به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۱۹۵۷۰

تولید خون مصنوعی به​وسيله آب و نمک!

گروه علمي و فناوري:​ دانشمندان موفق به تولید خون مصنوعی از آب، نمک و پروتئین شدند که این دستاورد می‌تواند در آینده بدون عوارض جانبی در انسان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
تولید خون مصنوعی به​وسيله آب و نمک!
 این خون در کنار آب و نمک حاوی پروتئینی موسوم به همریترین بوده که از کرمهای دریایی استخراج شده است. محققان دانشگاه بابس بولیای رومانی امیدوارند این دستاورد بتواند به پایان کمبود عرضه خون و پیشگیری از سرایت عفونت از طریق انتقال خون کمک کند. به گفته آنها، این دستاورد ممکن است حتی بتواند به تولید خون فوری منجر شود که با افزودن آب به آن بتوان به خون مصنوعی دست پیدا کرد.تاکنون تلاشها برای تولید خون مصنوعی با شکست مواجه بوده چرا که این مایع نمی‌تواند در برابر فشارهای شیمیایی و مکانیکی وارد آمده بر آنها مقاومت کند. به گفته محققان، همریترین برخلاف هموگلوبین می‌تواند در برابر فشارهای فیزیکی و شیمیایی ثابت بماند. تاکنون این خون مصنوعی در آزمایشگاه و بر روی موشها آزمایش شده که هیچ گونه عوارض جانبی نشان نداده است.

محققان امیدوارند بتوانند این خون مصنوعی را در کارآزمایی‌های بالینی در یک تا دو سال آینده بر روی انسان آزمایش کنند. این کار بر اساس پژوهش دانشگاه های ادینبورگ و بریستول بوده که در سال 2011 هزاران میلیون سلول خون قرمز را از سلول‌های بنیادی مغز استخوان تولید کرده بود. پروفسور مارک ترنز از دانشگاه ایدینبورگ امیدوار است بتواند منبعی از سلولهای گروه خونی O منفی بدست آورد. این گروه خونی اهداکننده جهانی می‌تواند به 98 درصد جمعیت جهان اهدا شود. تامین خون سالم همچنین می‌تواند مزیتی برای کشورهای در حال توسعه باشد که در آنها هزاران تن جان خود را بر اثر شرایطی مانند خونریزی پس از زایمان از دست می‌دهند. فرانسه کارآزمایی‌های بالینی اولیه را با خون بدست آمده از سلولهای بنیادی آغاز کرده و محققان سراسر جهان در حال ساخت هموگلوبین هستند که پروتئین حامل اکسیژن در بدن است.

همچنین ایده‌هایی برای استفاده از هموگلوبین گاوی به عنوان جایگزین خون وجود دارد.
مرجع : ايسنا