توان از آن برای بهینه‌سازی روش‌های درمانی برای افراد خاص استفاده کرد.محققان پروژه اظهار کردند، چند سال بعد دندانپزشکان می‌توانند یک دندان را از بیمار استخراج کنند و با قرار دادن آن در دستگاه، چگونگی رفتار یک ماده پرکننده برای آن دندان را ارزیابی کنند تا پس از آن مناسب ترین ماده برای پر کردن دندان آسیب دیده را انتخاب کنند.

اندام تراشه
اندام تراشه، یک تراشه ۳ بعدی چند کاناله(کانال‌ها توسط مایع پر می‌شوند) با ابعادی در حدود ۳۵ میلی‌متر طول و ۱۵ میلی‌متر عرض با جنس پلیمر سیلیکونی یا پلاستیک است که برای شبیه‌سازی تمامی سیستم‌ها، فعالیت‌ها و فرایندهای فیزیولوژیک یک اندام و دستگاه کامل استفاده می‌شود و در واقع می‌توان از آن به عنوان یک اندام مصنوعی کوچک یاد کرد.تاکنون دانشمندان موفق شده‌اند اندام‌هایی نظیر پوست، قلب، شش، کلیه، شریان، غضروف و استخوان را به‌وسیله این فناوری روی تراشه شبیه‌سازی کنند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: دندان تراشه