به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب : ۱۹۵۰۵

موانع​فرزندآوری​را از پیش​روی​خانواده‌ها برداریم

گروه جامعه: رییس پژوهشکده مرکز آمار ایران در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر است قوانینی را مانند افزایش مرخصی زایمان اجرا و یا قوانینی در زمینه افزایش تسهیلات اجتماعی زنان وضع کنیم؟ اظهارکرد: جمعیت زنان خانه‌دار بسیار بیشتر از زنان شاغل است. بنابراین باید از آنان حمایت کنیم و امیدواریم در برنامه ششم بتوانیم گام بلندتری در این زمینه برداریم. تسهیلات اجتماعی برای زنان شاغل در حال پیش‌بینی شدن در قانون است.
موانع​فرزندآوری​را از پیش​روی​خانواده‌ها برداریم
دکترعلیرضا زاهدیان در نشست معرفی گزارش 2013 وضعیت جمعیت جهان با موضوع «مواجهه با بارداری نوجوانان» که امروز پنجشنبه در دفتر صندوق جمعیت سازمان ملل برگزار شد، افزود: بر اساس آمار سرشماری سال 90، جمعیت زنان کمتر از 15 سال، کمتر از سه در هزار است و این آمار نسبت به سرشماری سال 75 و 85 کاهش چشمگیری داشته است، بنابراین بارداری در سنین نوجوانی مشکل اصلی ایران نیست، اما باید به آمارهای غیررسمی و روند بین‌المللی نیز توجه کرد. وی با بیان اینکه بارداری نوجوانان در سطح بین‌المللی به طرز نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است، تصریح کرد: حتی این آمار در برخی کشورهای مسلمان نیز دیده می‌شود؛ در این شرایط باید وضع ایران در زمینه بارداری در سنین نوجوانی را کنترل کنیم.

رییس پژوهشکده مرکز آمار ایران، افزود: در ایران مرگ و میر مادران و کودکان زیر پنج سال کاهش یافته است و به علت موفقیت ایران در این زمینه بسیاری از کشورها به ما مراجعه می‌کنند. اما اگر در آینده نتوانیم وضع موجود را بهتر حفظ کنیم، بارداری در سن کمتر از 15 سال، زندگی مادر و فرزند را به خطر می‌اندازد؛ البته در ایران هم قواعد و هم عرف، ازدواج زیر 15 سال و بارداری در این سنین را تشویق نمی‌کند. اما با توجه به رشد این وضعیت در کشورهای اطرافمان باید در این زمینه مراقبت‌های لازم را انجام دهیم. زاهدیان با بیان اینکه در ایران نیازمند مدیریت باروری هستیم، اظهار کرد: مدیریت باروری به این معناست که افراد در چه سنی باروری داشته باشند و چه فاصله سنی را بین فرزندان خود قرار دهند. با وجود آنکه ازدواج در نوجوانی و بارداری آنان در ایران کم است، ولی باید وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت و درمان به فکر این موضوع باشند و خانواده‌ها هم در این زمینه آموزش ببینند و مشارکت داشته باشند تا همچنان بتوانیم باروری نوجوانان را کنترل کنیم.

وی با اشاره به سیاست‌های گذشته جمعیت ایران، افزود: سیاست‌های گذشته در زمینه کاهش جمعیت، سیاست‌های درست و موفقی بود، ولی در سال‌های بعد از 1420 با رشد منفی جمعیت مواجه می‌شویم و در حال حاضر نیز نرخ باروری کل 1.8 است و میانکین سن ازدواج مردان به 26.7 رسیده که عدد بالایی است و نرخ رشد جمعیت 1.3 است و علائمی برای صعودی بودن این نرخ در آینده نمی‌بینیم. رییس پژوهشکده مرکز آمار ایران افزود: در حال حاضر خانواده‌هایی که وضعیت مالی خوبی دارند، علاقه‌ به فرزندآوری ندارند و ما شاهد تک فرزندی و بی‌فرزندی برخی خانواده‌ها هستیم؛ البته حدود 30 سال وقت داریم و برای افزایش جمعیت می‌توانیم برنامه‌هایی اجرا کنیم و اگر سیاست‌های درستی اجرا نکنیم، خانواده‌های کم توان رو به فرزندآوری می‌آورند.

زاهدیان با اشاره به کاهش رشد جمعیت در کشورهای دیگر، اظهار کرد: کشورهای اروپایی و کشورهای سنگاپور و کره جنوبی با نرخ منفی رشد جمعیت مواجه هستند و برای افزایش جمعیت خود هزینه می‌کنند. وی تاکید کرد: لازم است برای افزایش جمعیت از مادران شاغل، دانشجو و تحصیل کرده حمایت کنیم و موانع فرزندآوری را از پیش روی خانواده‌های پردرآمد برداریم. زاهدیان در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش جمعیت ایران باعث کم شدن مرگ و میر مادران در ایران شده است، گفت: سالانه یک میلیون و 400 هزار تولد در کشور داریم و کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان ناشی از کنترل موالید نیست.
مرجع : ايسنا

۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۶:۵۳
وخانم بنده شاغله و مخارج زندگی بالاست چطور میشه بهدفکر بچه دار شدن باشیم حداقل موقع زایمان حقوقشون ر ونصف نکنید تا 7یا8 تا بچه بیاریم (159260)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۷:۱۴
فکر نمیکنی 8 تا بچه یه خورده زیادی کمه؟ (159286)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۸:۵۳
احتمالا شما با ماشین جوجه کشی ازدواج نکردین؟ (159355)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۸:۰۴
آمارها حکایت از بالاتر بودن میزان طلاق نسبت به ازدواج است این یعنی ناپایداری ازدواج ها! در حالیکه ضریب پایداری ازدواج روز به روز پایین می آد تولید فرزند یعنی توسعه مراکز کودکان بدون سرپرست!!!؟ البته تنها کسانی که شیرهای بیت المال را در 8 سال گذشته در جیب خود و خانواده هایشان کرده اند، قاعدتا استعداد بالایی دارند و حیف است ژنشان تکثیر نشود! یکیش رییس دانشگاه اهواز است!!!!تولید بچه فقط بر آنها واجب است!!!!!!! (159322)
مهندس مک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۸:۰۵
چرا بچه بیاریم؟؟

موضوع بچست برید از پرورشگاه بیارید

خیلی خیلی بهتره

فرزند کمتر زندگی بهتر =ادم 2 تا بچه داشته باشه با تربیت از 100 تا بچه ی بی تربیت بهتره (159323)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۸:۲۳
کاش میشد دو همسر گرفت از هر کدام هم دو فرزند اما با کارمندی یا کارگری کو درامد کافی؟! (159339)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۲۲:۱۸
من متعجبم ، وقتی دولت داد میزنه ، سوخت نداریم ، گاز کمه ، مسکن نداریم ، اخیرا هم که آب شهر تهران جیره بندی شده ، حالا افزایش جمعیت چه صیغه ایست ؟!!!! نکنه وضع اقتصادی خوب شده ، ما خبر نداریم ! مردم خودشون نون ندارن بخورن ، نون خور اضافی میخوان چه کار ؟!!!! (159477)