به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۸:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۰۴ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۱۹۴۵۷۹

مورالس: ظرف یک سال به بولیوی بازمی‌گردم

گروه بین الملل: رئیس‌جمهوری برکنار شده بولیوی که پس از انتخابات جنجالی ماه اکتبر به آرژانتین رفت، تاکید کرد برنامه‌هایی برای بازگشت به کشورش در کریسمس آتی داد.
مورالس: ظرف یک سال به بولیوی بازمی‌گردم
اوو مورالس در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز در بوئنوس آیرس، جایی که پس از پیروزی پر مناقشه ماه اکتبر برای چهارمین دوره ریاست جمهوری در آن پناه گرفته است، گفت به حزبش برای تدارک انتخابات ویژه آتی کمک می‌کند.   اعضای ائتلاف "جنبش برای سوسیالیسم" (MAS) مورالس یکشنبه در بوئنوس آیرس گردهم جمع می‌شوند تا انتخاب نامزدها را آغاز کنند. او در پاسخ به اینکه چه طرح‌های دارد و اینکه آیا سال آتی به بولیوی بازمی‌گردد، گفت: هیچ تردیدی وجود ندارد؛ من برمی‌گردم. به دلایل امنیتی نمی‌توانم جزئیاتی از طرحمان را که برای بازگشت به بولیوی داریم، ارائه دهم.  مورالس گفت، اطمینان خاطر دارد که ائتلافش دوباره ریاست جمهوری را پس می‌گیرد. پیروزی مورالس در انتخابات اکتبر به علت تخلفاتی که ناظران بین‌المللی ثبت کردند، باطل اعلام شد. این رسوایی شورش‌های مرگباری را به دنبال داشت و مورالس را به استعفا و خروج از بولیوی در اواسط نوامبر به مقصد مکزیک وادار کرد. او در مکزیک پناهندگی سیاسی گرفته بود اما در نهایت در دسامبر ۲۰۱۹ عازم بوئنوس آیرس شد.

او نمی‌پذیرد که اشتباهی مرتکب شده باشد و می‌گوید که تنها تاسف او از این بابت است که زودتر بابت آنچه کودتا علیه خودش می‌خواند، مطلع نشد.مورالس گفت: چون اطلاع نداشتیم، شگفت‌زده شدیم. واقعا متاسفم که نه اطلاعات پلیس بولیوی و نه نیروهای مسلح به ما هشدار ندادند که کودتایی در راه است.  قانونگذارانی که در یک دیوان انتخاباتی منصوب شده‌اند، انتظار می‌رود تا دوم ژانویه زمانی را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدید ظرف ۱۲۰ روز تعیین کنند. در همین حال دادستان‌ها به توصیه دولت موقت جینین آنی‌یز، سناتور سابق و مخالف مورالس، ‌حکم بازگشتی علیه مورالس به اتهام روابط جنسی غیر مشروع، تروریسم و تامین‌ مالی تروریست صادر کرده‌اند.
مرجع : ایسنا