به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۱ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب : ۱۹۵۵۰۷
اوکراین خواستار پوزش و پرداخت غرامت از سوی ایران شد

اوکراین: هواپیمای ما مسیرش را تغییر نداده بود

اوکراین: هواپیمای ما مسیرش را تغییر نداده بود
گروه بین‌الملل: رئیس و معاون شرکت هوایی اوکراین گفتند: "ما شرکتی بزرگ هستیم و تعداد زیادی پرسنل توانا و حرفه‌ای داریم، این وضعیت را شبیه سازی کردیم و به این نتیجه رسیدم که عامل خارجی سبب سقوط بوده است".

آنان، در کنفرانسی مطبوعاتی با تکذیب اظهارات مقامات ایرانی که هواپیما مسیرش را تغییر داده بود اظهار داشتند: مسیر هواپیما دقیقا در همان دالان هوایی همیشگی بود. ما پارامترهای متفاوت را در نظر گرفتیم، اطلاعاتی دریافت کرده ایم از اعضای تیم تحقیق در تهران که نمایندگان شرکت ما هم در میانشان هست، گفت‌وگویی وجود دارد با برج مراقبت و این گفت‌وگو چک شده و ما مطمئن شدیم که نتیجه‌ای که گرفته بودیم درست بوده است". مقامات هوایی اوکراین گفتند که "نمی توانند درباره گفت‌وگوی خلبان و برج مراقبت حرفی بزنند" اما "سه عضو تیم تحقیق آنها در تهران این گفت‌وگو را شنیده‌اند و طبق آن آخرین چیزی که گفته شده این بوده که ارتفاع بگیرید و به پرواز ادامه دهید". 
چکیده اظهارات این دو مقام اوکراینی:
* روایت ایران درباره انحراف هواپیما از مسیرش نادرست است.
* اعتراف ایران به سقوط هواپیما، ما را از هر مسئولیت امنیتی تبرئه کرد.
* هیچ اطلاعاتی از کییف و تهران درباره خطرات فرودگاه تهران به دست ما نرسید.
* هیچ اطلاعاتی درباره تهدید احتمالی به دست ما نرسید.
* هیچ اخطاری از سوی فرودگاه تهران درباره غیرعادی بودن اوضاع داده نشد.
* ایران باید مسئولیت کامل این حادثه را بپذیرد.
* از ایران می خواهیم که تمامی اطلاعات را درباره این حادثه ارائه بدهد.

در همین حال، در پی پذیرش مسئولیت سرنگونی هواپیمای اوکراینی از طرف جمهوری اسلامی ایران، کانادا و اوکراین خواهان پاسخگویی ایران شدند و رئیس جمهور اوکراین خواستار پرداخت غرامت از سوی ایران شد. ولودمیر زلینسکی، رئیس جمهوری اوکراین، خواستار پرداخت غرامت از طرف جمهوری اسلامی شده است. زلینسکی از ایران خواست که در قبال سقوط هواپیمایی اوکراینی مسئولیت کامل آن را بپذیرد. زلیسنکی همچنین گفته است که انتظار دارد جمهوری اسلامی تحقیقات جامعی انجام دهد و عاملان و مقصران را به دست عدالت بسپارد. 9 نفر خدمه پرواز اوکراینی در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران کشته شدند. هواپیمای اوکراینی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی (هشتم ژانویه) در منطقه محمودآباد شهریار و نزدیک شهرک پرند در جنوب غرب تهران سقوط کرد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز شنبه ۲۱ دی (۱۱ ژانویه) نخستین سران کشورهای خارجی هستند که به پذیرفتن مسئولیت سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین واکنش نشان دادند و از ایران خواستند پیگیر و شفاف عمل کند.
دفتر جاستین ترودو با صدور بیانیه‌ای خواستار "شفافیت و عدالت برای خانواده‌ها و بستگان قربانیان" شد. ترودو گفته است: «این یک تراژدی ملی است و همه کانادایی‌ها عزادار هستند». جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز جمعه ۲۰ دی اظهار داشته بود: ۱۳۸نفر عازم کانادا بودند که از این تعداد، ۶۳ نفر کانادایی بوده‌اند. او تصریح کرد که سرتاسر کانادا در این درد سهیم‌ هستند. جمهوری اسلامی ایران پس از سه روز پذیرفت که پدافند موشکی سپاه پاسداران، هواپیمای اوکراینی را سرنگون کرده است.