به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۰۳ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۱۹۴۵۲۹
قهرمان شطرنج ایران می‌خواهد تغییر تابعیت دهد

سوپراستادبزرگ شطرنج، از پرچم ایران خارج شد

سوپراستادبزرگ شطرنج، از پرچم ایران خارج شد
گروه ورزشی: علیرضا فیروزجا، تنها سوپر استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران، که مدتی است در فرانسه اقامت دارد، از پرچم جمهوری اسلامی ایران خارج شد تا با پرچم فیده، فدراسیون جهانی شطرنج، در مسابقات قهرمانی جهان حاضر شود. هفته گذشته و تورنمنت سیتخس اسپانیا، محمدامین طباطبایی و پرهام مقصودلو در اقدامی کم سابقه و مغایر سیاست جمهوری اسلامی، با گورشتین ایدو نماینده اسرائیل و استاد فیده به رقابت پرداخته و هر دو به برتری دست یافتند. پس از این رقابت با حریف اسرائیلی، اعلام شد که اعزام تیم مردان شطرنج ایران به مسابقات قهرمانی جهان در روسیه لغو شده است. حالا مشخص شده است که فیروزجا در این مسابقات حضور دارد اما تحت پرچم فیده در این مسابقات شرکت کرده است و در سایت مسابقات قهرمانی جان در روسیه نیز در پروفایل فیروزجا و مقابل نام وی، عنوان فیده، فدراسیون جهانی شطرنج به چشم می‌خورد.

مسابقات شطرنج سریع و برق‌آسای قهرمانی جهان قرار است از فردا (چهارشنبه) به میزبانی روسیه برگزار شود و فیروزجا نیز زیر پرچم فدراسیون جهانی رقابت خواهد کرد. البته هنوز پرچم او در سایت فدراسیون جهانی همچنان پرچم ایران است، با این وجود پشت نام او در سایت رسمی مسابقات قهرمانی جهان پرچم فیده دیده می‌شود.
درخواست استاد بزرگ شطرنج ایران برای تغییر تابعیت
درخواست استاد بزرگ شطرنج ایران برای تغییر تابعیت
مهرداد پهلوان زاده در خصوص حضور علیرضا فیروزجا در مسابقات شطرنج سریع و برق آسای قهرمانی جهان با پرچم فدراسیون جهانی اظهار داشت: من هم این موضوع را دیده‌ام. فیروزجا تصمیم گرفته به هر شکل ممکن در این مسابقات شرکت کند. با او صحبت کردیم، اما فیروزجا تصمیمش را گرفته و به ما اعلام کرده می‌خواهد تابعیتش را تغییر دهد. وی درباره شرایط تغییر تابعیت یک شطرنج‌باز گفت: هیئت رئیسه فدراسیون جهانی شطرنج می‌تواند به تنهایی در این باره تصمیم‌گیری و رأی نهایی را صادر کند. در واقع این موضوع بدون آنکه ما بتوانیم در ایران کاری انجام دهیم، در فیده حل می‌شود. با توجه به سابقه‌ای که سراغ دارم، بعید می‌دانم فدراسیون جهانی با این مسئله مخالفت کند.