به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب : ۱۹۶۲۱

پرسش مهم:​ شکلات بخوريم یا نخوريم!؟

گروه علمي: شکلات سیاه، شکلات شیری، شکلات فندقی و غیره. هر چه باشد بچه‌ها عاشقش هستند. البته عشق به شکلات بزرگ و کوچک نمی‌شناسد.
پرسش مهم:​ شکلات بخوريم یا نخوريم!؟
شکلات همه را وسوسه می‌کند  اما در مورد شکلات سیاه حرف و حدیث زیاد است. شاید شما هم بارها این جمله‌ها را برای فرزندانتان تکرار کرده‌اید: اگر شکلات بخوری جوش می‌زنی، دندان‌هایت می‌پوسد، آلرژی می‌گیری و غیره. برخی معتقدند که شکلات سیاه کلسترول خون را نیز بالا می‌برد. اما آیا این باورها درست هستند یا غلط؟ مشکلات چه خواص یا فوایدی برای کودکان دارد؟ اصلاً چه نوع شکلاتی برای بچه‌ها مناسب است!؟ با ما همراه باشید تا شما را با جایگاه شکلات در برنامه غذایی کودکان آشنا کنیم.

شکلات نخور جوش می‌زنی
حتماً شما خودتان بارها و بارها این حرف را شنیده‌اید یا شاید خودتان هم یکی از افرادی هستید که این نهیب را به دیگران می‌زنید. اما آیا واقعاً شکلات باعث جوش‌های پوستی می‌شود؟ واقعیت این است که تاکنون هیچ پژوهش علمی ارتباطی بین جوش و مصرف شکلات سیاه را به اثبات نرسانده است. انجمن پزشکی آمریکا تاکید می‌کند که جوش و آکنه دوران نوجوانی به خاطر عوامل هورمونی ایجاد می‌شود نه به دلیل مصرف شکلات.اگر تصور می‌کنید که شکلات سیاه، آلرژی‌زاست باید بگوییم که این ماده غذایی در بین طبقه‌بندی مواد غذایی آلرژی‌زا در رتبه‌های آخر قرار دارد یعنی بعد از ماهی، تخم مرغ، شیر گاو، توت‌فرنگی و غیره. یافته‌های علمی نشان می‌دهند که کمتر از 2 درصد افراد آلرژیک به شکلات حساسیت دارند.

شکلات نخور دندان‌هایت می‌پوسد
خیالتان راحت مصرف شکلات دندان‌ها را خراب نمی‌کند حتی می‌توان گفت ترکیبات شکلات با پوسیدگی دندان‌ها نیز مقابله می‌کند. در واقع ثابت شده است که پودر کاکائو حاوی ترکیباتی به نام‌های «تانین»، «فلور» و «فسفات» است که به آن قدرت مقابله با پوسیدگی را می‌دهند. تانین جلوی رشد باکتری‌ها را می‌گیرد و فسفات با اسیدهای تشکیل شده از سوخت و ساز قندها مقابله می‌کند. با این حال توجه داشته باشید که شکلات نیز حاوی قند است که عامل اصلی پوسیدگی دندان‌ها محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم بعد از این که به کودکتان شکلات دادید از او بخواهید تا دندان‌هایش را مسواک بزند.

انواع مختلف شکلات
انواع و اقسام مختلف شکلات در بازار وجود دارد و میزان کاکائوی آن‌ها نیز متفاوت است. در نهایت شکلات ترکیبی است از شکر و کاکائو که در برخی از انواع آن کره کاکائو، شیر، عسل، ترکیبات معطر، چربی‌ها، میوه‌های خشک و غیره نیز وجود دارد.در بین انبوه شکلات‌هایی که وجود دارد؛ مانند شکلات شیری (با حداقل 30 درصد کاکائو) شکلات سیاه و شکلات تلخ (با 70 درصد کاکائو)، شکلات تلخ بهتر است. توجه داشته باشید که شکلات سفید یک شکلات واقعی و مفید محسوب نمی‌شود به خاطر اینکه کاکائو ندارد و فقط از کره کاکائو تهیه شده است.


خطر واقعی کجاست؟
افسردگی را از بین می‌برد کاملا درست است. شکلات افسردگی و کسالت را از بین می‌برد زیرا حاوی «آندورفین» است. این ترکیبات با درد مقابله کرده و احساس نشاط ایجاد می‌کند. همچنین باید بدانید که شکلات باعث تولید «سروتونین» نیز می‌شود که باعث آرامش و خوش‌اخلاقی می‌شود.

شکلات نخور سنگین می‌شوی
برخی‌ها تصور می‌کنند که شکلات دیر هضم است و باعث احساس سنگینی می‌شود. اما این باور اشتباه است. کاملاً برعکس، شکلات جزو خوردنی‌هایی است که به هضم غذا کمک می‌کند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که 200 گرم شکلات در معده دوام چندانی ندارد و زود هضم می‌شود به خصوص اگر شکلات شیری باشد.
مرجع : پارسينه

۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۲۱:۲۶
پول داشته باشیم حتما میخوریم (160080)
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۲۱:۲۸
ما همه چی دوست داریم بخوریم ولی بودجه نمیرسه (160082)
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۲۱:۳۹
آدم نمیدونه حرف کیو باور کنه! ولی همیشه میگن وقتی یکی یهو از یه چیزی خیلی تعریف میکنه غیر مستقیم قصد تبلیغ اونو داره!!!!!!!!!!!!!! الله اعلم! (160094)
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۲۱:۴۷
شکلات تلخ مگه همون دارک یا سیاه نیست؟ (160099)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۲۲:۱۱
جدی؟
من رفتم سوپرمارکت پس
جدی میگم (160115)