به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۹ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب : ۱۹۶۰۰۹

همه نام‌های بزرگ بیرون از جشنوارهِ جنجالی

گروه فرهنگ و هنر: گزارش یک رسانه از فیلم‌هایی که در جشنواره فجر حضور ندارند. از مهرجویی و نعمت‌الله و مکری تا درمیشیان و ایرج‌زاد و کمال تبریزی.
همه نام‌های بزرگ بیرون از جشنوارهِ جنجالی
گزارشی از مهم‌ترین غایبان جشنواره فجر نوشته: «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد در انتهای لیست رزرو جشنواره قرار داده شده و عملاً از جشنواره بیرون گذاشته شده است. این فیلم درباره سعید حنایی قاتل سریالی است که از مرداد 1379 تا مرداد 1380، شانزده زن فاحشه را در مشهد به قتل رساند و در نهایت پس از فرار قربانی هفدهم، دستگیر شد و به دار مجازات آویخته شد. فضای محافظه کارانه کنونی مشخص است که با نمایش فیلمی با چنین مضمون ملتهبی همراهی نمی‌کند.«قاتل و وحشی» ساخته حمید نعمت‌الله از دیگر آثاری است که عدم حضورش در جشنواره، تاسف برانگیز است. فیلم تازه نعمت الله به واسطه دعوا بر سر مالکیتش، با چالش جدی مواجه شد. دبیرخانه جشنواره اعلام کرد پس از رفع این دعوای صاحبان فیلم، هیات انتخاب جشنواره آماده است که این فیلم را به لحاظ احترام به کارگردانش ببیند و درباره آن تصمیم‌گیری کند اما این دعوا آنچنان به درازا کشید که نعمت الله گفت فرصت تکمیل این فیلم تا زمان جشنواره نیست

«لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی از دیگر آثار کنجکاوی برانگیزی بود که در این رویداد حضور ندارد و احتمالاً تنها اثر مهمی است که خود فرم ثبت را پر نکرده است؛ غیبتی که ظاهراً در اعتراض به عدم حمایت مالی سازمان سینمایی برای تولید این اثر در ماه‌های گذشته رخ داد. هرچند ممکن است این شائبه ایجاد شود که با توجه به مضمون حساس این فیلم پیرامون موسیقی زنان، سازندگانش ترجیح داده‌اند آن را مستقیماً اکران عمومی کنند و امکان نقدهای مخرب که ممکن است زمینه ساز توقیف فیلم نیز شود را با نمایش فیلم در جشنواره فراهم نکنند.

«مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان از دیگر فیلم‌هایی است از جشنواره جا ماند و از سوی هیات انتخاب رای لازم را نیاورد؛ هرچند با توجه به اعتراض‌های مکرر درمیشیان در مقام تهیه کننده «لامینور» نسبت به عدم حمایت از فیلم مهرجویی و در نهایت بیرون نگه داشتن آن فیلم، طبیعی است این شائبه مطرح شود که با درمیشیان تسویه حساب شده است. هرچند داستان فیلم درمیشیان مشخص نیست اما با توجه به جنس فیلم‌های این فیلمساز جوان، کنجکاوی نسبت به فیلم قابل توجه بود و حالا باید صبر کرد و این فیلم را در اکران عمومی تماشا کند.

«جنایت بی دقت»، تازه ترین اثر شهرام مکری از دیگر فیلم‌هایی است که انتظار می‌رفت بتوان روی پرده بزرگ جشنواره فجر تماشا کرد اما این اتفاق رخ نداد. آن‌گونه که عنوان شده مضمونی مرتبط با سینما دارد و درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران فیلمی در سینما درباره آن حرف می‌زنند و با شروع ماجرا بر پرده سینما، داستان آنها و قصه فیلم با هم یکی می‌شود.«دست‌انداز» به کارگردانی کمال تبریزی، «ستاره بازی» اثر هاتف علیمردانی، «دینامیت » به کارگردانی مسعود اطیابی، «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی، «سبز سفید قرمز» به کارگردانی محمد حسین لطیفی، «سلفی با دموکراسی» به کارگردانی علی عطشانی، «آفتاب نیمه‌شب» اثر شهریار بحرانی، از جمله دیگر آثاری هستند که به دلایل مختلف پذیرفته نشده‌اند.
مرجع : تابناک
برچسب ها: جشنواره فجر