به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۱۹۴۴۴۴

آلودگی هوا انسان را گیج می‌کند

گروه علمی: گروهی از محققان دانشگاه "کلرادو بولدر" و دانشگاه "پنسیلوانیا" در مطالعه جدیدی به این نتیجه رسیدند که سطح بالای کربن دی اکسید در هوا می‌تواند تفکر انسان را به هم بریزد و وی را گیج کند.
آلودگی هوا انسان را گیج می‌کند
گروهی از محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه "کلرادو بولدر" و دانشگاه "پنسیلوانیا" به شواهدی دست پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد سطح بالای CO۲ در آینده ممکن است بر توانایی‌های شناختی دانشجویان در کلاس‌های درس تأثیر منفی بگذارد.این گروه در جلسه امسال اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا به تشریح تحقیقات خود پرداخت و مقاله حاصل از آن را در پایگاه EarthArXiv منتشر کرده است.انسان‌ها در حال حاضر به گونه‌ای در حال انتشار CO۲ هستند که جو زمین را گرم می‌کند. اما با بالا رفتن سطح این گاز در هوا، ممکن است ما با مشکل گیجی یا تفکر مبهم روبرو شویم.تحقیقات قبلی نشان داده است که سطوح بالاتر از حد طبیعی CO۲ می‌تواند منجر به مشکلات شناختی شود. محققان در مطالعه جدید به مسئله افزایش سطح CO۲ در جو و تأثیر آن بر یادگیری دانش آموزان و دانشجویان در کلاس درس پرداختند.

محققان خاطرنشان کردند که مطالعات قبلی نشان داده بود که آلودگی هوای داخل کلاس (از جمله CO۲) می‌تواند منجر به بروز مشکلات شناختی شود و راه حل این مشکل را باز کردن پنجره‌ها برای جریان یافتن هوای تازه عنوان کرده بودند. اما محققان به این نکته توجه کردند که چه اتفاقی می‌افتد وقتی هوای تازه دارای میزان بالایی از گاز CO۲ باشد.برای فهمیدن این موضوع، آنها مدلی را با دو نتیجه ایجاد کردند. در نتیجه اول، انسان مقدار CO۲ آزاد شده در جو را کاهش می‌دهد. در حالت دوم اما اینطور نیست.

محققان گزارش دادند که در سناریوی اول، دانش آموزان هنوز آنقدر در معرض CO۲ بودند که توانایی‌های شناختی آنها تا سال ۲۱۰۰ به میزان ۲۵ درصد کاهش یابد. در حالت دوم نیز در هنگام باز شدن پنجره‌ها کاهش اسفناک ۵۰ درصدی توانایی شناختی دانش آموزان دیده شد.محققان خاطرنشان کردند که این مطالعه نخستین مطالعه آنها در مورد تأثیر بر افرادی است که میزان کربن دی اکسید بالاتر از حد معمول تنفس می‌کنند. آنها همچنین متذکر شدند که با پایان دادن به انتشار گاز CO۲ می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: آلودگی هوا