به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۷ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۱۹۶۹۵۲

۸۵ هزار میلیارد تومان خسارت تصادفات کشور

گروه جامعه: هر تصادف فوتی معادل 5.1 میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌کند. وقتی این رقم با فوت سالانه 17 هزار نفر محاسبه شود، رقم 85 هزارمیلیارد تومان ناقابل را پیش روی ما می گذارد.
۸۵ هزار میلیارد تومان خسارت تصادفات کشور
جدا از تبعات اجتماعی و انسانی جان باختن این تعداد، موضوع خسارات ریالی این موضوع، خود داستان غم انگیزی است که به طورمثال وقتی این رقم در کنار بودجه سالانه نهاد مهمی همچون آموزش و پرورش گذاشته می شود، غم انگیز تر هم می شود. یعنی میزان خسارات ناشی از تصادفات از بودجه آموزش و پرورش هم بیشتر است که این در نوع خود به یک فاجعه شباهت دارد.در کنار این قصه، آمار عجیب و غریب تلفات انسانی تصادفات در کشور برای مسئولان و حتی مردم، دیگر موضوع تلنگرآمیزی تلقی نمی شود. در واقع امروز وقتی یک مقام رسمی در کشور اعلام می کند در هر نیم ساعت یک نفر در حوادث رانندگی جانش را از دست می دهد، چندان برای مسئولان دست اندرکار ، رسانه ها و مردم عجیب به نظر نمی آید.انگار همه به این اعداد و ارقام عادت کرده ایم و آن را جزو زندگی ایرانی می دانیم.اما وقتی رقم 85هزارمیلیاردتومان خسارات تصادفات را که پلیس راهورناجا آن را نقل کرده است، در کنار دیگر اعداد مثل ارقام مشابه در دیگر کشورها یا ارقام بودجه ای مثل بودجه آموزش و پرورش، یا بودجه پژوهش و... قرار می دهیم و تحلیل می‌کنیم، چشم هایمان از تعجب باز می شود و به حال خودمان تاسف می خوریم.
چند مقایسه تامل برانگیز
رئیس پلیس راهور چندی قبل این طور گفته است: «17 هزار و 183 نفر بر اثر تصادفات در سال 97جان باخته اند و اگر این تعداد در عدد 5.1 میلیارد تومان (مبلغی که برای هر فوتی در تصادفات هزینه می شود) ضرب شود، مشخص می‌شود چه هزینه هنگفتی بر کشور تحمیل شده است.» طبق گفته این مقام انتظامی رقم حاصل 85 هزار میلیارد تومان می شود که از بودجه سالانه آموزش و پرورش هم بیشتر است. ما در جدول پیش رو فقط چهار مورد را با هم مقایسه کرده ایم.
چند مقایسه تامل برانگیز
ماجرای این ارقام درمیزان تولید ناخالص ملی یکی دیگر از این موارد سهم رقم خسارات تصادفات در کشور از میزان تولید ناخالص ملی است که برای نمونه سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی سالانه حدود 4تا5درصد است در حالی که شهریور ماه گذشته رئیس پلیس راهور در مصاحبه ای که تسنیم آن را گزارش کرده ، گفته است: «تصادفات به اقتصاد کشور خسارات زیادی (7 درصد تولید ناخالص ملی کشور) تحمیل می‌کند.» البته این عدد در روایت های مختلف و به نقل از مسئولان رقم های متفاوتی را شامل می شود.مرکز پژوهش های مجلس در سال 1392 در گزارشی که منتشر کرده، آورده است: «هزینه اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی در سال 90 حدود 51.8 هزار میلیارد تومان یعنی معادل 8 درصد تولید ناخالص داخلی آن سال برآورد شده است. » (روزنامه فرهیختگان - شهریور98). همچنین سردارحسینی رئیس پلیس راه کشور مردادماه گذشته به نقل از ایسنا چنین ذکر کرده است: « تصادف رانندگی و تلفات ناشی از آن سالانه نزدیک به ۵ درصد از تولید ناخالص ملی را از بین می‌برد.» خسارات تصادفات در آن سوی مرزها در مقایسه این موارد جالب است به این رقم‌ها در کشورهای اروپایی نیز سرک بکشیم. رقم 85 هزار میلیارد تومان میزان خسارات ناشی از تصادفات با نرخ یورو رقمی حدود 5 میلیارد یورو می شود و جالب است این هزینه در آمریکا نیز تقریبا 1.25 میلیون دلار و در نیوزیلند 2.47 میلیون دلار برآورده شده است. همچنین در سوئیس تلفات ناشی از خسارات تصادفات بین 270 تا 540 میلیون یورو طبق گزارش الشرق الاوسط اعلام شده است.
مرجع : روزنامه خراسان
برچسب ها: تصادف خسارت بودجه