به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۴:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۱۹ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب : ۱۹۵۳۸۲
هیچ آمریکایی و عراقی در حمله موشکی ایران کشته و زخمی نشد

ترامپ: ‏به زودی تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع می‌کنیم

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه طی سخنانی که پس از حمله موشکی ایران به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق وعده آن را داده بود، از تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفت، اما در عین حال تاکید کرد که آغوش این کشور به روی صلح گشوده است.
ترامپ: ‏به زودی تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع می‌کنیم
دونالد ترامپ، در این سخنرانی ابتدا گفت: «تا وقتیکه من رییس جمهور آمریکا هستم، ایران هیچوقت اجازه نخواهد داشت سلاح هسته ای داشته باشد» و سپس افزود: حملات موشکی ایران به پایگاه‌های ایالات متحده در عراق نه از میان نیروهای آمریکایی تلفاتی گرفته و نه از میان نیروهای عراقی. همه سربازان ما سالم هستند و فقط خسارات مختصری به پایگاه نظامی وارد شده است.

وی عنوان کرد که این مسئله مرهون اقدامات بازدارنده ارتش آمریکا بوده به نحوی که با پیش‌بینی حمله، نیروها را پراکنده کرده بود. رئیس جمهوری آمریکا در نطق خود همچنین از ترور سردار شهید سلیمانی دفاع کرد و او را «بزرگترین و بدترین تروریست جهان»! نامید که «مسئول بخشی از وحشتناک‌ترین جنایاتی‌ است که رخ داده است». وی عنوان کرد که «دست قاسم سلیمانی به خون آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها آغشته است و لازم بود که مدت‌ها قبل از بین می‌رفت»! و حال آمریکا با این اقدام به ایران پیام داده که «اگر برای جان خودتان احترام قائلید، جان دیگران را تهدید نکنید». وی همچنین گفت حكومت ایران اخیرا (آبان ماه) در اعتراضات داخلی، ۱۵۰۰ نفر از شهروندان معترض خود را به قتل رساند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه اظهاراتش همچنین از تشدید تحریم‌ها علیه ایران در واکنش به حملات موشکی بامداد چهارشنبه سخن گفت و بار دیگر از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران که دوره ریاست جمهوری باراک اوباما حاصل آمده بود، انتقاد کرد و گفت، «موشک‌های شلیک شده ایرانی با همان پولی ساخته شده‌اند که در پی برجام به دست ایران رسید». وی گفت: ‏به زودی تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع می‌کنیم. ‏روزی که برجام امضا شد آنها از ما ۱۵۰ میلیارد دلارپول نقد دریافت کردند و بجای تشکر فریاد مرگ بر آمریکا می‌دادند و پول به دست آمده از این توافق را هزینه کارهای تروریستی در یمن،‌ سوریه، عراق و لبنان کردند و هزینه این موشک‌ها که به ما پرتاب شد از سوی دولت قبلی آمریکا تامین شد...... رژیم ایران حامی درجە یک تروریسم است.  

وی سپس بر لزوم دستیابی به یک توافق جامع با ایران تاکید کرد و گفت که وقت آن رسیده تا بریتانیا، آلمان، روسیه، چین و فرانسه نیز در این راستا تلاش کنند تا به رفتارهای کنونی ایران پایان داده شود. فصل آخر سخنرانی ترامپ وعده همکاری با ایران بر سر مسائل و دغدغه‌های مشترک دو کشور از جمله مبارزه با داعش بود و خطاب به مردم و رهبران ایران گفت: «ایالات متحده آماده است تا صلح را در آغوش بگیرد».

ترامپ اظهار داشت: پول موشک‌هایی که دیشب شلیک شد میلیون‌ها دلار بود که از برجام به دست آمده بود. ‏ ایران باید دست از حمایت از تروریسم بردارد و زمان آن رسیده که آلمان، انگلستان، فرانسه و ‏روسیه و چین به این واقعیت چشم باز کند.‏ ارتش آمریکا تحت دولت من بازسازی کامل شده و نیروهای مسلح آمریکا از هر زمان دیگر قدرتمند تر است و موشک‌های ما قوی و سنگین هستند. ما نمی‌خواهیم از آنها استفاده کنیم. ایران از جاه طلبی هسته‌ای دست بکشد. زمان آن رسیده که بریتانیا آلمان،‌ فرانسه و چین این واقعیت را درک کنند و از توافق برجام بیرون روند و کار کنیم تا به توافق تازه برسیم و به توافقی برسیم که ایران شکوفا بشود و پیشرفت کند ایران می‌تواند کشور بزرگتری شود. اقتصاد آمریکا تحت رهبری من از هر زمان دیگری قوی تر است. ما دیگر به نفت خاورمیانه نیازی نداریم چون آمریكا بزرگترین تولید كننده نفت دنیا شده است و ناتو و اتحادیه اروپا باید نقش فعال تری در مهار ایران ایفا كنند.

گفتنی اینكه، بامداد چهارشنبه سپاه پاسداران ایران با شلیک دست‌کم دوازده فروند موشک از خاک ایران پایگاهی نظامی در اربیل عراق و پایگاه هوایی عین الاسد (چشم شیر) در استان الانبار را هدف قرار داد. مقامات ایران هشدار داده بودند که «انتقامی سخت» از آمریکا خواهند گرفت. با این حال رهبر انقلاب اسلامی روز چهارشنبه طی یک سخنرانی گفت که حملات موشکی به پایگاه‌های آمریکایی «تنها یک سیلی» بوده و «مسئله انتقام چیز دیگری‌ست».
 
برچسب ها: دونالد ترامپ