به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۱۹۴۴۴۰

قیمت دلار در بازار جهانی ایست زد

گروه اقتصادی: دلار نتوانست ابتدای هفته را صعودی آغاز کند.
قیمت دلار در بازار جهانی ایست زد
شاخص های کلان اقتصادی از وضعیت آمریکا در بخش های مختلف نظیر مسکن، رشد اقتصادی و نرخ بیکاری نشان می دهد که با وجود کاهش شتاب رشد اقتصادی در بخش های مختلف، وضعیت اقتصادی به صورت کلی در سطح مطلوبی قرار دارد و این مساله همان طور که بسیاری از مدیران بانک مرکزی آمریکا نیز بدان اشاره کرده اند احتمالا بدان معنا خواهد بود که نرخ بهره در آینده نزدیک بیش از سطح فعلی کاهش پیدا نخواهد کرد. اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم امسال ۲.۱ درصد رشد کرد تا طولانی ترین دوره رشد متوالی مثبت اقتصاد آمریکا ادامه یابد.

از سوی دیگر با تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان، اکنون دونالد ترامپ به سومین رئیس جمهور تاریخ این کشور تبدیل می‌شود که باید در سنا حضور یابد. بند نخست قطعنامه استیضاح با ۲۳۰ رای مثبت در برابر ۱۹۷ رای منفی و بند دوم با ۲۲۹ رای مثبت و ۱۹۸ رای منفی به تصویب نمایندگان کنگره رسید و در صورتی که دو سوم سناتورها نیز به استیضاح رای دهند، ترامپ عزل خواهد شد. رای گیری در این خصوص احتمالا در ماه ژانویه برگزار خواهد شد. کارشناسان اقتصادی بانک ملی نیوزلند در یادداشتی نوشتند: تقریبا غیرممکن است که سناتورهای جمهوری خواه با دست خود به عزل هم حزبی خود از ریاست جمهوری رای دهند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، بدون تغییر در مقایسه با روز قبل و در سطح ۹۷.۶۸۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۱۸۵ دلار اعلام شد.آیاکو سرا، کارشناس مسائل اقتصادی در موسسه " سامومیتو میتسوئی" گفت: به نظر می‌رسد که روند کاهش شتاب رشد اقتصادی آمریکا تا حد زیادی متوقف شده است و هیچ نشانه ای نیز وجود ندارد که ما را در خصوص وقوع رکود اقتصادی به شک بیاندازد.

از سوی دیگر به نظر می رسد که اروپا به جز برگزیت، اکنون باید نگران مساله دیگری باشد. رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی آمریکا گفته است که شاید این کشور تعرفه بر واردات محصولات اروپایی را افزایش دهد. در شرایطی که اقتصادهای اروپایی پیش از این نیز با بحران رشد اقتصادی مواجه شده و رشد اقتصادی کشورهای بزرگ مثل آلمان، انگلیس و ایتالیا در محدوده صفر درصد قرار گرفته است، یک جنگ تجاری آن هم در زمان برگزیت می تواند آخرین چیزی باشد که اروپایی خواستار آن هستند.در آخرین دور از معاملات، پوند با کاهش اندک ۰.۰۵ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۱۵ دلار مبادله شد. یورو نیز ۰.۰۷ درصد صعود کرد  و به ۱.۱۰۸۳ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۱۵۹ دلار کانادا کاهش یافت.در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۶۶ دلار سنگاپور مبادله شد.

مینوری اوچیدا، استراتژیست ارزی در بانک میتسوبیشی گفت: در حال حاضر به دلیل فرا رسیدن تعطیلات سال نو میلادی حجم معاملات بسیار اندک است و معامله گران منتظر هستند تا مسیر آینده مشخص تر شود.همچنین تحولات انگلیس نشان می‌دهد که احتمالا موضع لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه کاران در انتخابات سخت‌تر خواهد شد و انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا سی و یکم ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود.

آدام کول، کارشناس ارشد مسائل ارزی در موسسه " آر بی سی کپیتال مارکتس" گفت: هنوز نا اطمینانی‌هایی زیادی در خصوص آینده روابط انگلیس و اتحادیه اروپا وجود دارد و نمی‌توان با قطعیت پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی در نهایت رخ خواهد داد.  بازارها از اول هم امید زیادی به حل و فصل سریع پرونده برگزیت پس از پیروزی حزب حاکم نداشتند.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۰۹.۴۱۶۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۴۸۱ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۱۲۶ یوان چین اعلام شد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: قیمت دلار